Gloriosa

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Gloriosa

Berichtdoor JmC4c op 30 jun 2013 08:40

Hoi Palmvrienden,
Vorig jaar had ik onderstaande plant.

Ik heb enkele langwerpige knollen van Gloriosa opnieuw aangekocht. en sinds 2 maanden in potgrond geplaatst. Ik zie nog steeds geen verandering of scheuten groeien, dus waarschijnlijk doe ik iets verkeerd. Er is geen verandering te zien wanneer ik ze uitgraaf.
De pot staat gewoon buiten.

Kan iemand me wat tips geven, hoe ik dit moet aanpakken?
Ik geef ook niet veel water aan de plant, mss moet deze goed nat staan, of meer warmte hebben.

Ik hoor het wel ;)

Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Re: Gloriosa

Berichtdoor Anthe op 30 jun 2013 08:47

Hier is er ook geen verandering.
Ik heb wel nog niet gekeken of er verandering is in de aarde van de pot.
Anthe

32 bedankjes

Berichtdoor Ann op 30 jun 2013 10:43

Dit komt me bekend voor. Verschillende keren geprobeerd om deze mooie plant op te kweken maar zonder succes. Afgelopen jaar een pot met plant en tips gekregen van hobbykweker.
De plant af laten sterven en knollen laten drogen. Knollen op een temperatuur tussen 10 en 12 graden (kelder) overwinteren en het belangrijkste let op dat de groeipunt niet beschadigd raakt. De oude knol sterft af en maakt per knol 2 nieuwe scheuten. Herkenbaar aan de lichte kleur. De wortel van vorig jaar is nu de bovenkant dus omgekeerd planten wanneer niet te zien is wat boven en onder is leg de knol dan horizontaal in de potgrond. In het begin de pot op een warm plekje binnen zetten en matig vochtig houden.
Succes.
Ann

9 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 30 jun 2013 11:10

Toevallig dat dit topic vandaag is gestart, op de dag dat bij mij de eerste bloem is open gegaan.
Plant komt van Danny met dezelfde tip om de knollen op zijn kop te plaatsen. Heel de winter gewoon op zolder laten staan op kamertemp. Geen water meer gegeven. In de lente voorzichtig opgepot in vochtige potgrond. Vrij snel aan de gang gegaan en diverse scheuten langs een boogje geleidt. Nu een stuk of zes knoppen erin en zo te zien komt morgen de tweede bloem al weer open.
Foto volgt nog.

De pot staat gewoon buiten.

Kan iemand me wat tips geven, hoe ik dit moet aanpakken?
Ik geef ook niet veel water aan de plant, mss moet deze goed nat staan, of meer warmte hebben.

Pot zou ik niet buiten zetten, te koud, beter op de vensterbank. Knollen die niet groeien zullen rotten bij teveel vocht.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 30 jun 2013 16:00

Na jullie info :thai: heb ik de pot uitgekieperd. ;)
Gelukkig zeg maar, potaarde was te nat en 1 knol was aan het rotten.

Maar ondertussen was onder de grond het groeiproces al aan de gang van de andere.
Ik heb dus de aarde ververst zonder extra water toevoeging.

Nu kunnen ze verder groeien :D

Groeten,
Jean-Marie

Afbeelding
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Dutchlatino op 01 jul 2013 06:25

In tegenstelling tot andere jaren doen mijn Gloriosa's het bedroevend slecht dit jaar. Ze zijn ook maar half zo hoog als anders.
Grtn,
Johan
Neem eens een kijkje in mijn tuin: http://dutchlatino.webklik.nl/page/fotoalbum
Dutchlatino

11 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten