Passiflora molissima

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Passiflora molissima

Berichtdoor Hitch op 16 dec 2015 16:11

Ik heb deze plant al een jaar of 4 maar heb er nog nooit bloemen in gekregen. Elk voorjaar zet ik hem buiten in de tuin en hij groeit wel goed maar zoals ik al zei, geen bloemen. In het najaar haal ik hem binnen in de verwarmde serre op 5-6°C en snijd ik alles af tot op +/- 40-50 cm. Hij blijft de hele winter bij die t° gewoon langzaam doorgroeien en naarmate de t° in het voorjaar in de serre stijgt gaat hij ook sneller groeien.
Vandaag deed ik een rondje in de tuin en tot mijn ontzetting zag ik de plant nog staan. Deze was ik dus vergeten binnen te pakken. Hij heeft dus een vorstnacht van -2°C gehad. Alle loof was kapot en zwart. Ik heb hem evengoed geknipt en in de serre gezet, je weet maar nooit dat hij herpakt maar dan blijft mijn vraag hoe het toch komt dat die maar niet in bloei wil komen?
Nog mensen die deze hebben en er misschien meer succes mee hebben?
Hitch

156 bedankjes

Re: Passiflora molissima

Berichtdoor Itrme op 16 dec 2015 18:40

Op wat voor plaats heb je de plant doorgaans staan? Passiflora uit de tacsonia groep zijn doorgaans niet zo van de volle zon en zomerhitte
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 dec 2015 20:46

Hij staat bij mij achter een bos Musa sikkimensis en krijgt max 's avonds na 17 u nog een uurtje zon.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor GeL op 16 dec 2015 21:56

2 jaar geleden stond er een zelf gezaaid exemplaar in de warme kas. Een echte woekeraar bij hoge temperaturen. Ik moest wekelijks snoeien om deze in toom te houden :roll:
Maar gaf wel een pak bloemen èn vruchten!

Heb nu terug zaad gekocht om nog eens een poging te wagen in een andere kas.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor shusui op 16 dec 2015 22:31

Komt uit de sectie Tacsonia, en dat zijn idd niet de makkelijkste is mijn ervaring.
Vroeger jarenlang x exoniensis en molissima gehad.
In de literatuur vindt je overal terug dat ze het graag wat koeler hebben en dus best in de zomer tegen een boom ofzo worden geplant.
Dan groeien ze super maar heb op die manier nooit een bloem gezien...

Tot ik eens probeerde om de exoniensis in de veranda te laten groeien (ook in de zomer). Enkele stalen kabels gespannen van muur naar muur, +-15cm onder het dak.
Dus heel veel licht en behoorlijk warm. En toen heb ik zeker een stuk of 10 bloemen gekregen die eerste zomer. En nog velen de jaren er na tot hij eens door een schimmel in de pot is gesneuveld.

Dit jaar een nieuwe serre gezet en wou hierin ook wat experimenteren met de vorstbestendigheid van Passiflora's. (heb oa naviculata , lutea, tetranda geplant) Maar ook een Tacsoniana namelijk 'Pink Passion' die mits afdekken kans zou moeten maken.

In de zomer geplant als stekje van 20cm, en in september - oktober zat hij al 2,5m hoog en had hij verschillende bloemen gemaakt.
Afbeelding

In die serre werd het ook heel warm, maar hij had wel pas vanaf 14-15 uur zon.

Let wel die x exoniensis en Pink Passion zijn hybriden dus waarschijnlijk wat verdraagzamer qua temperatuur en meer bloeiwillig dan de botanische soorten.

Ben trouwens al lang op zoek naar antioquiensis, die zou ik ook eens graag proberen...
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 17 dec 2015 11:07

shusui, toevallig probeer ik nu P. antioquiensis te zaaien uit verse zaden van een liefhebber uit de UK. Schijnt evengoed ook niet de makkelijkste te zijn. Verdraagt als zaailing geen verpotten, en heeft wat zuurdere grond nodig.

Mocht het zaaien niet lukken ga ik van het voorjaar misschien toch een paar plantjes bestellen bij de passifloratuin.
P pinnatistipula staat dan hoog op mijn lijst bij de Tacsonia, schijnt een van de betere bloeiers te zijn.

Mochten mensen geinteresseerd zijn, er is ook een Passiflora groep op facebook. https://www.facebook.com/groups/passionflowers/
Itrme

70 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten