Mijn bloeiende brugmansias

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Mijn bloeiende brugmansias

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 13:02

In mijn tuin staan veel brugmansias. Als ik meer (overwinterings) ruimte zou hebben, had ik er denkelijk nog meer. Deze winter doe ik een test met het maken en overwinteren van grotere stekken. Hiermee bedoel ik stekken van 50 cm of meer, ik heb er een aantal die groter zijn dan 1 meter. Tot nu verloopt dit project voorspoedig, met gevolg dat mijn warme winterruimte nu volstaat met jonge brugmansiaplanten. Vanaf eind januari ga ik die verkopen via Ebay of aan forumleden als je tenminste bereik bent de Ebay-startprijs te betalen. De planten kunnen allemaal nog via de post worden verstuurd. Alleen bij de heel groten is het beter dat ze worden opgehaald.

De komende dagen maak ik een overzicht van de bruggen waarvan er dergelijke jonge planten gereed staan. Daarna voeg ik aan deze topic foto's van mijn andere (bloeiende) bruggen toe.

MAYA
Als je een geurspectakel in je tuin wilt hebben moet je deze brugmansia in je tuin zetten. Elke bloem heeft een sterke geur. De Maya bloeit in zgn. flushes: tegelijkertijd heel veel bloemen. Een iets oudere plant haalt bij zo'n flush makkelijk honderd bloemen. Drie a vier flushes per jaar zijn normaal. Een flush duurt enkele weken.
De plant heeft de neiging in de breedte te groeien. Let er bij het opkweken op dat je een of meerdere stammen hebt die rechtop gaan. Hoe hoger de plant des te spectaculairder de flush.

Mayaflush-800.jpg
Mayaflush-800.jpg (86.27 KiB) 5656 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Re: Mijn bloeiende brugmansias

Berichtdoor JmC4c op 22 dec 2012 13:13

Deze knapperd heb ik in mijn prille brugmansia collectie opgenomen. :)
Tot nu toe had ik enkel een 3-tal naamloze warme brugmansia.
Nu bezit ik ook de" Maya", "Endless Summer" en " Salmon Perfection".
Die laatste heeft momenteel een aankomende bloem. Benieuwd dus wat het zal geven.

Laat de foto's maar komen, ben nieuwsgierig :tong:
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 13:25

AXEL ROSE / GRAND MARNIER
Als je van geurende brugmansias houdt MOET je deze zeker in je tuin hebben: met beige-kelken ruik je hem 's avonds en 's ochtends al van meters ver. Het is een probleemloze brugmansia die snel groeit en goed bloeit gedurende de hele zomer en herfst tot de eerste nachtvorst. De bloem start bijna wit en verkleurt naarmate hij ouder is naar donker beige. Niet spectaculair om te zien, wel spectaculair om te ruiken!
Bij de Axel Rose is het blad bontbladig (licht en donker groen), bij de Grand Marnier is het blad egaal groen.
Om optimaal van de geur te genieten zet je de plant op / rond het terras of op een plek waar je vaak langs loopt, voor een raam dat je vaak openzet etc.

AxelRoseflush-800.jpg
AxelRoseflush-800.jpg (58.21 KiB) 5648 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 13:41

ANGELS FACE
Een brugmansia die geurt naar rozen! Het blad heeft een kenmerkende hart-vorm. Een pro-bleemloze brugmansia die snel groeit met dubbele of driedubbele bloemen die later in het seizoen verkleuren naar goudkleurig. De volwassen plant is een goede bloeier.

AngelsFace5-800.jpg
AngelsFace5-800.jpg (42.41 KiB) 5646 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 14:01

MANDARIN TWIST
Een brugmansia met geurende, gele kelken. Zijn aurea-bloed verraadt deze door de sierlijke "sprieten" aan de rand van de bloem. De plant geeft geregeld mooie grondscheuten waaruit je vrij simpel een boom-vorm kunt kweken.

MandarinTwist1-800.jpg
MandarinTwist1-800.jpg (89.59 KiB) 5641 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 14:34

SALMON PERFECTION
Een snel groeiende brugmansia met dubbele bloemen. Zelfs 's winters blijft de plant makke-lijk aan de groei in mijn lichte winterberging bij 12 graden. De jonge blaadjes voelen fluweel-achtig aan. Vanaf de vroege zomer tot de eerste nachtvorst heeft de plant steeds bloemen. Naarmate het seizoen vordert en de zon volop schijnt worden de jonge bloemen steeds ro-der, oudere bloemen worden zalmkleurig. De bloemen zijn relatief lang houdbaar waardoor er steeds bloemen met een iets verschillende kleur aan de plant hangen.

Salmon Perfection 2.JPG
Salmon Perfection 2.JPG (212.23 KiB) 5637 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 14:53

ANGELS ENDLESS SUMMER
Doet zijn naam eer aan: van de vroege zomer tot de eerste nachtvorst maakt de plant volop knoppen en staan er constant bloemen op de plant. Dat hij ook wat knoppen laat vallen komt volgens mij omdat hij die grote hoeveelheid niet aankan en is niet zo erg want er zijn er meer dan voldoende. De bloemen hebben een "waxy" uiterlijk, zijn dubbel of driedubbel en worden naarmate het seizoen vordert steeds meer oranje. De bloemen hebben een zachte geur.
De plant is een forse groeier.

Endless Summer 2.JPG
Endless Summer 2.JPG (299.93 KiB) 5635 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Arno op 22 dec 2012 15:39

Zien er goed uit :thumb_up: Brugmansias zijn ook een van onze favoriete kuipplanten.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor TinekedV op 22 dec 2012 15:51

MON AMOUR DE MAREUIL
Heeft hele mooie grote, tweekleurige roze bloemen. Geurt niet. Is wel een plant voor de lief-hebber want hij bloeit niet de gehele zomer. Hij heeft ook de neiging om rechte, heel lange stammen/stengels te maken. Als je niets doet kan hij 1, een paar meter lange stam maken waar hij dan een Y maakt en in de breedte gaat vertakken. Op zich wel mooi als de bloemen er aan hangen, als je dan naar boven kijkt zie je de prachtige bloem zoals op onderstaande foto. Het is beslist niet zeker dat de plant het eerste jaar bloeit, hangt m.n. van het weer af.
Als je geduld hebt en geen constante bloei verwacht is het een mooie brugmansia.

MonAmouredeMareuil-800.jpg
MonAmouredeMareuil-800.jpg (35.12 KiB) 5629 keer bekeken
TinekedV

23 bedankjes

Berichtdoor Esther op 22 dec 2012 15:59

Prachtige bloemen!
Esther

93 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten