verzorging Colocasia Black magic

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor Hitch op 02 okt 2013 09:45

Wat versta jij dan onder niet te warm? Kamert°? of koeler 7-10°?
Wat doet deze plant in haar natuurlijke habitat eigenlijk? Neemt deze een rustperiode waarbij het loof verdwijnt of neemt ze een rustperiode waarbij het loof blijft maar er geen groei meer is?
Alle maniocsoorten zijn extreem droogteresistent (knollen) en overwinteren op deze wijze prima in hun habitat maar dat wil alleen maar zeggen dat de winters daar dus kurkdroog kunnen zijn en zegt dus niets over wat de minimumt° 's winters is en bij welke t° ze terug ontwaken. Als ik lees hoe jij hem overwintert ga ik er van uit dat de plant dus nooit terug hoeft te komen uit de knol en haar loof steeds kan behouden tijdens de rustperiode. Het feit dat die steeds kleiner terug komt bij de meesten onder ons zou er dan weer op wijzen dat wij de knollen uitputten door een verkeerde overwintermanier en/of dat hij veel meer meststoffen nodig heeft dan wij hem bieden.
Is wel iets om over na te denken maar het is zeker niet de eenvoudigste onder deze plantensoort.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor Eric08 op 03 okt 2013 19:32

Ik heb al geprobeerd van hem te overwinteren met behoud van het blad in een veranda op kamertemperatuur. Het maakte geen verschil uit, groeien deed hij niet, hij kwijnde stilletjes weg. Ga eens proberen van de bemesting te verhogen.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor snarfie op 21 dec 2013 17:53

misschien staat hij te droog?
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor Eric08 op 21 dec 2013 18:55

Met de vochtigheid ook al geëxperimenteerd, zelf al in moeras geprobeerd. De plant is ondertussen (na 3 jaar) verdwenen.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor Remy op 21 dec 2013 19:47

Ik ben met een experimentje bezig, 3 soorten colocasia's binnen in huis op kamertemperatuur overwinteren, kleine plantjes. Ze staan op een lichte plaats (geen direct zonlicht) en krijgen water zodra de grond op begint te drogen. Dat gaat best goed tot nu toe! Ik heb een normale esculenta (taroknol) in de badkamer staan en die maakt zelfs 1 blad per week aan :!:
Die andere 2 (pink china en burgundy stem) staan in de slaapkamer met een schoteltje onder de pot en groeien heel langzaam door (1 blad per maand).

Verder staan ze ook gewoon in de volle grond en droog opgepot in de schuur zonder blad. Vorig jaar was alles weggerot ten ik ze droog opgepot liet staan dus ik ben benieuwd wat hier nu het beste gaat werken.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor snarfie op 21 dec 2013 20:57

ik houd ze in de winter altijd aan de groei, raam op het zuiden en 17-20 graden celsius. burgundy stem (heb ik nu 2 maanden) staat nu een maand binnen en 2e blad binnen is nu uit de schede aan het komen. ik geef water wanneer de bovenkant van de grond lichter wordt (dan is hij niet meer verzadigd). had je hem ook in andere grond gezet eric?
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor Eric08 op 26 dec 2013 19:36

Hoy Snarfie, Remy: met andere Colocasia soorten (esculenta, black stem) heb ik geen enkel probleem, Pink china groeit zelf bijna zoals onkruid en vergeten/achtergelaten knolletjes in de tuin groeien na de winter zelf terug verder. De black Magic meer dan 3 jaar houden lukt me echter niet.
Eric08
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 12 jun 2012 18:48
Woonplaats: Liedekerke
3 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor snarfie op 27 dec 2013 12:40

dan zal het waarschijnlijk iets zijn dat hij nodig heeft, maar niet krijgt: hogere temperatuur? meer vocht? bepaald element? of hij is gewoon veel gevoeliger, en dus kwetsbaarder/zwakker.
ik heet frans, en nee, ik ben geen 50+er
Avatar gebruiker
snarfie
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 08 mei 2013 17:12
Woonplaats: Utrecht
7 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor JmC4c op 27 dec 2013 14:11

Momenteel is het hier in de overwinterkamer 13°C.
Hier staat nog allerlei in blad, alsook allerlei colocasia & Alocasia, zoals Pink China, Esculenta ,Burgundy Stem & macrorrhiza.
Als je goed kijkt zie je het blad van de Black Magic op de voorgrond ;)
Ik zag dat deze reeds een nieuw blad heeft aangemaakt, dus lijkt me tot nu toe positief te evolueren.
De min temperatuur ginds is 9°C. geweest en heb in deze kamer nog niet verwarmd

Grtz,
Jm
Afbeelding
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: verzorging Colocasia Black magic

Berichtdoor w.mosterd op 01 sep 2016 09:42

ik heb deze sinds het voorjaar..als kleintje gekocht..in de volle grond ( 100 % potgrond ) met veel mest en water...ik ga hem na alle berichten over de slechte overwintering gewoon in de volle grond laten deze winter met winterdek en zeiltje ...wel een paar jongen vooraf nemen.
hij is nu over de 150 cm en groeit als kool ! ik weet niet hoe ik foto's kan plaatsen helaas..zie geen knopje daarvoor..https://www.facebook.com/photo.php?fbid=949928358462899&set=pcb.1227256960658886&type=3&theater

gr wilco
w.mosterd
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 sep 2016 09:36
1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten