Pelargoniums winterhard?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Pelargoniums winterhard?

Berichtdoor Dennis_S op 10 jan 2013 13:53

IMG_6648 (600 x 400)ger.jpg
IMG_6648 (600 x 400)ger.jpg (83.56 KiB) 2874 keer bekeken
Net voor de eerste vorst heb ik de toppen uit een grote pol pelargonium (geranium) geknipt om te stekken. Ik dacht die vriezen toch kapot bij de -6 die ze enige weken voorspeld hadden. Maar tot op de dag van vandaag, na ettelijke vorstnachten en sneeuw zien ze er nog steeds levensvatbaar uit. Waarschijnlijk heeft de sneeuw de kou wat getemperd, maar het zou mij niet verbazen als je pelargoniums in de winter afknipt en dan afdekt met een dikke laag blad, er een goede kans is dat ze het dan overleven.
Dennis_S

348 bedankjes

Re: Pelargoniums winterhard?

Berichtdoor GeL op 10 jan 2013 14:27

Pelargoniums kunnen -4 tot -7 graden verdragen.

Dat moet natuurlijk geen weken aan een stuk zijn. In volle grond houden ze die temperaturen langer vol dan pakweg in een plantenbak.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 10 jan 2013 14:33

Beste Dennis,

over pelargoniums vindt ik op dit moment 2 soorten die zeker winterhard zijn; Pelargonium endlicherianum en Pelargonium quercetorum,beide voorkomend vanaf Turkije,Syrie en Irak.

Van het geslacht Geranium is bijv.Geranuim endressii en Geranium sanguineum zeker de moeite waard.
Wil je meer weten over de hierboven aangegeven soorten en andere,kan ik je het boek van Roger Phillips & Martyn Rix (vaste planten) aanbevelen.

m.v.g.
Hans :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 12 jan 2013 20:57

Hier staan het "zomerspul" door amper vorst nog in bloei, ook vorig jaar tot aan de koudegolf in Februari bloeiende pelargoniums gehad.
Exotic Life

57 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten