Desert rose

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Desert rose

Berichtdoor debbie op 08 maart 2011 00:28

dank je natalia

ik woon in suriname, dus bij mij hebben ze geen "last" van winterrust. maar ik zal nog even wachten met afknijpen.

groet,

debbie
debbie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 maart 2011 12:00
0 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor freddy op 10 maart 2011 01:46

Toch graag opmerking.
Adenium komt helemaal niet uit indonesie, alle soorten van dit genus komen uit Afrika.
Obesum is enorm verspreid,maar er zijn ook soorten die redelijk endemisch (plaatselijk) zijn (swazicum, oleifolium, giganteum,....).
Bij Exotica in Duitsland vind je gewoonlijk wel jonge zaailingen voor enkele euro's.
De planten zijn echter wel allemaal echte warmteliefhebbers. Zelfs tijdens de winterse rustperiode hebben ze graag temperaturen rond de 20 °C.
freddy
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 feb 2011 13:44
Woonplaats: Lebbeke
1 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor El Manolo op 19 jan 2012 23:30

Zijn er ondertussen nog wat updates? Ben benieuwd hoe jullie Adenium er uit zien. Mijn zijn ondanks dat het winter is. Niet helemaal in winterrust. Maar groeien op het gemak verder.
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor s.janssen op 20 jan 2012 00:08

Zaailingen mogen die ook al in rust gaan?
Heb aantal 1 jarig spul in kas gezet op 25 graden en 65% luchtvochtigheid.
Had wat ruimte over naast varens en palmzaailingen, dacht dan kunnen ze blijven door groeien.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor El Manolo op 20 jan 2012 02:53

Het hangt er van af hoe groot je zaailingen zijn. Dus wanneer je ze gezaaid hebt. Als ze echt nog vrij klein zijn, dan is het idd beter om ze niet in rust te laten gaan. Want dat kan fataal zijn. Ik heb zo al meerdere zaailingen verloren omdat ik geen kas heb.

Maar aangezien je een verwarmde kas hebt is het natuurlijk beter om die daar in te zetten, ook als ze wat ouder zijn. Adenium laten doorgroeien is sowieso beter.

Bij mij staan ze gewoon op de vensterbank. Zonder bescherming. Het zijn ook 1 jarige zaailingen. En buiten dat hier en daar een blad af valt groeien ze gewoon door. Ze zijn dan ook afgehard. Heb er een topic over gemaakt.---->Adenium evolutie


Ze zeggen dat 15° de minimumtemperatuur is voor Adenium. Maar dat klopt niet helemaal. Als je zaailingen koopt die in tropische temperaturen of in een kas zijn grootgebracht dan waarschijnlijk wel. Die zijn gevoeliger. Maar als je ze zelf opkweekt in gewone omstandigheden dan kunnen ze toch wel wat lagere temperaturen aan.

Greetz M
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor freddy op 02 feb 2012 18:56

Ik wil toch even kwijt dat Adenium obesum, of de andere soorten (swazicum, multiflorum, boemanianum, etc... NIET uit Thailand of Indonesie komen.
Het zijn allemaal Afrikaanse planten.
Ze zijn heel gemakkelijk uit zaad te kweken, maar bloeien pas na enkele jaren en het duurt jaren vooraleer men een echt grote plant bekomt.
Voor een goede cultuur is normaal een kas nodig maar het kan ook op een zeer zonnige vensterbank. Tijdens de winter volledig droog houden en pas terug water geven wanneer de groei herstart.

Freddy
freddy
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 06 feb 2011 13:44
Woonplaats: Lebbeke
1 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor El Manolo op 02 feb 2012 21:20

freddy schreef:Ik wil toch even kwijt dat Adenium obesum, of de andere soorten (swazicum, multiflorum, boemanianum, etc... NIET uit Thailand of Indonesie komen.
Het zijn allemaal Afrikaanse planten.
Ze zijn heel gemakkelijk uit zaad te kweken, maar bloeien pas na enkele jaren en het duurt jaren vooraleer men een echt grote plant bekomt.
Voor een goede cultuur is normaal een kas nodig maar het kan ook op een zeer zonnige vensterbank. Tijdens de winter volledig droog houden en pas terug water geven wanneer de groei herstart.

Freddy
@Freddy

Het klopt de Adenium is niet afkomstig uit Indonesië of Thailand. Ze zijn daar geïmporteerd en worden er wel en masse gekweekt. Ze zijn er veredeld om het zo te noemen.

Enne een kas is idd beter. Maar hier staan ze nog steeds op de vensterbank. Ook al vriest het buiten dat het kraakt en kan de temperatuur waar ze staan toch serieus dalen.

Ze zijn nog allemaal hard en niet papperig en de meesten hebben nog steeds blad.

Afhankelijk van of ze blad hebben of niet geef ik ze minder of meer water. Sowieso moet je in de winter minder water geven. Maar als ze nog blad hebben zou ik toch NIET volledig stoppen met water geven. Want dan dwing je de plant tot een geforceerde winterslaap. De huidige veredelde vormen hoeven geen winterslaap. De planten geven dit zelf aan door hun blad te verliezen. En dan kun jij je watergift er aan aanpassen. Maar niet forceren. Iedere Adenium is hier ietwat anders in en de meesten gaan in een semi-winterslaap met bladverlies maar houden toch nog wat blad en maken al nieuwe knoppen.
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor s.janssen op 03 feb 2012 00:22

Ja toch heb ik nog best wat moeite om deze planten goed te houden.
Heb er een maandje of 2 geleden weer stuk of 5 aangeschaft. Ik heb de planten uit de opkweekaquarium gehaald en ze langzaam blootgestelt aan lagere temperaturen voor het raam.
De wat grotere zaailingen deden het wat slechter bij hoge RV, tja...hoe zou dat nou komen.

1 Van de adeniums is beetje blauw/grijs geworden en krimpt in en het blad hangt slaap maar valt er niet vanaf. Ze staan rond de 21,5 graden vlakbij een verwarmingsbuis. Het was dit of vlakbij een tochtig raam.
Dit is helaas wel het 2e plantje die dit flikt. De zaailingen die ik verder nog heb doen het prima. Heel af en toe wat water.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor El Manolo op 03 feb 2012 00:42

s.janssen schreef:Ja toch heb ik nog best wat moeite om deze planten goed te houden.
Heb er een maandje of 2 geleden weer stuk of 5 aangeschaft. Ik heb de planten uit de opkweekaquarium gehaald en ze langzaam blootgestelt aan lagere temperaturen voor het raam.
De wat grotere zaailingen deden het wat slechter bij hoge RV, tja...hoe zou dat nou komen.

1 Van de adeniums is beetje blauw/grijs geworden en krimpt in en het blad hangt slaap maar valt er niet vanaf. Ze staan rond de 21,5 graden vlakbij een verwarmingsbuis. Het was dit of vlakbij een tochtig raam.
Dit is helaas wel het 2e plantje die dit flikt. De zaailingen die ik verder nog heb doen het prima. Heel af en toe wat water.
Wat is hoge RV?

Tenzij je een installatie hebt, zoals bv een aquarium met voldoende licht en een thermostaat is de regel dat je zaailing opkweekt in de lente.
Dus zaaien februari, maart op een zo zonnig mogelijke plek. Zonnig raam achter glas of serre e.d. Zo zijn de zaailingen sterk en groot genoeg voor de winter. Zaailingen die te laat gezaaid zijn overleven in de regel de winter NIET. Tenzij je ze extra licht kunt geven met lampen.

Als je zoals ik deed/doe zaailingen op de vensterbank opkweek. Dan zijn deze gewend aan schommelende temperaturen en ook beter bestand tegen de koude. Deze groeien in het begin mss langzamer, maar dat wordt nadien goed gemaakt omdat deze taaier en afgehard zijn. Zorg er ook voor dat je begint met meer dan genoeg zaailingen, want op deze manier heb je relatief veel uitval.

Planten die je aankoopt in de groothandel hebben bovenstaand proces NIET doorlopen en zijn dus opgekweekt zoals kasplantjes onder ideale omstandigheden en met de meeste zorg voor een optimale groei. Zulke plantjes zijn dus niets gewend en gaan dus vrij rap in shock of hebben enorm rap van stress. Zet ze in de kou en ze worden al rap papperig en sterven. Die wat niet papperig worden hebben al gauw een aantal jaar nodig vooraleer ze geacclimatiseerd zijn.

Het loont dus om via ebay of websites een hoopje zaad te kopen en zelf te zaaien.
El Manolo
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 08 nov 2009 14:25
0 bedankjes

Re: Desert rose

Berichtdoor s.janssen op 03 feb 2012 01:09

De adeniums komen van een liefhebber af die ze uit zaad heeft opgekweekt.
Ik ga.z.s.m. het aquarium in orde maken zodat ze verder kunnen groeien. Ze staan even als nood op de vensterbank. Hier staan ook plumeria zaailingen naast van bijzondere soorten. De zaailingen zijn eind vorig jaar in november opgekomen.

Ik heb een aquarium waar ik het klimaat kan regelen. Hier deden ze het vorige keer erg goed op. Vanwege iets anders kwamen ze tijdelijk op de vensterbank.

Met RV bedoel ik de Relatieve Luchtvochtigheid.
Mogen adeniums als de bodem droog is een hoge RV?

Sommige zaailingen zijn nog aardig kwetsbaar. Nier groter als je vingernagel.
Ene kant ook raar dat ze nu al zijn verkocht.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten