alocasia calidora overpotten

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: alocasia calidora overpotten

Berichtdoor Selva op 02 sep 2014 23:10

Hoi Eduard,

Wat super leuk dat je dat helemaal hebt gemaakt om mijn vraag te beantwoorden! Heel erg bedankt en ik denk dat meer mensen hier wat aan zullen hebben. Dat zijn precies de dingen die ik nodig heb (plaatjes ;-))
Ongelooflijk dat stronkje.. mijn alocasia familie ziet er ook zo uit. Een stronk met daar omheen verschillende stekken. Ik ben zo blij dat ik nu weet hoe belangrijk die stronk is en dat die juist al die anderen produceert, anders had ik hem gewoon weggegooid. en dan te bedenken dat ik nog korting kreeg bij de aankoop omdat de grootste alocasia niet netjes in het midden van die pot stond. De verkoper wist blijkbaar niet dat ik hier juist geluk mee heb.
Ik heb er echt wat aan en kan bijna niet wachten om over te gaan potten. Ben ook zeer benieuwd of de stronk, zodra ik hem in een bak heb gezet, zich gaat vermeerderen zoals bij jou. echt super leuk! nogmaals dank! :thai:
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 03 sep 2014 08:57

Ook van mijnentwege een hartelijke dank Eduard! :thai:
En ook Selva om de vraag te stellen :) .
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor Selva op 10 sep 2014 20:59

even een update want ik heb de alocasias vandaag van elkaar gescheiden en het was een hele ontdekkingstocht. Een oerwoud van lange, dikke, mooie lichtgele wortels en vond het een beetje eng om er aan te gaan trekken en het stuk te maken. Ik heb dus heel voorzichting de wortels afgewikkeld en ze bleken alleen aan de buitenkant van de pot te zitten. In het midden zaten enkele van de toverstronk, maar verder waren ze elkaar enorm aan het verdrukken aan de randen van de pot. Zoveel wortels dat er bijna geen aarde meer te zien was. Hoop dus dat ik er goed aan gedaan heb het nu al te doen. Ik heb de stronk en de kleinste apart gezet en de twee grotere bij elkaar in de pot. Dat paste nu beter. Wel zenuwslopend vond ik het. Bang om iets stuk te maken en ik heb ook vast veel te veel wortels laten zitten. Ik wist alleen niet wat ik er mee moest. verder ging het scheiden vrij makkelijk en ik heb de stronk bekeken en nog twee van die knolletjes gevonden.
Ik ben benieuwd of alles het heeft overleeft, een blad is een beetje slap geworden maar dat komt misschien nog goed.
Het werkt niet bij alle planten zo toch? met dat je de wortels gewoon kunt beschadigen? er zijn toch ook soorten die bijvoorbeeld 1 essentiele wortel hebben en als je die kapot maakt sterft hij direct.
Hoe zit het bij de Musa, kan je daar ook een groot deel van de wortels weghalen als je bijv. een grote pup van de moeder wil scheiden of twee grotere musas die met elkaar zitten vergroeit in een pot?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 sep 2014 10:30

Hoi Selva, ik kan me voorstellen dat je het benauwd kreeg! Dat had ik de allereerste keer ook, dat het blad wat slapper wordt is vrij normaal, de plant kan door op het oude wortel gestel maar maakt ook nieuwe aan, daarom is het wellicht beter niet te voorzichtig te zijn en niet alles proberen te behouden, dit kan vertraging opleveren bij het opstarten en nieuwe wortelgroei vertragen, ik laat er eigenlijk wat aan zitten zodat de plant nog in staat is vocht op te nemen.
ook is er kans dat ze wat oud blad afstoten om alle energie in nieuwe wortelgroei te steken.
Hou de kluiten goed vochtig dan zul je zien dat de plant snel hersteld en na een paar weken weer gaat groeien.
Alle waterdragende planten maken snel nieuwe wortels aan zoals deze en banaanachtige daar kun je niet veel stukmaken omdat ze weer snel nieuwe aanmaken, bij palmachtige planten is dat een ander verhaal, als je de penwortel afsnijd of beschadigt is dat vaak einde verhaal!

Groetjes Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 sep 2014 07:51

Hoi Eduard,

Hartelijk dank voor je antwoord. Ben ik weer gerustgesteld.
de grootste alocasia doet het erg goed na het overpotten en de allerkleinste ook (die groeit nu al weer, maar was ook net een nieuw blad aan het uitrollen)
Alleen de middelste HEeft een slap blad, het betreft zijn jongste blad, misschien had die wat minder wortels?
Ben alsnog heel verbaasd hoe weinig je aan die plant merkt dat er toch zo'n enorme ingreep heeft plaatsgevonden. De alocasia word verkocht als zeer kwetsbare plant, maar het is eigenlijk een soort reusachtig, tropisch onkruit wbt vermogen tot groeien en vermeerderen ;-)
Die knol heb ik dus apart in een pot gezet en als ik die niet koel zet maar gewoon in de kamer laat staan, gaat hij dan nu misschien nog nieuwe uitlopers maken of p[as in het voorjaar? en een alocasia in de huiskamer groeit die sowieso in de winter (langzaam) door of stopt hij met groeien?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 sep 2014 11:02

Selva schreef:
Alleen de middelste heeft een slap blad, het betreft zijn jongste blad, misschien had die wat minder wortels?

Hoi Selva, dat was hier ook het geval met die 2 opgepotte exemplaren, nieuw blad dat wat slap ging hangen, ze moeten dan even uit direct zonlicht gehouden worden, normaal na 2 a 3 dagen staat het weer mooi erbij.
In de wintermaanden December/ Februari groeien de planten niet, dan is het normaal wat koeler hier in huis en hou ik de kluit ook wat droger, echter moet je hem nooit laten uitdrogen.
de stam van de A.macrorrhizos overwinter ik het laatste jaar koel in een stalling omdat ik geen plek meer heb voor te veel jonge scheuten en de plant als die buiten gezet wordt in het voorjaar rustig doorgroeid en geen pups meer aanmaakt.
Groetjes Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 sep 2014 11:45

Hoi Eduard,

oke duidelijk! die stam zou dus in principe, als ik hem bij kamertemperatuur laat staan nu nog uitlopers kunnen gaan maken?

Misschien een domme vraag maar die stronk, moet die ook veel licht krijgen om nieuwe uitlopers te produceren of heeft hij pas weer veel licht nodig zodra er iets groens bovenkomt? anders zet ik hem naast het raam ipv er voor. Is dit voldoende denk je?
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 sep 2014 16:33

Hoi selva, als het warm genoeg is gaat alles nog goed groeien en uitlopen, dat geld ook voor de stronk of knollen die onder de grond zitten als de potaarde wordt opgewarmd zal dat nog wel lukken, succes.

Groetjes Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Selva op 12 sep 2014 20:45

Hoi Eduard,

Ben benieuwd! Nou, dank je wel voor al je snelle en duidelijke antwoorden, ik ben er echt heel blij mee en ook heel aardig van je dat je elke keer antwoord.

Groetjes Selva
Selva

1 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 12 sep 2014 21:33

Hoi Selva, je vragen zijn heel gericht en daar ga ik graag op in, en zeker als je er wat aan hebt ;) :off_topic:
Natuurlijk reageer ik graag naar een persoon met zo'n mooie avatar [toekan] die verzamel ik al jaren heb er veel van staan, hout en steen gips enz. Ben verliefd geworden op de soort bij een reis door Guatemala en Belize daar trof ik een tam exemplaar aan bij een hotel, je moest alleen niet op blote voeten lopen want het vogeltje had het voorzien op dikke tenen,ook kwam die mee eten eerst langs je benen naar de tafel,niet iedere gast was daar van gediend dus belande de vogel vaak in het aangrenzende meer waar het terras net boven stond [op palen] Een jaar later was ik weer daar en bleek onze vriend verdronken te zijn :( maar goed de ervaring vergeet je niet meer en toen is de verzamel drift begonnen.

Groetjes Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten