Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 01 nov 2025 14:00

Ha! Ja mevrouw Bonne stopt er zo af en toe wat bij :lol:

Ik merk ook dat de Moringablaadjes heel gevoelig zijn, sommigen zijn gelig/wit geworden, gelukkig beperkt. Teveel water is een veel voorkomend probleem had ik gelezen, voorlopig laat ik de grond opdrogen.
En gisteren een heel klein beejte bio mest gegeven. Dus we wachten nu af..
Leuk om zo een beetje de plant te leren kennen en te experimenteren, want in de Filipijnen doen ze het heel goed in hoge luchtvochtigheid (75-80%) en de warme temperaturen.

Ja Hans die grote potten :P
Ik had deze nog liggen, voordeel is dat ik de plantjes voorlopig niet meer hoef te verpotten :D

Over de Marang.
Kan beamen dat deze heerlijke zoete vruchten geeft :thai:

Het is een Tropisch Juweel uit de Filipijnen.
De marang (wetenschappelijke naam: Artocarpus odoratissimus) is een fascinerende tropische vrucht die vooral geliefd is in de Filipijnen. Het is een soort die oorspronkelijk uit Borneo komt, maar in de Filipijnen – met name op Mindanao en Palawan – wijdverspreid wordt geteeld en als "lokale schat" wordt gezien.

Oorsprong en GroeiThuisbasis: Native aan Borneo, maar geïntroduceerd en veel gecultiveerd in de Filipijnen, waar het groeit in marginale, heuvelachtige gebieden zoals de Zamboanga Peninsula, Laguna en Oriental Mindoro. Het is ook te vinden in Brunei, Indonesië, Maleisië en Zuid-Thailand.

Een groenblijvende boom uit de Moraceae-familie, die tot wel 25 meter hoog wordt.
Hij draagt vruchten na 4-5 jaar en produceert ze het hele jaar door in tropische klimaten.

De vrucht
Uiterlijk en SmaakVorm en grootte: Rond tot ovaal, 15-20 cm lang en tot 1 kg zwaar. De schil is dik, geelgroen en bedekt met zachte, brede stekels die hard worden als de vrucht rijp is. Binnenin vind je sappige, witte "arillen" (pulp) rond grote zaden – het lijkt op een kruising tussen jackfruit en broodvrucht.
Geur: Intens en controversieel! Het ruikt naar benzine of een mildere versie van durian – zo sterk dat het een kamer kan "vervullen". De geur zit vooral in de schil, niet in het vruchtvlees.
Smaak: Hemels voor liefhebbers! Het zachte, kleverige vruchtvlees smaakt naar een mix van peer, ananas, banaan, jackfruit en bessen – zoet, romig en verfrissend. Het is milder dan durian, maar pittiger dan jackfruit. De zaden kun je roosteren of koken; ze smaken dan als aardappelen of kastanjes.

In de Filipijnen wordt marang soms "de brug tussen jackfruit en durian" genoemd – perfect voor wie exotische smaken wil proberen zonder de extreme geur van durian. Het heeft potentieel voor export en verwerking (bijv. als bioactieve ingrediënten), maar blijft vooral een lokale favoriet op markten in Mindanao.

Golden Shower zaden ontkiemen.

Mijn 2e poging om deze zaden te ontkiemen is mislukt.
Ze waren helemaal omgeven door schimmels en zijn weggerot.
Nu heb ik nog 1 zaad over die ik net een tijdje in water heb geweekt, zich heeft volgezogen en weer tussen watjes in kop en schotel gelegd.
Dit keer op de warmtemat in de kast en niet op de CV.

En net als bij mijn eerste poging, Chlorine Dioxine als in de oplossing CDS, beetje erbij gedruppeld.
Dit goedje is een gas in water wat verdampt en wat o.a schimmels dood en steriliseert.

Nu heb ik even verder gezocht op AI over meer toepassingen voor planten en kassen met CDS en kwam toen met dit antwoord. (Zie foto)
Heb ook vandaag een 0.2 ml CDS in een bakje in mn kast gelegd voor luchtzuivering.
Een goedkope oplossing om veel ellende tegen te gaan. :thumb_up:
Bijlagen
Marang.jpg
Marang.jpg (354.39 KiB) 83 keer bekeken
Chlorine Dioxine.png
Chlorine Dioxine.png (198.61 KiB) 83 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 02 nov 2025 10:41

Voortgang Golden Shower (Cassia Fistula)

Op 16 oktober kwam het worteltje uit zaad.
Nu 17 dagen later

Voortgang Moringa (Moringa oleifera) & Marang (Artocarpus Odoratissimus)

In de week van 17 september opgekomen
Nu 46 dagen later
Bijlagen
golden shower (2-11-25).jpg
golden shower (2-11-25).jpg (222.07 KiB) 67 keer bekeken
moringa 1 2-11-25.jpg
moringa 1 2-11-25.jpg (733.59 KiB) 67 keer bekeken
moringa 2.jpg
moringa 2.jpg (749.32 KiB) 67 keer bekeken
Marang 2-11-25.jpeg
Marang 2-11-25.jpeg (194.04 KiB) 67 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Berichtdoor Hansvdb op 02 nov 2025 11:09

Interessant verhaal die AI informatie over Chlorine Dioxine. Het is wel agressief spul als zo'n lage concentratie die uitwerking heeft. Die film over Chlorine Dioxine heb ik bekeken, al heb ik die getuigenissen van mensen die daar beter van zijn geworden maar overgeslagen. Onmogelijk voor mij om dat te beoordelen en te controleren.
De presentator had het over concentraties voor oraal gebruik van 10 tot 100 ppm. Dat komt dus neer op 1 cc op 100 liter tot 1 cc op 10 liter. Dat zijn bijna homeopathische verdunningen. Dan vraag ik mij ook af hoe die Chlorine Dioxine die je ingenomen hebt zich door je hele lichaam verspreid en daar alleen de verkeerde organismen bestrijdt. Voor ontsmetting van zaden kan ik het nut zien en hoe het vervelende beestjes doodt daar kan ik mij ook wat bij voorstellen maar dan moet het dus wel heel agressief spul zijn.

Dat de blaadjes van de Moringa's van onderen afsterven heb ik ook ervaren. Je kan zo je best doen met belichting, verwarming en zo voorts, maar de echte tropen is het dus niet. Op de Antillen groeien ze min of meer als onkruid en je kan het daar toch niet echt vochtig noemen, integendeel. Erg voedselrijk is de grond daar ook al niet. Wel kalkrijk. Misschien moest je eens bij die Moringakweker 'Moringasfinest.nl' aan de Griendsteeg 11 in Oosteind gaan kijken. Dat is dicht bij Tilburg.
Misschien ga ik er nog eens een topic over maken. Tenslotte heb ik die plant zelf ook en al mijn topics hier gaan over planten die ik zelf heb of heb gehad. Het is een hele interessante en zeer nuttige plant.

Die Marang is een interessante boom. Onderdeel van de Moraceae, de vijgenfamilie dus. De Doerian is onderdeel van de Malvaceae. Familie van de Hibiscus. Dat zou je toch niet verwachten. Een kruising tussen de Jackfruit en een Doerian is dan niet zo waarschijnlijk. Toevallig lijken ze wat de smaak betreft op elkaar, dat zal het zijn.
Bij Amazing Oriental hebben ze de Doerian in de diepvries en soms vers op de koelafdeling als schoongemaakte parts. Ik vind de geur niet onaangenaam en de smaak heel lekker. Ze zijn wel duur. Incidenteel hebben ze ook complete verse vruchten. Een complete vrucht kost dan zo ongeveer zeven tientjes. Groentebroer.nl heeft ze ook, maar dan ben je het dubbele kwijt.
Ze hebben ook Doerian snoepjes. Sommigen zeggen dat die naar zeep smaken, maar ook die vind ik wel lekker.
Die Marang lijkt daar dus heel erg op. Om te eten wat toegankelijker zag ik. Ze kunnen dus vrucht dragen na 4 tot 5 jaar, maar in Thailand zal dat zijn. Ik ben bang dat je in Nederland nergens op hoeft te rekenen.
De Doerianzaden uit de verse vrucht kan je ook zaaien. Bij mij ontkiemden ze wel maar na een aantal maanden gaven ze het op. Ik ben benieuwd hoe die Marangs bij jou het verder gaan doen.

Je had alleen die grote potten zeg je. Bij de plaatselijke Intratuin hier kan je overtollige potten inleveren voor recycling. Als ik daar kom kijk ik altijd even in die big bag of er potten bij zijn die ik zelf wel wil recyclen. Ik breng vaak overtollige planten naar de ruilbeurs en dan heb ik dus ook vaak potjes nodig. Misschien doet Intratuin in Maastricht ook aan recycling.
Laatst bijgewerkt door Hansvdb op 02 nov 2025 19:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Hansvdb

26 bedankjes

Berichtdoor Bonne op 02 nov 2025 11:46

:off_topic:
"De presentator had het over concentraties voor oraal gebruik van 10 tot 100 ppm. Dat komt dus neer op 1 cc op 100 liter tot 1 cc op 10 liter. Dat zijn bijna homeopathische verdunningen. Dan vraag ik mij ook af hoe die Chlorine Dioxine die je ingenomen hebt zich door je hele lichaam verspreid en daar alleen de verkeerde organismen bestrijdt."

Over het algemeen werkt het zo met alle (chemische) medicatie, het gaat om de concentratie.
Dit maakt iets veilig of onveilig. In hoge concentratie is zelfs een paracetamol levensbedreigend, waar je ook maar tot 1000mg mag innemen per keer.

In het verleden in de covid tijd, heb ik dit spul gebruikt met deze concentratie: 3000 ppm concentratie in CDS = 10ml CDS op 1 liter wordt dan 30 ppm en nam daarvan verdund 100 ml per keer in.

Maar ook alleen sporadisch hoor, zoals ik je al eerder hebt verteld.
Nu gebruik ik het allang niet oraal meer, heb het nog wel liggen.
Ben ook nooit ziek en nooit corona gehad overigens.
Ben wel van een 10 jaar zonneallergie af, sinds ik dit tijdelijk heb gebruikt. (opgelopen door veel in de tropen te zijn geweest.)

Dus wie weet ;) :thumb_up:
Ben altijd al geïnteresseerd geweest om buiten de bestaande narratieve te kijken :mrgreen:
:off_topic:

En nu ben ik er dus achter gekomen dat dit voor de bescherming van planten ook heel goed werkt, mits je de juiste concentratie toepast. Dus even onderzoeken.

De potten die ik nu maar heb gebruikt is pure gemakzucht.
Zoals je kan zien, gaat het zeer goed met de planten. (a)
Een paar potjes bij een tuinboer kost ook niks.

Bedankt weer voor je reactie&tips Hans :welkom:
Bonne

103 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten