Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 27 sep 2025 15:57

Halloo :D

Naast bananen tot bloei gebracht te hebben op dit forum, heb ik nu een ander leuk projectje :thai:
Ben laatst ik in de Filipijnen geweest en heb toen zaden meegenomen van bomen die bij een vriend in de tuin staan.

- Moringa (Moringa oleifera)
Kiemtijd: 7 - 14 dagen
Temperatuur: 30 graden

- Curry leaf (Murraya koenigii)
Kiemtijd: 14-28 dagen ( kan tot 4 maanden duren)
Temperatuur: 25-30

- Marang (Artocarpus odoratissimus)
Kiemtijd: 14 - 28 dagen

- Golden shower (Cassia fistula)
Kiemtijd: 10-21 dagen

Bron:AI

Ook cacao, maar ben bang dat deze niet gaat opkomen.
De zaden waren al gedroogd in de zon en die moeten juist rechtstreeks uit de vrucht komen. Maar wie weet..

Nu heb ik de zaden op 10 september 2025 gepot.

En heb ik een klein tropisch klimaatje gecreëerd in 2 bakken met een 110w lamp, blauw en rood licht die 10 uur per dag branden en daarmee ook de warmte genereert die nodig is om te ontkiemen.
Heb 2 zaden in 1 pot van de Moringa, de rest heeft 1 per pot.

We zijn nu 17 dagen onderweg. ( 27 sept)

In 1 Moringa potje zijn een week geleden 2 stekjes opgekomen en in een ander potje komt sinds vandaag een 3e met zn kop boven.
Bij de rest is nog niets te zien.

Nu was ik afgelopen week ook nog even weg, dus niet een goede constante temp kunnen genereren, maar sinds gisteren gaan we volle bak, met de hoop in dit tropisch klimaatje deze zaden tot leven te wekken.

Zal hier zo nu en dan even een update geven.
Gewoon leuk omdat het kan. :happy_thai:

Advies welkom, want dit is een 'First Time' experiment. :welkom:
Bijlagen
1.jpeg
1.jpeg (263.51 KiB) 135 keer bekeken
2.jpeg
2.jpeg (191.32 KiB) 135 keer bekeken
6.jpeg
6.jpeg (146.6 KiB) 135 keer bekeken
7.jpeg
7.jpeg (151.53 KiB) 135 keer bekeken
8.jpeg
8.jpeg (376.54 KiB) 135 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 28 sep 2025 22:09

Interessante collectie. Als je de Cassia tot bloeien weet te brengen heb je een indrukwekkende plant. Zelf heb ik ook een Cassia, de bicapsularis. Eigenlijk heten ze tegenwoordig Senna, maar Cassia vind ik mooier klinken. De Cassia die ik heb komt van Bonaire, daar groeien ze veel in het wild.
De bicapsularis bloeit rond deze tijd. Niet zo indrukwekkend als de fistula, maar toch mooi, zeker in deze tijd als er niet veel anders bloeit.Hij blijft ook lang doorbloeien bijna tot aan de kerst als het weer een beetje mee zit:

Cassia bicapsularis.JPG
Cassia bicapsularis.JPG (245.5 KiB) 89 keer bekeken

Het wordt een flinke struik zoals je ziet en hij kan ook nog enige vorst verdragen. Afgelopen winter heb ik hem te lang buiten laten staan en ook de kluit was bevroren. Ik dacht dat ik hem kwijt was maar na ontdooiing bleken de wortels en de takken deels nog in leven te zijn. De takken heb ik afgeknipt en gestekt, dat gaat vrij gemakkelijk. In het voorjaar verwijder ik toch al de takken van vorig jaar, zoals je dat ook met knotwilgen doet. Nieuwe takken groeien heel snel, een meter in een jaar is niets.

Tot mijn verbazing bleek de plant na uitlopen in het voorjaar te gaan bloeien, wat hij nooit eerder had gedaan. Normaal gebeurt dat pas september - oktober. Het aardige was dat er ook voor het eerst zaad aan kwam, twee peulen met vijf zaadjes totaal. Die heb ik gezaaid en dat leverde drie plantjes op. Een week na het zaaien was er al ontkieming:

Zaailingen Cassia bicapsularis.jpg
Zaailingen Cassia bicapsularis.jpg (282.45 KiB) 71 keer bekeken

Een andere plant die ik gezaaid heb is de Moringa. Op Bonaire groeien die als verwilderde planten. Hij wordt daar ook de mierikswortelboom genoemd. Blijkbaar kun je de wortelknollen gebruiken zoals mierikswortel. Het is een hele nuttige plant. Alles aan de plant is eetbaar en de voedingswaarde is groot. Bovendien worden er gezondheids- en medicinale eigenschappen aan toegeschreven.
Moringa's Finest is een kwekerij in Nederland die de planten commercieel kweekt voor allerlei toepassingen. Je kan er ook boompjes bestellen.
Wat mij betreft is het een enigszins lastige plant. Hij is erg gevoelig voor spint en je moet oppassen met water geven. Voor je het weet zijn de wortels verrot. Erg vitaal is hij ook weer niet. Het is mij eens gelukt hem in bloei te krijgen maar die plant leeft niet meer. Deze heb ik nog wel:

Moringa oleifera.jpg
Moringa oleifera.jpg (226.27 KiB) 89 keer bekeken

Andere mooie planten waar je zaad van mee had kunnen brengen uit de Filipijnen zijn bijvoorbeeld de Caesalpinia en de Ixora.
Zelf heb ik de Caesalpinia pulcherrima en de Caesalpinia gillesii. De gillesii staat in mijn tuin in de volle grond en bloeit elk jaar

Caesalpinia gilesii.jpg
Caesalpinia gilesii.jpg (254.13 KiB) 89 keer bekeken

Het ziet er exotisch uit maar eerlijk gezegd vind ik ze niet echt mooi. De pulcherrima is mooier. Pulcherrima betekent ook 'de mooiste'. Ze blijven beide lang bloeien vanwege de vele knoppen die één voor één open gaan. In Suriname groeit de pulcherrima overal als een soort onkruid. Ze noemen hem daar Krere Krere. Op de Antillen heet hij Toeteroete.

Caesalpinia pulcherima oranje.jpg
Caesalpinia pulcherima oranje.jpg (299.74 KiB) 89 keer bekeken

Pulcherrima is een tropische plant, dus in de tuin planten gaat niet. Ze zijn er ook in geel en in rose, maar de rose is niet zo mooi. De gele heeft een bepaalde etherische schoonheid.

Caesalpininia pulcherrima geel.JPG
Caesalpininia pulcherrima geel.JPG (258.37 KiB) 89 keer bekeken

Een andere plant die het proberen waard is is de Ixora. Ze zijn er in verschillende tinten van geel tot diep rood. De Ixora behoort tot hetzelfde geslacht als de koffieplant. De zaden zitten ook in bessen, net als bij de koffie. De Ixora vind je overal in de tropen als sierplant en soms als heggen.
In mijn ervaring is het een lastige plant om lang goed te houden. In Suriname wordt de soort met rode bloemen Faja Lobi genoemd. Dat betekent vurige liefde.

Hier een oranje versie:

Ixora.JPG
Ixora.JPG (260.54 KiB) 89 keer bekeken

Hier laat ik het bij. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je zaailingen. Succes!
Hansvdb

24 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten