Aciphylla horrida

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Aciphylla horrida

Berichtdoor Benoit op 18 aug 2013 11:27

Hallo iedereen,

een tijdje geleden kwam ik via google uit op een (blijkbaar zeer zeldzame) exoot; namelijk de Aciphylla Horrida. De informatie die ik kon vinden beperkte zich echter vooral tot de beschrijving die staat op de site rarepalmseeds. De plant zou zéér vochtbestendig zijn, en zou houden van koele zomers en gematigde winters. Ergens anders vond ik (helaas ben ik die link kwijt) dat de usda-zone tot 5 zou gaan.
Waarom worden deze planten hier niet aangeboden? Het lijkt me een perfecte aanvulling voor de collectie van een luie exotenliefhebber zoals ikzelf (daarmee bedoel ik; niet beschermen, geen extra drainage, gewoon de grond in en genieten maar).

Mocht iemand deze schoonheid 'teveel' hebben, mag die mij altijd een berichtje sturen.

Groeten,
B.
Benoit

0 bedankjes

Re: Aciphylla horrida

Berichtdoor ikzelf1955 op 18 aug 2013 14:32

De zaden zijn gewoon te bestellen.
ikzelf1955

18 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 18 aug 2013 23:21

Ik heb helaas geen visa-kaart...en ook geen vijf jaar geduld.
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 26 feb 2014 21:15

Maar toch kon ik enkele zaden bestellen bij zadengigant.nl.
Zaten op amper twee dagen in de bus. Helaas hadden ze de horrida niet, maar ik ben al tevreden met enkele squarrosa's, aurea's en glaucescens(en). Benieuwd of het gaat lukken, want deze soort heeft een (of meerdere) koude winter nodig om te ontkiemen. De diepvriezer is blijkbaar geen optie; ze hebben vochtige koude nodig...
Alweer tegenslag! ;)
Benoit

0 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 feb 2014 21:45

Waarom een tegenslag, doe de zaden met wat vochtige zaai of potgrond in een plastic zakje in de diepvriezer. Vaak is de koelkast met 5 °C al voldoende voor het stratificeren van zaden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Benoit op 01 maart 2014 11:11

Tegenslag omdat het vorige winter stevig en lang gevroren heeft, was ideaal geweest voor een natuurlijke stratificatie.
Heb ze dus maar gewoon in een afgedekt potje gezaaid, en buiten op een koele, vochtige plaats gezet. Ik zie wel wat er mee gebeurt. Voorlopig zijn de nachten nog koud genoeg, kouder dan in de koelkast.
Benoit

0 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten