najaarskoopjes

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

najaarskoopjes

Berichtdoor draco op 05 nov 2015 01:34

Ik heb vandaag met 70% korting (gisteren alweer) een tweetal soorten aangeschaft waarmee ik geen ervaring heb, Carissa en Mandevilla. Ik moet nog uitzoeken welke soorten het zijn al heb ik het vermoeden dat gaat om Carissa macrocarpa en Mandevilla laxa beiden zone 9 planten. Er werd bijgezegd dat ze vorstvrij moeten overwinteren. De vraag is echter of vorstvrij voldoende is of dat ze warmer moeten staan ? De Mandevilla's waren nog geen euro per stuk en omdat ik er 3 heb meegenomen, kan ik uitproberen wat de beste overwinteringstemperatuur is. Wie heeft hiermee ervaring ? Als de planten de winter goed doorstaan, wil ik ze volgend seizoen als kuipplant behandelen.
Bijlagen
DSCN3561.jpg
DSCN3561.jpg (164.51 KiB) 4636 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: najaarskoopjes

Berichtdoor AIREMULP op 05 nov 2015 13:06

Depladenias is helemaal mijn ding .De fotos zijn van planten die ik al 15 jaar heb en steeds weer overwinter in de kas.
Mandevilla moet je licht overwinteren bij 15 graden ,10 gr is de grens maar dan vallen alle bladeren eraf en kan er een plant sneuvelen . Grond licht vochtig houden
Ze ruien swinters en laten in ieder geval 30 tot 60 % van hun blad vallen maar dat groeit er in het voorjaar weer snel bij hoor .
Het is geen laxa die je daar hebt maar een sundaville of diamantina soort .
Er zitten geen bloemen meer aan dus dan is het moeilijk .
Denk dat carissa in dezelfde tempratuurszone zit .

Edwin
Bijlagen
P1120746.jpg
Sundaville red
P1120746.jpg (148.64 KiB) 4597 keer bekeken
P1120748.jpg
mandevilla rio white
P1120748.jpg (115.81 KiB) 4597 keer bekeken
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 05 nov 2015 15:01

Waarschijnlijk is het Mandevilla splendens 'Sundaville Red' (zone 10), Edwin. Volgens het tuincentrum krijgt deze plant rode bloemen. Op de sticker staan ze in rood en wit afgebeeld.Voor overwintering in de koude kas zijn deze planten waarschijnlijk ongeschikt, maar de woonkamer is hier taboe. Ik probeer ze wel bij 5-10°C te overwinteren. Bladverlies schijnt daarbij normaal te zijn.
Carissa grandiflora (syn. macrocarpa) zou volgens meerdere berichten minimaal vorstvrij kunnen overwinteren (in Florida 25°F = -4°C).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 05 nov 2015 16:38

In de kas bij jou met 5 a10 gr is de kans nihil dat ze de winter door komen maar ze hebben ook niet veel gekost dat scheelt :lol: .In huis overwinteren is ook geen optie want dan laten ze alle blad vallen door een te lage luchtvochtigheid en takelen ze helemaal af .
Denk dat de carissa wel goed blijft ,heb ik hier ook jaren gehad toen ik nog van alles uit probeerde .

Edwin

.
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 06 nov 2015 02:20

AIREMULP schreef:In de kas bij jou met 5 a10 gr is de kans nihil dat ze de winter door komen maar ze hebben ook niet veel gekost dat scheelt :lol: .In huis overwinteren is ook geen optie want dan laten ze alle blad vallen door een te lage luchtvochtigheid en takelen ze helemaal af .
Denk dat de carissa wel goed blijft ,heb ik hier ook jaren gehad toen ik nog van alles uit probeerde .

Edwin

.

Binnenshuis dient een onverwarmde kamer ter overwintering van dergelijke twijfelgevallen. Behalve dat hier enkele grote palmen bivakeren, wordt ook de was te drogen gehangen zodat het met lage luchtvochtigheid mee zal vallen. Ik hoop dan maar op een milde winter omdat de temperatuur dan rond 10 °C beweegt.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 08 nov 2015 12:02

Heb mijn rode dipladenia in de volle grond geplaatst, maar op een zandgrond, ook al verrijk je die wat met koemest, zit er niet veel groei in, helaas. Kon haar nog wel stekken en hoop die stekken door de winter te trekken. Sundaville red schijnt wel een van de sterkere te zijn. Die heb ik ook.

Maar, mochten ze sneuvelen, je struikelt er in het voorjaar en de zomer bij elke bloemenzaak over en ze kosten bijna niks meer... Leed is vaak van korte duur.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten