Storm schade aan mijn Alocasia -- En de redding

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Storm schade aan mijn Alocasia -- En de redding

Berichtdoor Master EYE op 06 okt 2012 10:54

Afgelopen week is door de regen en harde wind mijn alocasia afgebroken. Geen idee eigenlijk welk soort maar ik heb hem 6 jaar geleden als klein stekje uit Hong Kong meegenomen..

Heeft al een paar keer gebloeid, maar altijd binnen gestaan. Dit jaar voor het eerst in de volle grond gezet. Dit had ik eerder moeten doen :) Zo groot als dit jaar is hij nog nooit geweest.
De Bladeren zijn nu ongeveer 65cm..

Beschrijving van de reddingspoging..

Zo lag hij er bij.
Afbeelding

Geknikt in de stam.
Afbeelding

Het afgesneden stuk.
Afbeelding

De oude blad delen heb ik van de stam verwijderd. Gelukkig zaten daar al nieuwe wortels onder. Waardor ik goede hoop heb op herstelling van mijn plant.
Afbeelding

Het eindresultaat.
Afbeelding

Iemand nog intresse in het onderste gedeelt van de stam, met een paar wortels?
Afbeelding

Groet Matthijs
Master EYE

3 bedankjes

Re: Storm schade aan mijn Alocasia -- En de redding

Berichtdoor shusui op 06 okt 2012 11:46

Hou de grote plant best bij een zo hoog mogelijke RV de komende weken tot hij goed ingeworteld is.
Omdat hij nu geen of weinig wortels heeft zouden de bladeren kunnen uitdrogen (die enkele wortels die hij heeft zijn veel te weinig om zo'n plant van voldoende water te voorzien).
Dus je moet de verdamping van de bladeren beperken. Dit gebeurd best door een heel hoge RV te geven , of desnoods enkele bladeren af te knippen.
Om in te wortelen heeft hij ook wat meer warmte nodig, dus je zet hem best in een serre als je die hebt.
De nieuwe pot goed vochtig houden maar niet kletsnat.

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Master EYE op 06 okt 2012 12:21

Ik heb hem nu tijdelijk binnen gezet. Wilde hem eigenlijk nog even een paar weken buiten houden.. De groei zat er namelijk nog steeds in.. Buiten is het vochtiger en zal hij dus minder snel verdrogen. Binnen waar het dus nu een stuk warmer is zal hij meer vocht verdampen..

Binnen is de RV niet erg hoog (nu 64% bij 21.0 °C), en een serre heb ik helaas niet.
Master EYE

3 bedankjes

Berichtdoor shusui op 06 okt 2012 13:24

Binnen is het idd te droog.
Misschien kan je er een grote plastick zak of hoes (lichtdoorlatend) over zetten?
Met deze temperaturen buiten is de wortelgroei zeer weinig.

Het is een grote plant, dus als hij enkele (of zelfs alle) bladeren zou verliezen zou het niet zo erg zijn, die heeft genoeg reserve in zijn knol zitten om goed terug te komen. Maar als je de bladeren kan behouden is het beter natuurlijk.
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Master EYE op 06 okt 2012 14:25

Dat is idd een idee. Weet nog niet of ik zo een grote zak heb maar dat regel ik dan wel..
Master EYE

3 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten