In mijn tuin staan veel brugmansias. Als ik meer (overwinterings) ruimte zou hebben, had ik er denkelijk nog meer. Deze winter doe ik een test met het maken en overwinteren van grotere stekken. Hiermee bedoel ik stekken van 50 cm of meer, ik heb er een aantal die groter zijn dan 1 meter. Tot nu verloopt dit project voorspoedig, met gevolg dat mijn warme winterruimte nu volstaat met jonge brugmansiaplanten. Vanaf eind januari ga ik die verkopen via Ebay of aan forumleden als je tenminste bereik bent de Ebay-startprijs te betalen. De planten kunnen allemaal nog via de post worden verstuurd. Alleen bij de heel groten is het beter dat ze worden opgehaald.
De komende dagen maak ik een overzicht van de bruggen waarvan er dergelijke jonge planten gereed staan. Daarna voeg ik aan deze topic foto's van mijn andere (bloeiende) bruggen toe.
MAYA
Als je een geurspectakel in je tuin wilt hebben moet je deze brugmansia in je tuin zetten. Elke bloem heeft een sterke geur. De Maya bloeit in zgn. flushes: tegelijkertijd heel veel bloemen. Een iets oudere plant haalt bij zo'n flush makkelijk honderd bloemen. Drie a vier flushes per jaar zijn normaal. Een flush duurt enkele weken.
De plant heeft de neiging in de breedte te groeien. Let er bij het opkweken op dat je een of meerdere stammen hebt die rechtop gaan. Hoe hoger de plant des te spectaculairder de flush.