Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 10 okt 2025 11:18

Qua ventilatie ga ik een aantal boorgaten naast elkaar maken ( boven en onder) om zo een beetje luchtstroom te hebben. Nu heb ik gisteren mn 1e volle dag gehad met gesloten deuren. En de Temperatuur liep in de loop van de dag uit de nacht op van 20,2 naar max 25 graden.
De luchtvochtigheid schommelt tussen de 65% en 70%.
Prima dus en daarom geen grote ingrepen nodig lijkt.

Want je hebt gelijk Hans, deze kast is een klassieker en ook even op internet gekeken, is deze nog wel wat waard. Dus ik zei ook meer gekscherend multiplex, maar dacht bij het schrijven ook aan glas eerder.` (Hoop dat je niet teveel geschokken bent ) ;)
Op dit moment ga ik geen vandalisme plegen, op een paar boorgaten na. :roll:
De witte wanden zoals je suggereerde zijn wellicht iets voor later.
De LED lamp schijnt er al mooi boven.
Maar ga nog wel even zoeken naar die PAR app.

Ja ik heb last van Spint. Ooit 1 plant meegekregen van iemand en het was raak en kom er niet meer van af. Maar nu maak ik zelf een natuurlijk goedje met speciale oliën, online besteld wat goed werkt. :thai:

Dus ik hou zeker mijn Morninga's ver weg van mijn bananen en andere planten.
Deze zal ik zoveel mogelijk in de kast houden onder de lamp in de winter en dan in de zomer naar buiten. Ik denk ook meer aan een seizoenskast voor nu.

Ik woon in een voor oorlogshuis waar nog goede ventilatie is :lol:
En de vochtigheid is hier standaard nu 60-65%
Met de planten binnen straks zal dit wel omhoog gaan iets.
En ben benieuwd naar mijn nieuwe LED voor boven de banaan.
Wat ik al zei.. ik denk dat ze hoogzwanger is.

Yes ik heb nog een paar "Golden Shower" en "Moringa" zaadjes over.
Daar gaan we even naar kijken.
Bijlagen
Tussenstand 1e dag kast.jpg
Tussenstand 1e dag kast.jpg (734.36 KiB) 21 keer bekeken
Zaadjes.jpg
Zaadjes.jpg (581.6 KiB) 21 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Bonne op 10 okt 2025 12:05, in totaal 7 keer bewerkt.
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 10 okt 2025 11:27

Ventilatie gaten: Links onder, Rechts boven.
Bijlagen
boven.jpg
boven.jpg (438.83 KiB) 20 keer bekeken
onder.jpg
onder.jpg (465.59 KiB) 20 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 10 okt 2025 11:47

Op jouw advies Hans ga ik een 3 stuks "Golden Shower" zaadjes op deze manier proberen tot leven te wekken. Op de CV installatie :happy_thai:
Bijlagen
Golden shower zaadjes ontkiemen.jpg
Golden shower zaadjes ontkiemen.jpg (507.43 KiB) 20 keer bekeken
Op de CV.jpg
Op de CV.jpg (369.26 KiB) 20 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 10 okt 2025 16:09

Dag Bonne, Ik reageer even op dat plaatje met de golden shower zaden. Dat is echt te nat hoor! Het moet vochtig zijn, de zaden moeten niet in een plas water liggen. Het zou net zo iets als wat ik mij voorstel dat die vochtige wc doekjes zijn. Op dit moment is er nog een probleem. Grote zaden worden vaker voorgeweekt in water, maar zo moet het niet blijven. Als je dat papier stevig uitknijpt dan heeft het de juiste vochtigheidsgraad. Onder die pot is de luchtvochtigheid 100% en daar gaat het om.
Het substraat in die potjes waarin je gezaaid had leek mij in eerdere foto's ook aan de natte kant, maar dat kan gezichtsbedrog zijn door de belichting. De Moringa's en de Marangs zien er in ieder geval gezond uit.

Tegen spint gebruikt men wel neem olie, dat zal het wel zijn wat je gebruikt. Dat komt van de Azadarachta indica. Dat is een boom die heel veel nuttige toepassingen kent. In mijn tuin heb ik de Melia azadirachta, een boom uit dezelfde familie die daar heel erg op lijkt. Het verschil is dat de eerste echt een tropische boom is en de tweede ook tropisch is maar hier op een beschutte plaats het hele jaar buiten kan staan. Ik ben van plan om daar wat over te plaatsen bij exotische bomen.
In jouw exotentuin zou hij ook goed passen, maar ik denk dat de extremen in Limburg, wat de winter betreft, wat al te extreem zullen zijn. Bij mij heeft het nooit meer dan -5 gevroren.

Melia azadirachta.jpeg
Melia azadirachta.jpeg (187.03 KiB) 3 keer bekeken
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 10 okt 2025 16:32

Advies meteen uitgevoerd: Goed uitgeknepen :thumb_up:
In de potjes is de grond vochtig, maar niet zeiknat. Nu met de plastic kappen eraf, zal ik eerder moeten blijven controleren dat het niet te droog wordt.

Temperatuur vandaag weer opgelopen tot max 25 graden, luchtvochtigheid is nu 61% en lijkt iets lager te zijn door de boorgaten.
Maar lijkt me logisch natuurlijk, een signaal dat ventilatie werkt, want buiten de kast wordt namelijk de zelfde luchtvochtigheid gemeten?

Mooie boom! De tropentuin ligt op het zuiden, ingekapseld door woningen en dus heel beschut.
Mijn sinaasappel,- Mandarijn,- en Citroenboom staan ook de hele winter buiten. Moet zeggen dat ik mij ook niet kan herinneren dat het de laatste jaren kouder is geweest dan -5. Ik meet dat niet.
Maar heb 1 probleem; heb niet teveel planten, maar heb te weinig ruimte :lol:
Bijlagen
uitgeknepen.jpg
uitgeknepen.jpg (425.04 KiB) 1 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten