Brugmansia, beste manier om te mesten.

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Brugmansia, beste manier om te mesten.

Berichtdoor Koentje op 18 mei 2014 19:47

Hallo allemaal,
Na jarenlang mijn bruggen "gewoon" af en toe wat blauwe korrel te geven wil ik toch eens proberen de planten wat beter in hun mestbehoefte te voldoen. Op internet is hier heel veel over te vinden, maar even zo veel tegenstrijdigheden.
Ten eerste: wat is de beste verhouding meststoffen tijdens de groei bij aanvang van het seizoen, nog geen knoppen gezet ed. De meeste mensen hebben het hier over een NPK van +/- 20-20-20(Sporenelementen even buiten beschouwing gelaten) kijk ik echter op engelse sites, dan is het geadviseerde K-getal veel lager. Wat is nou het beste naar jullie ervaringen?
Ten tweede: de verhouding tijdens de knopzetting en bloei. In Nederland kiest men voor bv. 10-47-10(in ieder geval een hoge P-waarde. De andere getallen variƫren). In het Engels prediekt men juist over zeer lage P-waarden voor meer en betere knoppen(20-7-15, orde van grootte). Is het niet inderdaad zo dat fosfor juist wortelvorming stimuleert?
En als laatste. In de Engelse literatuur vind je gigantisch veel verhalen over bladbemesting. Er wordt genoemd dat planten tot wel 70% van alle voedingsstoffen op kunnen nemen via de bladeren en dat met bladbemesting bloemknoppen minder snel afvallen. Waarom lees je hier in Nederland dan zo weinig over en doet niet iedereen dit bij zowel de bruggen als de monsterbananen?
Hoop dat er een kleine discussie op gang komt en dat mensen het laten weten als ze ervaring hebben met een of ander van het bovengenoemde. Ik weet dat veel mensen doen wat bij hen goed werkt, dus alle ervaringen zijn welkom!
Koentje

0 bedankjes

Re: Brugmansia, beste manier om te mesten.

Berichtdoor ruudlars op 20 mei 2014 11:34

Hallo
ik ben aan het experimenteren met 15-30-15
de bladeren worden wel mooi groen en kijken wat het met de knopvorming gaat doen

gr. Ruud :thai:
ruudlars
Bedrijven

5 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten