Over welke Passiflora heb je het Hitch? Zal er waarschijnlijk een beetje vanaf hangen...
De Passiflora caerulea komt afhankelijk van hoe hard het gevroren heeft gewoon met groene takken de winter door. Hier laten we de takken die groen zijn gewoon zitten. Als deze vlot uitlopen is het alleen maar mooi meegenomen. Hoogstens wordt hij wat teruggesnoeid zodat hij wat ruimte heeft voor jonge uitlopers, maar de dikste takken blijven zitten.
Ik denk dat als je hem helemaal kort snoeit dat hij dan eerst flink veel takken gaat aanmaken en pas later bloeit dan als je de nog groene takken laat zitten.
Hier heeft de Passiflora caerulea afgelopen zomer niet gebloeid, gewoon omdat hij zo ver bevroren was dat hij pas laat op gang kwam en geen enkele bovengrondse tak over had.
Nog voor de mensen die geïnteresseerd zijn, een tijdje terug toen ik op zoek was naar minimum temperaturen van Passiflora kwam ik dit PDFje tegen:
http://www.passionflow.co.uk/downloads/ ... ora%20.pdfHier staan een hele zooi soorten met minimum temperaturen op. Natuurlijk kan het zijn dat sommige Passiflora kouder overleven afhangend van omstandigheden, maar het is toch een handig PDF.