Big momma Alocacia

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Big momma Alocacia

Berichtdoor s.janssen op 07 feb 2012 22:45

Heej allemaal,

Ik loop stage in een Expeditie natuurmuseum/dierenpark (Ecodrome Zwolle)waar ik stageloop als dierverzorger vanuit mijn opleiding.
Dit park gaat sluiten per 1 april vanwege stop van jaarlijkse subsidie. Mijn stage kan ik afmaken.

De vele dieren (Reptielen, apen, otters, (roof)vogels, tropisch vissoorten etc) komen allemaal op een goede plek terecht in andere parken. Op het terrein staat een enorme jungle kas met vele tropische planten waaronder giga grote ficus, bananen, aantal palmen en andere tropische plantjes.

In het verblijf van penseelaapjes staat een enorme (aangeplant zaailing 2008) Alocacia macrorrhizos.
Deze plant heeft een stam van ruim 1,20 en met bladeren komt dit wel tegen de 2,5 à 3 meter.
Het blad is flink toegetakelt door de aapjes maar verder ziet het er goed uit. Wat ze na 1 april gaan doen met deze tropenkas weet ik niet. En of het nog beetje verzorging krijgt wacht ik maar af.
Ik wil deze Alocacia heel graag overnemen maar ik zit met de ruimte.

In kuip zal de plant zeker 50 cm groter worden en komen de bladeren ver boven de schutting uit. Dat vangt wind, zon en regen. Met beetje geluk doet de plant het heel erg goed. 1 Probleem waar ik mee zit, de winter!! Is het een optie om elke winter het blad af te snijden en koel te overwinteren??

Wat zeggen jullie?
Als ik de kans krijg heb ik een heel erg mooi exemplaar in de colectie.

Foto uit 2010.
http://www.flickr.com/photos/gonuke/4831057869/
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor Berry op 08 feb 2012 00:20

Als je de kans krijgt, zeker doen. Overwinteren is geen probleem! Blad weghalen en de knol binnen leggen! Heb ook ooit gelezen dat ze de knol in een bak water leggen? even opzoeken!

viewtopic.php?f=13&t=5736 :thumb_up:
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor shusui op 08 feb 2012 00:49

Zeker doen! zo'n plant kom je niet dikwijls tegen...
Voor het overwinteren zou ik hem toch proberen aan de groei te houden dus heel licht, en +10° en als het kan wat blad eraan laten (of in uw geval alleen de bladsteel ;) )

Met droog overwinteren zoals Canna heb ik met Colocasia slechte ervaringen, en in een emmer water overwinteren heb ik nog niet geprobeerd.

Moest het zijn dat je je bedenkt, of hem niet kan huisvesten: Je mag mij altijd contacteren via pb , deze is me de rit wel waard ;) :lol:

Veel succes!

Gr, Sven
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor s.janssen op 08 feb 2012 22:55

Hoi,

Ja de knol overwinteren zou ik eigenlijk een beetje zonde vinden.
De plant is zo giga groot dat het doodzonde zijn om enkel de knol te overwinteren.
Mocht het door gaan dan snij ik het blad weg (blad steel is 13cm breed) want dat is verscheurd door de aapjes. De bodem zit vol verteerde bladeren, houtsnippers, voerresten dus dat wil wel goed groeien.

Heb ze ook niet eerder gezien met stam, dus is best bijzonder.
De plant zal voor het vervoer flink terug gesnoeid worden, blad er af en wortels.
Het zou wel donders gaaf zijn als je een zulke grote plant in je tuin heb staan!!

De plant zal eventueel kunnenn overwinteren op zolder (gewicht??) waar het altijd boven 0 graden blijft.
Mocht ik de plant niet kwijt kunnen dan hou ik je zeker in mijn achterhoofd Sven.

Zeg nou zelf, straks beland deze nog op de composthoop vanwege de dode blaadjes :o
Ik heb een betere foto gemaakt van de stam en de grootte. Foto houden jullie tegoed.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor Berry op 09 feb 2012 00:20

Is inderdaad zonde om alleen de knol/stam te laten overwinteren, maar dat is dan ook echt de laatste oplossing! Mooi is het zeker om deze plant met stam te hebben, zie je niet vaak!
De plant op zolder kan natuurlijk ook, alleen lijkt me toch wel zwaar met stam!?

Composthoop moeten we niet hebben nee, dat die maar lekker met jou mee gaat! ;) ;) is in ieder geval geen moeilijke plant om te overwinteren, wel is die erg gevoelig voor spint! Maar dat is geen probleem lijkt me als je ziet wat voor een plant je ervoor terug krijgt! :thumb_up:
Succes ermee!
Avatar gebruiker
Berry
 
Berichten: 672
Geregistreerd: 04 okt 2011 12:42
Woonplaats: Heerlen
44 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor alex78 op 09 feb 2012 12:21

Ben laats nog in ecodrome geweest (ik had een vrij-kaartje),
om eerlijk te zijn vond ik de tropische kas een beetje tegenvallen.
Afval in de (drooggevallen) vijvertjes, slechte staat van de meeste planten, en rare combies, bijv cactussen naast banaan/Strelitzia achtigen.

Ik was idd ook al benieuwd wat er zou gebeuren met alle plantjes en beestjes....
alex78
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 12 jun 2011 18:36
Woonplaats: Zwolle
2 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor s.janssen op 09 feb 2012 23:16

Ja dat klopt helemaal. De kas is de laatste tijd slechter geworden. Dat heeft o,a te maken dat er geen sproeisysteem gebruikt mag worden i.v.m. problemen hiermee. De cactus waar je het over hebt is een Euphorbia canariensis. Dit was een (gedumpte) plant van een bezoeker die deze niet meer kon hebben. De yucca thompsoniana die vlak naast de Ravenala madagascaris was een geschenk van stagaires. Wel aparte combinaties idd.

Het is heel erg zonde dat de planten slechter gaan worden. Er is is op het moment veel veranderd. Er staat nu nog 1 banaan (Musa sikkimensis giant) want de rest is in bloei gegaan en afgestorven. Wel erg jammer allemaal te lang naar elkaar vanwege de bloei.
Op moment wordt er dus met de hand water gegeven wat erg veel werk kost.. Met het sproeisysteem zag alles er veel beter uit. Zeker nu het eind inzicht is gaat alles uit de kas weg bijv. erg mooie ficussen in kuip. De mooie planten worden natuurlijk wel verhuist naar betere locaties.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Big momma Alocacia

Berichtdoor s.janssen op 14 feb 2012 23:47

Ik heb een foto gemaakt van de Alocasia vanmiddag.
Bijlagen
alocasia.jpg
alocasia.jpg (127.26 KiB) 4420 keer bekeken
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten