De laatste update is al weer even geleden, maar ja, planten groeien niet zo snel dus niet altijd wat te melden. Het is trouwens in het algemeen erg stil op dit forum.
Je had je Moringa's onthoofd omdat je er een bonsai van wilde maken. Op je laatste foto zag ik dat de eerste alweer begint uit te lopen dus die zal inmiddels wel weer van een bladerdak voorzien zijn. Geïnspireerd door je voorbeeld heb ik de mijne ook maar gekortwiekt, zo'n lange sliert is geen gezicht. De afgeknipte stam heb ik in drie stukken geknipt en in de grond gestoken. Misschien straks drie extra Moringa's.
De bicapsularis die ik in de tuin geplant heb staat daar nu kou te lijden. Het was aardig koud de afgelopen dagen, hier vroor het 3 graden met een flinke wind. Hoe het de komende dagen gaat worden is afwachten. De Noorse weersvoorspeller op mijn telefoon verwacht dat de temperaturen gaan stijgen en dat het volgende week donderdag gaat regenen. Het KNMI denkt dat het over een paar dagen weer gaat vriezen. De bicapsularis in mijn tuin heeft het zo te zien redelijk doorstaan. Er zitten nog steeds een paar bloemen in:
De takken die ik bij het planten had afgeknipt en gestekt zijn aardig aan het uitlopen. Zou de plant in de tuin doodgaan dan heb ik nog genoeg vervanging:
De kleur is een beetje vreemd maar dat komt doordat ik de paarse kleur van de belichtingslampen wilde wegfilteren.
Je vond de kweek van planten op kunstmatige substraten interessant. Ik heb de indruk dat er tegenwoordig minder belangstelling is voor hydrocultuur is dan een aantal jaren geleden. Hydropotten en hydrovoeding zie je bijvoorbeeld niet meer in tuincentra. Nog wel die niveaumeters maar die horen bij de hydropotten die ze dus niet hebben.
Tuinders, vooral als het om groenten en fruit zoals tomaten en paprika gaat, kweken op grote schaal op hydro. In de tomatenkassen krijgen de tomatenplanten een lengte van 10 meter. En dat groeit dan in een gootje van iets van 15 cm breed bij 10 cm diep.
Lidl schijnt in Oss een geheime groentenkwekerij te hebben in een loods. Als ik naar hun slakropjes kijk dan kan dat wel eens waar zijn.
Tuinders gebruiken professionele voeding zoals Peters Professional. Die is verkrijgbaar in verschillende recepten, bijvoorbeeld NPK 20 20 20 +Mg voor algemeen gebruik, of 10 30 20 + Mg, die ze bloombooster noemen.
Ik kocht dat bij Brinkman in Naaldwijk, maar die leveren niet meer aan particulieren. Je kan het ook online bestellen. Is aanzienlijk voordeliger dan Pokon of Substral in literflessen.
Wat je ook hebt is vaste voeding op basis van ionenwisselaars. Dat zijn harskorreltjes die voedingsstoffen uitwisselen met ionen in het hydrowater. Eenmaal toedienen, maanden niet meer naar omkijken.
Van een Citrus Ugli zaailing heb ik afgelopen jaar een stek genomen en op kleikorreltjes hydro gezet. Die is heel aardig gaan groeien en ik vraag mij af of hij het komende jaar zal gaan bloeien. De moederplant bloeit heel magertjes om van vruchtontwikkeling maar niet te spreken. Afgelopen jaar één miezerig vruchtje.
Het is meer geweest, maar het probleem is dat hij blijkbaar zichzelf niet kan bestuiven. Ik wil nu proberen om takjes op een Calomondin te enten. Die bloeit het hele jaar en kan de Ugli bestuiven.
Het stekken van citrus is makkelijker dan ik dacht. Momenteel heb ik wat gewortelde stekken van mijn Jeroek Poeroet en van mijn Calamondin. In een ander topic hier las ik van iemand die de takjes die soms aan mandarijnen vastzitten wilde stekken. Toevallig zag ik die in de supermarkt en ze zagen er nog fris uit. Dus probeer ik dat ook eens.
Verder heb ik Papaya gezaaid. Red Lady is de soort, een commerciële dwergvariëteit. Er zaten 10 zaden in het pakje en tegen mijn verwachting zijn ze alle tien ontkiemd. Nu kan ik dus een Papaya plantage beginnen.
Als bevruchtingspartner voor mijn Barbadoskers had ik in Italië extra plant besteld. Die kwam net tijdens de koude dagen in november aan in een pot in een bonk Italiaanse klei. Ik was nog al sceptisch of hij het wel zou gaan doen, maar nu begint hij mooi uit te lopen. Het waren twee stammetjes en de dunste heb ik afgeknipt, in drieën geknipt en opgepot. Die beginnen nu uit te lopen en minstens een is al flink geworteld.
Het zijn duistere dagen, maar met wat extra voorzieningen kan je toch blijven tuinieren. Houdt ook de winterdepressie op afstand.