Brugmansia

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Brugmansia

Berichtdoor Bermuda op 14 jul 2016 15:58

Goede tip Danny! Ga ik ook eens onthouden. :thumb_up:
Bermuda
 
Berichten: 192
Geregistreerd: 26 jul 2014 22:33
Woonplaats: Utrecht
25 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor Yellow op 16 jul 2016 21:17

Hoi Danny, is het beter van bitterzout op te lossen als het gewoon zo op de plant te strooien, en is er verschil tussen bitterzout en kiezeriet?
Ik heb ook nog een vraag bij het overpotten van planten en stekjes, soms kan je hebben dat de grond precies niet opdroogt terwijl het bij andere wel, waar kan dat aan liggen?

Groetjes
jef
Yellow
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor danny2 op 18 jul 2016 21:40

Het verschil tussen kiezeriet en bitterzout is gewoon de prijs, op de meeste plaatsen is bitterzout beterkoop....
Bitterzout lost vrij snel op in water, dus denk ik dat je het net zo goed op de grond kan doen dan oplossen. Zelf gebruik ik het opgelost saman met mijn gebruikelijke oplosbare meststoffen(vb 20-20-20)
De vraag waarom de potgrond soms snel opdroogt en de andere nat blijft heeft vooral te maken dat sommige plantjes sneller en meer wortels aanmaken dan anderen en dus meer water opnemen, we moeten dit ook zoeken in het feit dat de PH van de gebruikte grond soms te hoog of te laag ligt voor sommige plantjes. Het gebeurt ook vaak bij eenzelfde soort plant en dan zie je al snel een groei verschil, die vochtig blijven groeien meestal trager en zijn meestal ook ziekte gevoeliger. Als er na een paar weken geen beterschap is worden ze meestal naar de composthoop verwezen.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor Yellow op 21 jul 2016 20:14

Bedankt Danny
die meststof 20-20-20 is dat peters meststof? En hoe dikwijls geef jij dat?

Groetjes
Jef
Yellow
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor danny2 op 23 jul 2016 20:24

20-20-20 is er van meerdere fabrikanten maar Peeters meststof is de meest gebruikte bij ons.
Hoe vaak ik dat geeft is wel een heel moeilijke vraag, het is één van de meststoffen die ik gebruikt. Ik heb geen vaste regels wanneer wat te geven. Net als het weer pas ik mijn voeding aan. Bij veel regen geef ik Mix2 van DCM, gewoon in de potten, als het dan weer te warm is heeft meststof geven weinig zin, dan nemen de planten haast geen voeding op.
Vroeger gaf ik bij elke gietbeurt voeding mee en dit aan 1gr liter opgelost.
Nu ik op pensioen ben heb ik die tijd niet meer en geeft ik nog tweemaal 2gr liter per week
Om de drie weken krijgen ze dan ook nog Mix2 extra. Vanaf de langste dag geef ik dan éénmaal per week ook bitterzout mee, dit word vanaf half augustus vervangen door patentkali om de planten wat sterker te maken voor de winter.
Die oplosbare meststof is ook niet altijd 20-20-20, soms is dat 10-52-10 of 30-10-10 of 15-11-29 naargelang behoefte en tijdstip van het jaar.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten