Ik merk ook dat de Moringablaadjes heel gevoelig zijn, sommigen zijn gelig/wit geworden, gelukkig beperkt. Teveel water is een veel voorkomend probleem had ik gelezen, voorlopig laat ik de grond opdrogen.
En gisteren een heel klein beejte bio mest gegeven. Dus we wachten nu af..
Leuk om zo een beetje de plant te leren kennen en te experimenteren, want in de Filipijnen doen ze het heel goed in hoge luchtvochtigheid (75-80%) en de warme temperaturen.
Ja Hans die grote potten
Ik had deze nog liggen, voordeel is dat ik de plantjes voorlopig niet meer hoef te verpotten
Over de Marang.
Kan beamen dat deze heerlijke zoete vruchten geeft
Het is een Tropisch Juweel uit de Filipijnen.
De marang (wetenschappelijke naam: Artocarpus odoratissimus) is een fascinerende tropische vrucht die vooral geliefd is in de Filipijnen. Het is een soort die oorspronkelijk uit Borneo komt, maar in de Filipijnen – met name op Mindanao en Palawan – wijdverspreid wordt geteeld en als "lokale schat" wordt gezien.
Oorsprong en GroeiThuisbasis: Native aan Borneo, maar geïntroduceerd en veel gecultiveerd in de Filipijnen, waar het groeit in marginale, heuvelachtige gebieden zoals de Zamboanga Peninsula, Laguna en Oriental Mindoro. Het is ook te vinden in Brunei, Indonesië, Maleisië en Zuid-Thailand.
Een groenblijvende boom uit de Moraceae-familie, die tot wel 25 meter hoog wordt.
Hij draagt vruchten na 4-5 jaar en produceert ze het hele jaar door in tropische klimaten.
De vrucht
Uiterlijk en SmaakVorm en grootte: Rond tot ovaal, 15-20 cm lang en tot 1 kg zwaar. De schil is dik, geelgroen en bedekt met zachte, brede stekels die hard worden als de vrucht rijp is. Binnenin vind je sappige, witte "arillen" (pulp) rond grote zaden – het lijkt op een kruising tussen jackfruit en broodvrucht.
Geur: Intens en controversieel! Het ruikt naar benzine of een mildere versie van durian – zo sterk dat het een kamer kan "vervullen". De geur zit vooral in de schil, niet in het vruchtvlees.
Smaak: Hemels voor liefhebbers! Het zachte, kleverige vruchtvlees smaakt naar een mix van peer, ananas, banaan, jackfruit en bessen – zoet, romig en verfrissend. Het is milder dan durian, maar pittiger dan jackfruit. De zaden kun je roosteren of koken; ze smaken dan als aardappelen of kastanjes.
In de Filipijnen wordt marang soms "de brug tussen jackfruit en durian" genoemd – perfect voor wie exotische smaken wil proberen zonder de extreme geur van durian. Het heeft potentieel voor export en verwerking (bijv. als bioactieve ingrediënten), maar blijft vooral een lokale favoriet op markten in Mindanao.
Golden Shower zaden ontkiemen.
Mijn 2e poging om deze zaden te ontkiemen is mislukt.
Ze waren helemaal omgeven door schimmels en zijn weggerot.
Nu heb ik nog 1 zaad over die ik net een tijdje in water heb geweekt, zich heeft volgezogen en weer tussen watjes in kop en schotel gelegd.
Dit keer op de warmtemat in de kast en niet op de CV.
En net als bij mijn eerste poging, Chlorine Dioxine als in de oplossing CDS, beetje erbij gedruppeld.
Dit goedje is een gas in water wat verdampt en wat o.a schimmels dood en steriliseert.
Nu heb ik even verder gezocht op AI over meer toepassingen voor planten en kassen met CDS en kwam toen met dit antwoord. (Zie foto)
Heb ook vandaag een 0.2 ml CDS in een bakje in mn kast gelegd voor luchtzuivering.
Een goedkope oplossing om veel ellende tegen te gaan.