Protea cynaroides

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Protea cynaroides

Berichtdoor walberg op 14 jul 2013 21:47

Even aanvullend, zie hierboven bij het bericht van Dest in Limburg was dus toch ook van een kweker.
walberg

0 bedankjes

Berichtdoor enrico op 18 jul 2013 12:38

In boskoop zijn Embothrium c. en Lomatia tinctoria wel te krijgen, dit zijn ook protea-achtige. Ook de enige protea-achtigen die na -17 nog steeds in de tuin staan. De Embothrium c. "andina" kan nog wel meer hebben, zaden van deze plant ontkiemden in mijn tuin buiten in pot na diezelfde -17.

groet Eric
enrico

14 bedankjes

Berichtdoor walberg op 18 jul 2013 19:32

Yep, ik heb de koningsprotea jaren geleden gehad maar die liet het na de eerste nachtvorst al meteen afweten ondanks dat deze zogenaamd ook wel ca 5 graden vorst zou kunnen hebben. Was ook niet de bedoeling om dat uit te proberen maar de nachtvorst kwam toen al tegen eind oktober en ik woonde toen nog in Amsterdam daar waren wij gewend om de nachtvorsten pas in november te krijgen. Was balen. Ik heb inmiddels wat kleine protea's kunnen kopen in het Verenigd Koninkrijk. Dichterbij zit er gewoon niet in. Ja ik zal die Embotriums ook wel eens gaan halen, die heb ik in Noord holland ook wel eens gezien.
Bedankt.
walberg

0 bedankjes

Berichtdoor Rene op 21 maart 2014 18:48

Op dit moment de Protea cynaroides little prince te koop bij Ranzijn.
Mooie, redelijk grote planten met 3-5 knoppen voor € 19,95.
Rene

4 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 21 maart 2014 19:46

Klopt ik heb ze gezien bij een vestiging in Amersfoort. Wat zijn ze toch mooi he :thai:
Jammer dat je de planten zelf bijna niet meer opnieuw in de bloei krijgt het jaar erop.
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 22 maart 2014 12:32

AIREMULP schreef:Klopt ik heb ze gezien bij een vestiging in Amersfoort. Wat zijn ze toch mooi he :thai:
Jammer dat je de planten zelf bijna niet meer opnieuw in de bloei krijgt het jaar erop.
Edwin

Mijn Protea is door mijn eigen fout "slecht" de winter doorgekomen (ik had kraanwater gegeven ipv regen/gedestileerd water) maar nu loopt die op diverse plekken vanuit de stammetjes weer uit) en zowaar heb ik zelfs in de winter 4 bloemen gehad.

Ik mest niet. En heb nu dus gekozen voor regenwater. En daar gaat het goed op.

ik wil hem volgende week naar buiten gooien. Kijken of we deze zomer nog meer bloemen kunnen krijgen dan vorig jaar.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 22 maart 2014 20:29

Mijn Protea is door mijn eigen fout "slecht" de winter doorgekomen (ik had kraanwater gegeven ipv regen/gedestileerd water) maar nu loopt die op diverse plekken vanuit de stammetjes weer uit) en zowaar heb ik zelfs in de winter 4 bloemen gehad.

Ik mest niet. En heb nu dus gekozen voor regenwater. En daar gaat het goed op.

ik wil hem volgende week naar buiten gooien. Kijken of we deze zomer nog meer bloemen kunnen krijgen dan vorig jaar.[/quote]

Ongelofelijk dat het je gelukt is om hem weer in de bloei te krijgen ,is mij nog nooit gelukt. Regenwater is wat zuurder dan kraanwater :thumb_up:
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 22 maart 2014 21:23

AIREMULP schreef:
Ongelofelijk dat het je gelukt is om hem weer in de bloei te krijgen ,is mij nog nooit gelukt. Regenwater is wat zuurder dan kraanwater :thumb_up:
Edwin

Ik weet ook niet wat het is.
Eens in de week water krijgt die. En als die buiten staat, staat die zonder schotel op een stenen muur.
En ik heb hem nu bijna 1 jaar. nu ook begint die onder de oude "uitgebloeide bloem al zijscheuten te krijgen. Ik heb nu al 2 knoppen terwijl nauwelijks bladeren heeft

Wat ik al aangaf. Ik mest totaal niet. Want daar schijnt een protea nog al erg slecht op te reageren.
viewtopic.php?f=14&t=12963 hier ook het gevolg van het geven van kraanwater aan de protea.
Naar het overschakelen op dest. water en regenwater is die nog niet helemaal hersteld maar heeft die vele nieuwe zijscheuten en ook dus paar bloemknoppen in de ontwikkeling staan.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 23 maart 2014 07:59

je methode werkt schijnbaar goed :thumb_up:
Misschien kun je straks een keer foto plaatsen van de plant .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor ruudlars op 08 apr 2014 12:45

Nu te koop bij Ranzijn Zaandam

Gr. Ruud :thai:
ruudlars
Bedrijven

5 bedankjes

Vorige