Beste Palmvrienden,

In augustus 2008 ging Palmvrienden voor het eerst online. Wat begon als een plek om onze gezamenlijke passie voor palmen, exotische planten en tuinen te delen, groeide door de jaren heen uit tot een mooie community vol kennis, ervaringen, foto's en bijzondere verhalen.

Na 18 jaar hebben we besloten om een punt te zetten achter Palmvrienden.

Op 28 september 2026 zal Palmvrienden definitief offline gaan.

We willen alle huidige en voormalige gebruikers dan ook tijdig informeren. Heb je in de loop der jaren berichten, teksten, foto's of andere informatie op Palmvrienden geplaatst die je graag wilt bewaren? Dan vragen we je om deze vóór 28 september 2026 zelf te downloaden of te kopiëren.

Na het offline halen van de website kunnen we niet garanderen dat deze inhoud nog beschikbaar of terug te halen zal zijn.

Het is bijzonder om terug te kijken op 18 jaar Palmvrienden. Duizenden berichten, foto's, vragen, antwoorden en vooral heel wat gedeelde passie hebben van deze website veel meer gemaakt dan alleen een forum.

Aan iedereen die Palmvrienden doorheen de jaren heeft bezocht, kennis heeft gedeeld, andere leden heeft geholpen of gewoon heeft meegelezen: oprecht bedankt.

Bedankt voor 18 mooie jaren.

Het Palmvrienden-team

Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 28 aug 2026 15:23

15 juli was mijn laatste post, ben toen "even" weggeweest met de auto naar Corsica en Sardinië voor een maandje 8-)
En dan is thuiskomen bij je plantjes altijd weer spannend! Hoe is alles gegroeid?
Gelukkig was er iemand bereid om zo af en toe ze te bewateren. :thumb_up:

Hier de huidige stand van zaken: 40 dagen tussen beide foto's

Golden Shower
Die is echt geëxplodeerd, verdubbeld van 1m, naar 2m.
Golden Shower.jpeg
Golden Shower.jpeg (217.12 KiB) 41 keer bekeken

De Moringa
Heeft zichzelf ook flink uitgebreid met mooie dikke uitlopers.
Moringa.jpeg
Moringa.jpeg (165.69 KiB) 41 keer bekeken

Moringa vertakking.jpeg
Moringa vertakking.jpeg (120.14 KiB) 41 keer bekeken

Die andere Moringa is qua stam helemaal afgestorven en heeft nu een nieuwe uitloper.
Moringa klein.jpeg
Moringa klein.jpeg (221.47 KiB) 41 keer bekeken

De Marang.
Deze verbaasde mij eigenlijk nog het meest. 1 van de 2 is flink gegroeid, terwijl de ander eigenlijk op het niveau doorgaat dat we gewend waren. leuk, niet verwacht.
Marang.jpeg
Marang.jpeg (182.09 KiB) 41 keer bekeken

Marang 2.jpeg
Marang 2.jpeg (212.36 KiB) 41 keer bekeken

De Kretenzische dadelpalm
Deze zaden had ik in april j.l. meegenomen en verpot en die zijn nu ook goed uitgekomen.
kreta palm.jpeg
kreta palm.jpeg (305.75 KiB) 41 keer bekeken

Het was een fijn thuiskomen :welkom:
Bonne

105 bedankjes

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 30 aug 2026 12:40

In een maand kan veel gebeuren zoals je ziet, zeker als het om tropische planten gaat en het weer werkt mee. De Golden Shower is een mooie plant geworden en dat bonsai plan kan je wel vergeten denk ik. De plant is het er in ieder geval niet mee eens.
Ik ben benieuwd of hij dit jaar gaat bloeien. De bicapsularis in mijn tuin doet het ook goed, al hingen de bladeren overdag wel wat slap. Aan water geven aan de tuinplanten doe ik niet meer, dan kan je wel aan de gang blijven. De planten in potten in- en buiten de kas geven al genoeg werk.
De bicapsularis is een korte dag plant, die gaat pas bloeien als de nacht langer dan 12 uur duurt. Het zou mij niet verbazen als dat voor je Golden Shower ook het geval is. Eind september dan weet je meer, dan zouden er zich knoppen moeten gaan vormen.

Je moringa doet het ook goed. Beter dan die van mij moet ik toegeven. De Marang leeft dus ook nog en is blijkbaar beter geschikt om een bonsai te worden. Twee planten in één pot is meestal geen goed idee. De plant met de meeste groeikracht gaat de andere overheersen. Het zal niet zo'n probleem zijn om elke plant zijn eigen pot te geven.

De persoon die je planten heeft verzorgd geeft het werk goed gedaan. Misschien eens vragen wat hij of zij gedaan heeft? Soms is lichte verwaarlozing helemaal niet slecht voor een plant. Al te liefdevolle aandacht kan ook wel eens averechts uitpakken. De meeste kamerplanten gaan dood aan te veel water, niet aan te weinig.

Of je het opgemerkt hebt weet ik niet, maar toen ik mijn voorlaatste reactie plaatste op 12 juli keek ik ook naar het aantal bezoekers: 32.538. Inmiddels zijn er ruim 6000 bijgekomen en dat verbaasde mij nog al.
Ik had opgemerkt dat Google een link naar mijn topic over de Erythroxylum had geplaatst en nog op een prominente plaats ook:

Eryrhroxylum - Google Zoeken.jpg
Eryrhroxylum - Google Zoeken.jpg (252.53 KiB) 17 keer bekeken

Toen vroeg ik mij af of dat ook het geval zou zijn voor dit topic en inderdaad, als je zoekt op "Zaden Filipijnen" dan vind je een link:

Zaden filipijnen - Google Zoeken.jpg
Zaden filipijnen - Google Zoeken.jpg (34.52 KiB) 17 keer bekeken

Jammer genoeg is dat allemaal nog maar een maand en dan verdwijnt het resultaat van onze gezamenlijke inspanningen voorgoed. Het is jammer want dit is een heel aardig en zeer toegankelijk en gebruiksvriendelijk forum, maar om de een of andere reden gebeurde er bijna niets meer. Er werd vrijwel niets meer gepost en er werd ook nauwelijks gereageerd in de topics.
Zelf had ik al langer het gevoel dat het een aflopende zaak was en als ik iets plaatste dan maakte ik er gelijk maar een kopie van om te voorkomen dat mijn werk straks voorgoed verdwenen zou zijn.
Om het forum wat in leven te houden heb ik ruim dertig topics geplaatst over planten die mij interessant leken. Het laatste dat ik geplaatst heb gaat over Tulsi, de heilige basilicum.
Ik doe altijd eerst wat research, om het zo te noemen, en verzamel passende afbeeldingen. Met plaatjes is altijd leuker nietwaar! Hoe meer ik las hoe interessanter die plant werd.
Mijn topics zijn inmiddels bij elkaar bijna 100.000 maal gelezen en om de honderdduizend vol te maken heb ik nog ruim 1000 bezoeken nodig. Dat gaat wel lukken denk ik.

Het is jammer dat het straks voorbij is met Palmforum. Ik heb al eens zitten zoeken naar vergelijkbare forums maar die zijn er niet te vinden. Niet in het Nederlandse taalgebied in ieder geval. Jammer, maar als er zo weinig actieve belangstelling is om te posten en te reageren dan zal er ook weinig motivatie zijn om dit forum over te nemen of er mee te beginnen. Je zou zelf een pagina kunnen openen of misschien op YouTube posten als je daar de tijd en de moeite voor over hebt. Iedereen het beste dus maar gewenst en vaarwel!
Hansvdb

27 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten