Passiflora op hydrocultuur

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Passiflora op hydrocultuur

Berichtdoor Itrme op 12 apr 2015 16:35

Zoals sommige misschien wel weten ben ik regelmatig bezig geweest met het zaaien/stekken van passiflora. Nou ben ik al enige tijd lid van de facebook groep van PSI (Passiflora Society International).

Hierop post regelmatig een Nederlander die redelijk wat heeft zitten te experimenteren met Passiflora op hydrocultuur en hier ook leuke resultaten mee haalt (regelmatig bloemen en vruchten). De hoeveelheid passiflora's en hybrides die hij heeft staan is gigantisch. Op verzoek heeft hij pas een documentje geplaatst voor de mensen die zelf ook met passiflora's op hydrocultuur bezig willen gaan.

Na lang tobben heb ik nu toch de knoop doorgehakt en de juiste voeding en substraat aangeschaft. Vandaag heb ik mijn eerste passiflora (Een stekje van P. alata x blue moon) overgepot naar een pot met kleigranulaat. Ik hoop dat ik binnenkort snel groei kan bespeuren.

Afbeelding

Het afmeten van de juiste hoeveelheid voeding was nogal een karwei aangezien ik de hoeveelheid voeding die ik nodig heb niets voorstelt. Volgens de instructies zou ik met 2x 1,5gr poeder 10 liter voeding kunnen maken, iets wat ik natuurlijk nooit op kan maken. Daarbij mag ik dit weer niet voormengen omdat de voeding reageert en dan neer slaat. Ik heb dit min of meer omlaag geschaald naar 0,1 gr waarbij ik uitkom op iets meer als 600ml voeding, en nu maar hopen dat ik dit goed heb gedaan :lol:
Itrme

70 bedankjes

Re: Passiflora op hydrocultuur

Berichtdoor Itrme op 13 mei 2015 09:27

Nu een maand verder. Ik heb de Passiflora nog geen 2e keer voeding gegeven, alleen water. De pot lijkt nu al behoorlijk doorworteld te zijn (het is in ieder geval goed zichtbaar) met heldere witte wortels door het stubstraat. De hoofdtak is niet aan de groei gegaan maar in plaats daarvan is er een nieuw groeipunt. Hopelijk gaat hij straks in de versnelling :mrgreen:

Afbeelding
Itrme

70 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten