Planten en luchtkwaliteit?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Planten en luchtkwaliteit?

Berichtdoor Tropica Flora op 28 feb 2013 22:36

Hoi ieddereen,

Ik hoor veel mensen altijd zeggen dat planten de lucht zuiveren en dat ze goed zijn voor de luchtkwaliteit in huis, dit geloof ik direct.
Ook schijnt het uit onderzoeken dat ze door het verlagen van het CO2 gehalte in de lucht de gevoelstemperatuur aangenamer maken dan zonder planten
Maar nu hoorde ik laatst iemand zeggen dat planten in de slaapkamer ronduit slecht zouden zijn. Is dat waar of heeft die persoon gewoon iets niet helemaal goed begrepen of iets verzonnen?

Daarnaast zie ik wel eens bij sommige planten staan dat ze extra luchtzuiverend zijn, wat doen deze dan extra ten opzichte van "gewone" planten?

Bij voorbaat veel dank voor de antwoorden en eventuele discussie :)

Groetjes DarkDevil
Neem eens een kijkje op http://www.TropicaFlora.nl
Tropica Flora
Bedrijven

15 bedankjes

Re: Planten en luchtkwaliteit?

Berichtdoor s.janssen op 28 feb 2013 22:46

Extra luchtzuiverend is een beetje een verkooppraatje natuurlijk. Dit zijn voornamelijk planten uit de tropen dus ficus, palmen enz. Doordat die continue warmte nodig hebben verdampen ze ook meer water en daar komt zuurstof bij vrij. Hoe en wat dat is vrij lastig maar het heet Fotosynthese.

Succulenten planten die verdampen minder doordat ze hier van nature zijn ingesteld op hogere temperaturen om zo min mogelijk water te laten verdampen. In het blad zitten hele kleine huidmondjes. Die gaan bij succulenten dicht overdag en in de nacht open. Bij tropische planten verdampt continue vocht. Dit is goed te zien in een tropisch regenwoud, hier regent het zo veel en zo vaak (6 meter per jaar!) dat er een mistbank boven het regenwoud ontstaat. Dit is pure waterdamp van alle bomen.

Misschien kan Niek wat beter vertellen, hij is tenslotte bioloog maar ik wou toch een poging doen :thumb_up:
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Re: Planten en luchtkwaliteit?

Berichtdoor jos944 op 28 feb 2013 22:51

DarkDevil schreef:Maar nu hoorde ik laatst iemand zeggen dat planten in de slaapkamer ronduit slecht zouden zijn. Is dat waar of heeft die persoon gewoon iets niet helemaal goed begrepen of iets verzonnen?
l

tijdens de dagfase produceren planten zuurstof en verbruiken ze co2. Echter tijdens nachtfase verbrand een plant suikers en produceert h20 (water) en co2 en geeft deze af aan de lucht.

Dit co2 gehalte kan zeker voor bloeiende planten heel hoog zijn.

Dus vandaar dat planten in de slaapkamer tijdens de nacht enige verhoogde co2 kan veroorzaken zeker in moderne huizen met nauwelijks ventilatie.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten