Yucca Golden Sword vermeerderen?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Yucca Golden Sword vermeerderen?

Berichtdoor Dai op 26 jul 2013 22:43

Heeft iemand tips hoe ik zelf een yucca Golden Sword kan vermeerderen? Het lijkt onderaan de stam of er nieuwe uitschieters komen.
Dai

0 bedankjes

Re: Yucca Golden Sword vermeerderen?

Berichtdoor draco op 27 jul 2013 00:36

Mij dunkt dat je de zijscheuten kunt afnemen van de moerplant als ze een redelijk formaat hebben. De moerplant vergaat toch na de bloei, dus die hoef je daarbij niet te sparen. Zolang de uitgebloeide plant nog in goede staat verkeert, profiteren de nieuwe uitlopers daarvan. Neem je deze echter te snel weg, dan moeten de stekken zelf eerst voldoende wortels ontwikkelen en dat gaat waarschijnlijk ten koste van de groei.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 27 jul 2013 11:34

ik heb dit voorjaar een golden sword uitgedaan omdat de yucca's daar te dicht bij elkaar stonden. Ik heb een van de dikke wortelscheuten eraf gesneden en in de tuin in de grond gestopt, maar tot nu toe niets te zien :? Als hij binnenkort toch nog tevoorschijn komt zal ik het hier melden.
Het gekke is dat ik ook een gewone filamentosa heb, als ik hiervan een stuk dikke wortel ergens in de grond steek komt hij gegarandeerd binnen no-time uit. (ik geraak er niet vanaf)
groetjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 jul 2013 12:39

Waarschijnlijk zijn de bontbladige variëteiten zwakker dan de wildvorm en groeien ze ook trager. Ik ben evenmin kapot van de kwaliteit van de 'Golden Sword' (een Yucca flaccida als ik het goed heb). Mijn exemplaar heeft vorig jaar gebloeid en maakt nu pas nieuwe uitlopers terwijl de moerplant en niet uitziet. Ik heb ook Yucca filamentosa 'Bright Edge', dat is ook al geen groeiwonder. Een uitzondering onder de bontbladigen in dit opzicht, is wellicht Yucca gloriosa 'Variëgata'.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor pevano op 28 jul 2013 11:39

Mijn Yucca flaccida goldensword heeft verleden jaar gebloeid en eigenlijk direct er na kwamen de nieuwe scheuten al. Ik kan ze niet tellen. Ik denk ik per plant verschillend.

Afbeelding

Groet
Peet
pevano

40 bedankjes

Berichtdoor Dai op 08 aug 2013 11:54

draco schreef: De moerplant vergaat toch na de bloei, dus die hoef je daarbij niet te sparen. .

Ik dacht dat deze winterhard is?
Dai

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 aug 2013 01:07

Dai schreef:
draco schreef: De moerplant vergaat toch na de bloei, dus die hoef je daarbij niet te sparen. .

Ik dacht dat deze winterhard is?

Ik drukte me wat onnauwkeurig uit. Yucca bloeit apicaal dat wil zeggen met topbloei. Stamvormende Yucca's ontwikkelen een of meerdere nieuwe groeitoppen op de stam naast de uitgebloeide top. Soorten die geen stam vormen zoals de 'Golden Sword' ontwikkelen nieuwe uitlopers aan de ondergrondse wortelstok. De spruit die gebloeid heeft gaat daarna verloren, maar dus niet de hele plant, i.e. het ondergrondse deel ervan overleeft. Stam Yucca kan overigens ook vanuit de wortelstok uitlopers ontwikkelen, maar die komen meestal niet tot verdere ontwikkeling.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 10 aug 2013 02:01

Hoi,

Aan de knol die ik in de grond had gestopt is nog geen teken van leven te bespeuren, maar op de plek waar de grote plant stond, is nu een scheut omhoog gekomen :thumb_up:
Na wat te googlen blijkt het inderdaad flaccida te zijn! Er wordt blijkbaar op verschillende sites een verkeerde naam gegeven, vandaar dat ik ook al jaren in mijn hoofd had dat het een filamentosa was. Weer wat bijgeleerd! :thumb_up:

grtjs

Afbeelding
Sub T

138 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten