hoe tillandsia dyeriana houden

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

hoe tillandsia dyeriana houden

Berichtdoor Chantale op 15 feb 2012 17:30

Beste leden, ik heb me zonet een prachtige tillandsia dyeriana gekocht. Ik heb deze al eerder gehad, maar na een hevige luizenplaag en mogelijk slechte verzorging heb ik die kapot gekregen :oops: . Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik dit plantje moet verzorgen. Momenteel staat de tillandsia in een potje, maar ik heb eens gelezen dat dat slecht is, omdat de grond de aanmaak van scheuten zou verhinderen :? . Klopt dat of mag die gerust in het potje blijven :) ? Vriendelijke groeten, Chantale.
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes

Re: hoe tillandsia dyeriana houden

Berichtdoor dest_planten op 15 feb 2012 21:15

Hoi,

Ik krijg deze ook niet de winter door. Ik zou ook graag willen weten hoe deze te verzorgen.

Groeten,

Stefan
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: hoe tillandsia dyeriana houden

Berichtdoor turtleboy op 16 feb 2012 16:29

Heb deze soort vroeger in een terrarium gehad en als het goed is zijn er twee varianten een met dunne en een met dikke bladeren,de eerste groeit in natte en de dik bladige in droge gebieden.
Heb de dunne variant gehad en die deed het zeer goed bij een hoge vochtigheid van rond de 80 á 90%
Temperatuur rond de 25 -30C .


Grtz,Bert
Legio patria nostra
Honneur et Fedelite
Avatar gebruiker
turtleboy
 
Berichten: 2088
Geregistreerd: 29 jan 2010 17:01
Woonplaats: Maastricht
72 bedankjes

Re: hoe tillandsia dyeriana houden

Berichtdoor freddy op 29 feb 2012 06:45

Chantale,

Tillandsia Dyeriana komt uit Ecuador en groeit daar in vochtige berggebieden. Dwz dat de plant een heel hoge luchtvochtigheid nodig heeft en gematigde temperaturen.
Ik kweek de planten al enkele jaren opgebonden op kurk in een schaduwhoek in de kas.
De temperatuur tijdens de zomer gaat tot 25° C, in de winter is de minimumtemperatuur rond 12° C.
Wanneer de kas opwarmt wordt er overvloedig geneveld (ook voor andere Tillandsia's en orchideeën). In de zomer nevel ik soms 3 keer per dag.
Dit is wel een van de moeilijkere Tillandsia's, persoonlijk zou ik beginnen met gemakkelijkere soorten.
Zie mijn website.

Freddy
freddy
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 feb 2011 13:44
Woonplaats: Lebbeke
1 bedankjes

Re: hoe tillandsia dyeriana houden

Berichtdoor Chantale op 04 maart 2012 13:01

Hallo Freddy, bedankt voor de informatie! Ik heb mijn plantje inmiddels opgebonden aan een stuk hout en wat sphagnum aangebracht rond zijn wortels. En ik heb hem in mijn kas gezet, dus er is een hoge luchtvochtigheid en het is er redelijk warm. Ik sproei elke dag, maar in de kas is er wel veel licht, dus ik hoop dat dat geen probleem zal zijn?
Chantale
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 20 sep 2011 12:29
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten