hymenocallis littoralis

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

hymenocallis littoralis

Berichtdoor ron op 07 okt 2012 20:55

Hallo mensen,
Ik heb deze prachtige plant vier jaar geleden als zaad meegenomen
uit de Dominicaanse Republiek. Ik heb er twee planten aan overgehouden, een
met vijf scheuten en een met twee scheuten. De laatste heeft dit voorjaar voor het
eerst gebloeid. Nu is mijn vraag, hoe kan ik deze planten het best overwinteren?
Tot nu toe hebben ze in de winter gewoon in pot op een lichte plaats gestaan
maar dan gaan ze wel hard achteruit en wanneer kan ik het best de knollen
van elkaar halen en oppotten? Al met al een hoop vragen.
Gr. Ron
Bijlagen
hymenocallis-littoralis.jpg
hymenocallis-littoralis.jpg (293.36 KiB) 2502 keer bekeken
ron
Moderator
Moderator

68 bedankjes

Re: hymenocallis littoralis

Berichtdoor JmC4c op 04 nov 2012 11:01

Ik zou deze pot een koele plaats geven, en geen water meer geven. Een rustperiode zal wel nodig zijn om volgend jaar terug te kunnen bloeien.
Ik heb bollen aangekocht in Lidl-winkel en gewoon uitgegraven en in wat turf geplaatst.
Volgend jaar na de vorst gaan deze gewoon de grond weer in. Wat me opviel bij het uitgraven dat er reeds wat zijnbolletjes waren. Dus deze plant zal het ook wat aangemaakt hebben. Wacht mss todat de potgrond uitgedroogd is en probeer dan de bollen van elkander te scheiden. ;)

Ik ben bijlange geen expert ivm bollen, ik graaf nooit iets uit, en soms komt wel iets terug. 'k wil het dit jaar toch eens proberen, volgens de verpakking rotten deze anders weg (winterhardheid onvoldoende) Ik heb er in ieder geval toch als experiment, er enkele laten zitten in volle grond. Meermaals is reeds gebleken dat de info niet juist is. Soms kan de standplaats, vochtigheid enz... er toe leiden dat deze zonder problemen de winter doorkomen.

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Re: hymenocallis littoralis

Berichtdoor Alexander op 27 nov 2012 07:12

In Noord America komen enkele vorstbestendige Hymnocallis soorten voor. Hymnocallis occidentalis en H. liriosme.

Maar dan nog moeten ze heel warm staan.

De tropische als kas of kamerplant houden. Zonnig en in de winter aan de droge kant.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten