Hertshoorn

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Hertshoorn

Berichtdoor arjan op 13 jan 2013 14:04

En ik heb de platycerium superbum ook al gevonden, plantje.nl had deze en heb hem maar meteen besteld voor 15 euro :mrgreen:
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25
Woonplaats: Hengelo ov
5 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor Grad85 op 13 jan 2013 15:03

@ Hitch,

Ik heb mijn hertshoorn sinds zomer 2010 in mijn serre/winterstalling hangen.
Vorige winter ook goed doorgekomen,krijgt weinig water.
Heeft wel een nieuwe kroon gemaakt,is de oude af aant stoten.
Is rond het vriespunt geweest in februarie.

Afbeelding

Afbeelding
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2013 17:24

Dat zou dat bruin worden misschien wel kunnen verklaren. In de zomer laat jij die daar ook hangen? Word dat dan niet veel te warm daarbinnen? Ik hang de mijne aan een tak van de grote Rhododendron die daar in de schaduwhoek staat en hij deed het er prima.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor Grad85 op 13 jan 2013 19:11

Hangt daar het hele jaar,doet het daar prima,zomers is wel de hele voorkant open.
Geef m zomers wel meer water.
Gr Grad
Avatar gebruiker
Grad85
 
Berichten: 583
Geregistreerd: 01 jun 2009 22:32
21 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor ellyc op 13 jan 2013 20:38

Hallo Arjan,

Ik heb de superbum bij mij in het dorp bij de bloemist gekocht. Intratuin heeft ze ook regelmatig. Succes met de sporen, ik ga ook eens op de site kijken.

Elly
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 feb 2011 21:03
2 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2013 20:47

Mijn bladeren hebben zo'n beetje een oranje waas over zich, ik vermoed dat dit schimmel is?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor ellyc op 13 jan 2013 20:58

ik heb mijn platyceriums allemaal in het mos zitten, (Mounting) niet in de aarde. Ik heb er waterreservoirtjes in gestoken die ik 1 keer per week vul met lauw warm water. De superbumb gaat in het voorjaar naar buiten en hangt daar tot begin oktober. Ze hebben al mooie nieuwe schutbladeren gemaakt.
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 feb 2011 21:03
2 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor arjan op 14 jan 2013 07:57

ellyc, zou je mij iets meer over het mounting kunnen uitleggen !!
Een dag zonder bananen, is een dag te veel.
arjan
 
Berichten: 174
Geregistreerd: 26 apr 2011 17:25
Woonplaats: Hengelo ov
5 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor ellyc op 14 jan 2013 10:45

Hoi Arjan,
Mounting is de Platycerium (epiphyt) op een boom of in mos vast te maken.Op een boom vastmaken geldt natuurlijk alleen voor de tropen. Ik heb houten bakjes, die aan de zijkanten openingen hebben, gekocht en die gevuld met mos. Vervolgens heb ik de platycerium daarin gezet en vervolgens met draad (speciaal voor planten) vastgezet. De draad heb ik onder de schutbladeren door gebonden zodat je die niet ziet. Vervolgens stop ik in de winter druppelaars of waterresevoirtjes die je bij de Intratuin kunt kopen,in het mos omdat water geven binnen moeilijk is, het water loopt natuurlijk uit het mos. Dit probleem heb ik in de zomer niet omdat ze dan buiten hangen.Ik zal foto's maken en die hier plaatsen, dat wordt later deze week.Ik houd de planten 's winters binnen in huis omdat ik bang ben dat ze veel koude niet overleven. Ik moet zeggen, sinds ik mijn platyceriums in het mos heb staan, gaat het veel beter. Ik vul 1x per week de reservoirs. Je kunt op You Tube goede voorbeelden van mounting zien als je 'Staghorn' of Platycerium in typt. Succes! :-)
Met vriendelijke groet,

Elly
ellyc
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 feb 2011 21:03
2 bedankjes

Re: Hertshoorn

Berichtdoor shusui op 14 jan 2013 14:52

Hier ook heb ik ook al enkele jaren een P. superbum en bifucractum uit een tuincentrum.
De superbum is een zeer goede groeier, ik heb hem in zo'n hangmand met kokkosbedekking staan / hangen in de serre. Heeft ook al enkele sporen bladeren gemaakt hier.
Laatst bijgewerkt door shusui op 14 jan 2013 21:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
shusui
 
Berichten: 1727
Geregistreerd: 05 maart 2010 00:14
Woonplaats: Geetbets
193 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron