Brugmansia

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Brugmansia

Berichtdoor Betty_ke op 27 jul 2013 18:26

Hallo,

Mijn Brugmansia's want ik heb er twee :D doen het redelijk goed, ik heb hier al veel gehad aan uitleg via Tineke waarvoor heel veel dank ;)
Nu mijn planten krijgen bloemvruchten en die groeien tot een goeie grootte veronderstel ik maar om de een of andere reden valt die er af zonder te bloemen.
Wie weet heb ik de dader gevonden?
Ik vond een gastheer of vrouw op mijn blad (zie foto) wat kan ik doen tegen deze vriendjes.
Maar wel zo natuurlijk mogelijk daar ik niet graag werk met sproeimiddelen die chemische stoffen bevatten.

Groetjes Betty


PS Als ik hier foto's zie van Bruggen zijn dat hele normale planten, als je de mijne ziet zijn dat precies reuzen met reuzeblad.
Bijlagen
Brug met vriendje.jpg
Brug met vriendje.jpg (155.93 KiB) 7309 keer bekeken
Avatar gebruiker
Betty_ke
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 mei 2013 10:51
0 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor Sub T op 28 jul 2013 00:41

Volgens mij doen die "vriendjes" nu niet veel kwaad meer dan ontpoppen en wegvliegen. ze hebben hun buikje al goed rondgegeten :)
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 1006
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
138 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor TinekedV. op 28 jul 2013 08:52

Volgens mij hebben alle bruggen op dit moment blad met gaten. Er zijn genoeg dieren die ook dol op bruggen zijn: rupsen, oorwurmen, slakken. Ik kan me daar niet druk meer om maken. Als ik rupsen zie haal ik ze weg en zet ze op een andere plek. Slakken bestrijdt ik wel actief. Ach en zo'n pop is toch helemaal niet erg, jij ziet toch ook graag vlinders?
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor cabrio op 28 jul 2013 16:16

idd de mijn zitten ook vol met gaten en vind geen dader
cabrio
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 09 jul 2013 22:52
0 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor Betty_ke op 28 jul 2013 22:40

ah ok, dan laat ik het maar zo in het vervolg.
Tineke welk middel voor slakken gebruik jij?
Iets natuurlijks of chemisch vanuit de winkel?
Avatar gebruiker
Betty_ke
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 28 mei 2013 10:51
0 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor TinekedV. op 29 jul 2013 07:55

Voor bestrijding van de slakken gebruik ik de blauwe slakkenkorrels. Niet milieuvriendelijk maar wel effectief. Ik heb te veel grond om alles na te lopen en met de hand weg te vangen.
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor Bizzz-R op 29 jul 2013 08:55

Slakken heb ik dan weer niet zo heel veel last van. Slechts in beperkte mate. Rupsen heel veel last van gehad. Zoveel mogelijk weggevangen en de allerkleinsten die met tientallen bij elkaar zaten fijngedrukt.

Slakken en rupsen zijn niet zo erg. De gaten in de bladeren zijn alleen ontsierend.

Het afvallen van bloemknoppen is een vrij normaal verschijnsel. Jonge planten doen het eerder dan oudere.

Bij de warme bruggen kun je dat zoveel mogelijk voorkomen door ze niet uit te laten drogen. Als ze een keer slap zijn gaan hangen, dan is de kans groot dat ook de bloemknoppen gaan afvallen. Voor wat langere periodes TE nat heeft hetzelfde resultaat, maar dan moeten de wortels echt heel lang zowat volledig onder water staan en geen zuurstof meer toegevoerd krijgen. Ook ontstaat het afvallen van bloemknoppen door weersschommelingen. Voornamelijk overgang van warm en droog weer naar koel, winderig en nat weer zorgt voor afvallen van blemknoppen.

Bij koude bruggen is het naar mijn mening net iets anders. Die laten al sneller knoppen vallen dan de warme bruggen. Als ze TE vochtig blijven laten ze knoppen vallen. Ze kunnen beter iets droger worden gehouden. Maar niet laten uitdrogen. En hogere temperaturen zorgen ook voor het afvallen van de bloemknoppen. Ook directe zon bij koude bruggen kan voor het afvallen van knoppen zorgen. De plant kan slecht tegen de volle zon en warmte en gaat al snel slap hangen. Resultaat is dat ook de knoppen gaan afvallen.

Voor alle planten geldt dat je een soort Fingerspitzengefühl moet ontwikkelen om de juiste verzorging te geven. Geen makkie en ik het het ook zeker niet geheel onder de knie.

Momenteel heb ik in mijn Brugmansia's helaas flink last van spint. Dat vind ik pas echte ellende.

De planten zijn nu zo groot dat bestrijden geen doen is. Resultaat is dat veel bladeren worden leeggezogen door zie rotbeestjes. De bladeren worden geel en vallen af. En de plant wordt steeds kaler :(

Nu valt het nog mee, maar ik vrees dat het over een of twee weken kale takken zijn :(
Of het moet koeler, winderiger en natter worden. Dan gaat de spint wel weg.
Avatar gebruiker
Bizzz-R
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 10 dec 2012 10:30
31 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor TinekedV. op 29 jul 2013 16:12

Ronald wat betreft geel blad:
er zijn heel veel oorzaken, rond deze periode van het jaar hebben alle bruggen wel wat geel blad, is niet erg als het niet al het blad betreft. Oorzaken zijn heel veelzijdig, elk ras is weer anders.
Als het spint is dan moet je wel snel ingrijpen en als het blad verwijderen en spuiten anders begeeft de brug het.
En zijn mijten de oorzaken dan moet je heel specifiek ingrijpen anders gaat je hele collectie er aan
Avatar gebruiker
TinekedV.
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 15 feb 2013 10:51
Woonplaats: Zottegem / Belgie
5 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor Dormdaze op 10 jul 2016 16:13

Ik heb nu al een aantal brugansia's gehad maat telkens als ik ze verpot verliezen ze binnen een dag alle bladeren en bloemen.
Gelukkig heb ik nog wat stekjes kunnen nemen anders was ik zonder ook maar iets van de brugmansia over gebleven.

Ik heb dus eigenlijk een aantal vragen vooral de stand plaats is voor mij onbekend moet hij nu wel of niet in de zon op tijd bemesten en veel water dat weet ik ook wel wat doe ik fout, ik wil graag weten waarom ze binnen een nacht de bladeren laten en bloemen laten vallen
Dormdaze
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 10 jul 2016 16:07
0 bedankjes

Re: Brugmansia

Berichtdoor danny2 op 11 jul 2016 21:25

Hoi Dormdaze, jij maakt bij het verpotten waarschijnlijk een grote fout die heel veel anderen ook maken bij kuipplanten.
De plant die je gaat verpotten haal je uit de pot, laat die zich dan vol water zuigen in een emmer, trek of scheur de wortels gedeeltelijk uit mekaar en doe ze dan in de nieuwe pot en geef deze goed water. Door het scheuren van de wortels verbreekt je de stress die de plant heeft ondergaan door steeds maar nieuwe wortels te maken langs de rand van de pot.
Door de kluit goed nat te maken verhinder je dat je plant in de nieuwe pot uitdroogt(anders neemt alleen de nieuwe potgrond goed water op en lijkt het dat je plant water genoeg heeft)

Om spint te bestrijden gebruik ik bruine zeep, 1lepel zeep oplossen in 1 liter lauw water en dan verdunnen tot 10 liter. Spuit dit 's morgens en 's avonds vooral aan de onderkant van de bladeren, hou dit een week vol en dan doe ik dit wekelijks nog éénmaal.

Voor het afvallen van de bloemknoppen gebruik ik dan bitterzout, twee maal met een week tussen ongeveer 3gr/liter opgelost.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten