Brugmansia project

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Brugmansia project

Berichtdoor Andy-N op 07 aug 2013 11:01

De eerste keer dat ik het volledig proces heb doorlopen van handmatig bestuiven tot het zaaien en dan eindelijk zien bloeien.
Het is niet de meest spannende kruising met de meest exotische soorten maar een mens moet ergens beginnen en ik ben eigenlijk wel trots op mijn resultaat.
In het voor jaar van 2011 bevruchte ik de Axelrose met stuifmeel van de Mme Bouvary.
Afbeelding

Het resultaat was de volgende zaaddoos die ik de volledige winter aan de plant liet rijpen.Afbeelding

Begin 2012 deed ik enkele zaadjes in de grond, aangezien het vers zaad was ging alles heel vlug en had ik in de winter van 2012 in mijn berging een eerste bloem.
Afbeelding

Omdat je u niet mag baseren op de eerste bloem van een zaailing om te oordelen over kleur en geur was het ongeduldig uitkijken naar een 2de bloei, maar deze ging al de goede richting uit vond ik dus bleef hij als enige zaailing van deze kruising over, door plaatsgebrek gaf ik de rest weg.

Deze week was het dus zo ver de tweede bloei op mijn kruising, mijn cyclus is ten einde.
Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar word deze kruising 'in lijn' bevrucht gewoon uit nieuwsgierigheid of ik de kleur nog iets donkerder kan krijgen
Andy-N

0 bedankjes

Re: Brugmansia project

Berichtdoor Betty_ke op 10 aug 2013 15:05

Mooi, ik vind de eerste bloem anders ook wel heel mooi.
Dat felle roze heeft anders ook wel iets :-)

Ik zelf heb nog maar van in mei mijn eerste twee bruggen gekocht
en zit precies ook op een ei. Hangen veel bloemvruchten aan en zit te wachten
op het resultaat wanneer ze gaan komen piepen ;-)

Nu wil ik wel een vraag aan jou stellen. Jij hebt gekruist tussen twee planten
hoe word die naam dan eigenlijk bepaalt van jou kruising ;)

Groetjes
Betty_ke

0 bedankjes

Re: Brugmansia project

Berichtdoor Andy-N op 10 aug 2013 19:19

Wanneer je deze laat registreren dan mag je de naam kiezen, anders word gewoon 'moeder x vader' gebruikt als naam.
Andy-N

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten