Zaden kiemen uit de Filipijnen

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Hansvdb op 26 dec 2025 22:58

De laatste update is al weer even geleden, maar ja, planten groeien niet zo snel dus niet altijd wat te melden. Het is trouwens in het algemeen erg stil op dit forum.

Je had je Moringa's onthoofd omdat je er een bonsai van wilde maken. Op je laatste foto zag ik dat de eerste alweer begint uit te lopen dus die zal inmiddels wel weer van een bladerdak voorzien zijn. Geïnspireerd door je voorbeeld heb ik de mijne ook maar gekortwiekt, zo'n lange sliert is geen gezicht. De afgeknipte stam heb ik in drie stukken geknipt en in de grond gestoken. Misschien straks drie extra Moringa's.

De bicapsularis die ik in de tuin geplant heb staat daar nu kou te lijden. Het was aardig koud de afgelopen dagen, hier vroor het 3 graden met een flinke wind. Hoe het de komende dagen gaat worden is afwachten. De Noorse weersvoorspeller op mijn telefoon verwacht dat de temperaturen gaan stijgen en dat het volgende week donderdag gaat regenen. Het KNMI denkt dat het over een paar dagen weer gaat vriezen. De bicapsularis in mijn tuin heeft het zo te zien redelijk doorstaan. Er zitten nog steeds een paar bloemen in:

Bicapsuslaris bloem.jpg
Bicapsuslaris bloem.jpg (152.67 KiB) 18 keer bekeken

De takken die ik bij het planten had afgeknipt en gestekt zijn aardig aan het uitlopen. Zou de plant in de tuin doodgaan dan heb ik nog genoeg vervanging:

bicapsularis stekken.jpg
bicapsularis stekken.jpg (197.73 KiB) 18 keer bekeken

De kleur is een beetje vreemd maar dat komt doordat ik de paarse kleur van de belichtingslampen wilde wegfilteren.

Je vond de kweek van planten op kunstmatige substraten interessant. Ik heb de indruk dat er tegenwoordig minder belangstelling is voor hydrocultuur is dan een aantal jaren geleden. Hydropotten en hydrovoeding zie je bijvoorbeeld niet meer in tuincentra. Nog wel die niveaumeters maar die horen bij de hydropotten die ze dus niet hebben.
Tuinders, vooral als het om groenten en fruit zoals tomaten en paprika gaat, kweken op grote schaal op hydro. In de tomatenkassen krijgen de tomatenplanten een lengte van 10 meter. En dat groeit dan in een gootje van iets van 15 cm breed bij 10 cm diep.
Lidl schijnt in Oss een geheime groentenkwekerij te hebben in een loods. Als ik naar hun slakropjes kijk dan kan dat wel eens waar zijn.

Tuinders gebruiken professionele voeding zoals Peters Professional. Die is verkrijgbaar in verschillende recepten, bijvoorbeeld NPK 20 20 20 +Mg voor algemeen gebruik, of 10 30 20 + Mg, die ze bloombooster noemen.
Ik kocht dat bij Brinkman in Naaldwijk, maar die leveren niet meer aan particulieren. Je kan het ook online bestellen. Is aanzienlijk voordeliger dan Pokon of Substral in literflessen.
Wat je ook hebt is vaste voeding op basis van ionenwisselaars. Dat zijn harskorreltjes die voedingsstoffen uitwisselen met ionen in het hydrowater. Eenmaal toedienen, maanden niet meer naar omkijken.

Hydrocultuur voeding.JPG
Hydrocultuur voeding.JPG (33.06 KiB) 18 keer bekeken

Van een Citrus Ugli zaailing heb ik afgelopen jaar een stek genomen en op kleikorreltjes hydro gezet. Die is heel aardig gaan groeien en ik vraag mij af of hij het komende jaar zal gaan bloeien. De moederplant bloeit heel magertjes om van vruchtontwikkeling maar niet te spreken. Afgelopen jaar één miezerig vruchtje.
Het is meer geweest, maar het probleem is dat hij blijkbaar zichzelf niet kan bestuiven. Ik wil nu proberen om takjes op een Calomondin te enten. Die bloeit het hele jaar en kan de Ugli bestuiven.

Citrus Ugli.jpg
Citrus Ugli.jpg (129.75 KiB) 18 keer bekeken

Het stekken van citrus is makkelijker dan ik dacht. Momenteel heb ik wat gewortelde stekken van mijn Jeroek Poeroet en van mijn Calamondin. In een ander topic hier las ik van iemand die de takjes die soms aan mandarijnen vastzitten wilde stekken. Toevallig zag ik die in de supermarkt en ze zagen er nog fris uit. Dus probeer ik dat ook eens.
Verder heb ik Papaya gezaaid. Red Lady is de soort, een commerciële dwergvariëteit. Er zaten 10 zaden in het pakje en tegen mijn verwachting zijn ze alle tien ontkiemd. Nu kan ik dus een Papaya plantage beginnen.
Als bevruchtingspartner voor mijn Barbadoskers had ik in Italië extra plant besteld. Die kwam net tijdens de koude dagen in november aan in een pot in een bonk Italiaanse klei. Ik was nog al sceptisch of hij het wel zou gaan doen, maar nu begint hij mooi uit te lopen. Het waren twee stammetjes en de dunste heb ik afgeknipt, in drieën geknipt en opgepot. Die beginnen nu uit te lopen en minstens een is al flink geworteld.

Het zijn duistere dagen, maar met wat extra voorzieningen kan je toch blijven tuinieren. Houdt ook de winterdepressie op afstand.
Hansvdb

26 bedankjes

Re: Zaden kiemen uit de Filipijnen

Berichtdoor Bonne op 27 dec 2025 14:15

Leuk verhaal weer Hans! Toevallig was ik net bezig om tussen de kerstdiners door, die rijkelijk vloeien van de wijn, toch even een updaten te geven, we zijn alweer 2 weken verder :thumb_up:

Zoals ik in mijn laatste bericht aangaf, ging mijn grootste Moringa ook een kopje kleiner.
Deze blaadjes hebben we heerlijk verwerkt in een salade.
Dit stammetje begint nu uit alle poriën kleine vertakkingen te vertonen.
Moringa 1.jpeg
Moringa 1.jpeg (295.06 KiB) 9 keer bekeken

Mijn andere Moringa is ook goed aan het uitlopen.
Moringa 2.jpeg
Moringa 2.jpeg (291.22 KiB) 9 keer bekeken

Mijn 3e Moringa die buiten mijn klimaatkast stond was helaas gevallen en daarbij is zijn wortelsysteem goed beschadigd geraakt. Weer snel terug in de pot gestopt, maar begon al snel slap te hangen, toen water gegeven waarna een opleving kwam.
Maar nu na een aantal dagen van huis te zijn geweest met dit koude weer en de verwarming uit, hangt deze weer slap.
We hebben hem dus maar weer in de klimaatkast gezet. Ben benieuwd naar het resultaat straks.
Moringa 3.jpg
Moringa 3.jpg (826.35 KiB) 9 keer bekeken

De Golden Shower gaat helemaal prima. En is nu ook goed aangeslagen in deze grote pot.
We laten deze lekker doorgroeien tot de zomer en dan kijken of we al flink kunnen toppen mbt het bonsai idee.
Golden Shower 27 dec.jpeg
Golden Shower 27 dec.jpeg (125.67 KiB) 9 keer bekeken

De Bougainville is ook wel leuk om hier te vermelden. Die hebben we op een terugreis uit Italië meegenomen afgelopen zomer bij een tuincentrum.
De reden om deze mee te nemen was om de dikke stam. Zo was ik deze in Nederland nog niet tegengekomen. Met het idee dat dit een goede basis is om beter te overleven :thai:
Voor de winter had ik niet echt de optie om hem weg te zetten , dus besloten om deze hoog naast de Bananenboom te zetten onder de LED en door te fokken. Met een top resultaat!
Als we in Nederland weer richting de lente gaan en de temperatuur boven de 7-8 graden komt s'nachts, ga ik deze weer buiten zetten om toch nog even een rust periode in te lassen.
Bougainville.jpeg
Bougainville.jpeg (335.45 KiB) 9 keer bekeken

In de tijd dat we weg waren, was de temperatuur in de klimaatkast ook gedaald naar overdag 22 graden en s'nachts tikte die zelfs de 15 graden aan. (normaal 23 'snachts en 30 overdag)
We gaan natuurlijk geen verwarming aan laten en dat maakte het flink fris toen we thuiskwamen.
De Marang staat er nog steeds moeilijk bij, maar niet veel meer na toch wel veel te koude temperaturen de afgelopen dagen. Heeft ook gewoon weer nieuw blad uitgedrukt.
Marang.jpeg
Marang.jpeg (457.49 KiB) 9 keer bekeken
Bonne

103 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische bloemen en planten