Passiflora

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Passiflora

Berichtdoor Hitch op 12 apr 2013 18:20

Mijn uitgeplantte Passiflora (ben de naam ff kwijt, is de zogenaamde winterharde of toch meest vorstbestendige soort) zat rot in de grond. Helemaal dood. Dit is mijn 10 de of zo in 7 jaar die ik buiten poog te overwinteren. Het lukt me nooit.

Mijn Passiflora molissima in de serre echter, die groeit als kool. Ik had hem afgesneden tot zo'n 15 cm. De twijgen zijn ondertussen al zo'n 50-60 cm. Ik ga hem wel wat langer in de serre houden want vorig jaar zette ik hem vroeg in het voorjaar al buiten en toen viel die weken lang helemaal stil en kwam pas terug op gang aan het eind van de zomer toe. Misschien heb ik dit jaar dan wel bloemen en nog straffer zou het zijn mocht ik ook vruchtjes hebben :P
Hitch

156 bedankjes

Re: Passiflora

Berichtdoor Itrme op 12 apr 2013 18:33

Passiflora cearulea varieteit? Bij mijn ouders heeft de cearulea zelfs die brute -20 overleefd al was het wel op de laatste pootjes. Afgelopen jaar alsnog P. caerulea 'constance elliot' ernaast gezet omdat de caerulea grootste moeite had terug te komen. Helaas hebben ze nu beiden geen levende delen bovengronds over dus is het weer afwachten.

Anders probeer je bijv P. lutea of een varieteit daarvan? :lol: schijnen nog meer vorst aan te kunnen alleen zijn het miniscule bloempjes :lol:

Heb ook nog P. edulis. die staat gewoon het hele jaar binnen en die bloeit 1 keer in t jaar bij mij.

Zaaipoging voor p. mollisima heeft bij mij nog geen succes opgeleverd

Kan het zijn dat de grond bij jou te vochtig is in de winter?
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 12 apr 2013 18:40

Dat zou dan alleen van de smeltende sneeuw geweest zijn. Ik moet er in alle eerlijkheid ook wel aan toevoegen dat ik hem nog nooit heb proberen te beschermen. Misschien moet ik er nog maar eens eentje proberen en die dan droog proberen te overwinteren en anders houd ik hem gewoon in kuip en schuif hem tegen de winter aan de serre in.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Remy op 12 apr 2013 19:12

Die van mij is ook dood volgens mij. Is heel de winter redelijk groen gebleven tot aan maart... Combinatie vorst en felle zon denk ik... Hiervoor heb ik een exemplaar 4 jaar in leven weten te houden, die was ruim 3 meter breed geworden met een flinke dikke stam. Maar die scheurde na de winter in en toen was het snel gebeurd. Nooit beschermd...
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Gerrit Graat op 12 apr 2013 20:05

Dat inscheuren komt door het op gang komen van de sap stroom ,daarom altijd de onderste 50 tot 100 cm afdekken.( niet met noppenfolie)
Gerrit
www.lentefairhaps.nl
www.passiflorasite.nl
Gerrit Graat

12 bedankjes

Berichtdoor alicewoman1 op 12 apr 2013 23:33

Ik had een passiflora cearulea en die heeft 4x de winter overleefd zonder bescherming. Helaas deed hij het na de laatste winter niet meer. Die van mij had ook een hele dikke stam.Ben hem nu opnieuw aan het zaaien en ze beginnen al te ontkiemen :)
alicewoman1

0 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 13 apr 2013 09:47

Gerrit Graat schreef:Dat inscheuren komt door het op gang komen van de sap stroom ,daarom altijd de onderste 50 tot 100 cm afdekken.( niet met noppenfolie)
Gerrit
http://www.lentefairhaps.nl
http://www.passiflorasite.nl

:thai: voor de tip, want heb hier net hetzelfde voor.
Volgend jaar eens proberen ;)

Grtz,
J-M
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 14 apr 2013 21:13

De caerulea staat hier nog redelijk goed, gedeeltelijk fris groen en enkele uitlopers zijn wel bevrorenbij die -13° begin maart.
Heb er al zovele geprobeerd om buiten te overleven en tot 2009 lukte dit aardig met, White Dream, White Wedding, Cary, Clear Sky, Big, Purple Haze, Purple Rain, Constance Elliot, Victoria, Lavender Lady en nog enkele anderen...
Sinds die strenge winter lukt enkel Caerulea en Clear Sky nog af en toe, dus voor mij is wintervast iets om van te dromen. Moet wel zeggen, ik bescherm geen enkele plant, alleen Musa Basjoo komt een bladerdek op.
Wat Mollissima betreft, deze is makkelijk te zaaien en te stekken maar zal zeker niet bloeien in het eerste jaar, meestal pas het derde. Ook is het mij opgevallen dat dit dan enkel in een mooie, warme zomer zal zijn en dan rijpe vruchten zijn er hier pas in de winter(binnen, verwarmd).

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 14 apr 2013 21:15

Wil er nog bij vermelden dat de bloemen pas verschijnen aan de zeer lange(3 à 4m) takken.

groetjes danny
danny2

148 bedankjes

Berichtdoor danny2 op 14 apr 2013 21:31

DSCN6838pp.jpg
Passiflora mollissima van Madeira
DSCN6838pp.jpg (259.96 KiB) 5259 keer bekeken
danny2

148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten