Kunzea Ericifolia

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Kunzea Ericifolia

Berichtdoor Remy op 25 apr 2014 02:21

Mensen ervaringen met deze plant?

Ik heb er onlangs 1 aangeschaft, nadat ik op http://www.tropische-tuin.nl/ over kunzea's had gelezen en bij wijze van test in de volle grond gezet. Ik verwacht er niet veel van omdat er op het net sprake is van een zone 8 t/m 10 plant. Maar de info is zo schaars dat ik hoop dat hij sterker is dan beweerd wordt. Ik vind het hele uiterlijk van de plant en vooral de bloeiwijze een mooie toevoeging in een exotentuin!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor maurits187 op 10 mei 2014 23:41

Kunzea ericoides uit Australie is niet bijzonder winterhard, maar ik ben erachter gekomen dat deze ook inheems is op Nieuw-Zeeland en misschien dat deze soort wel meer vorst verdraagt?? Kunzea 'Badja Carpet' is hier tot dusver wel winterhard en gaat dit jaar voor het eerst bloeien. Kunzea muelleri is ook winterhard, alleen heb ik die verplaatst en is daarna naar de eeuwige planten hemel gegaan.

Ik verwacht niet dat er andere Kunzea soorten zijn dan deze die geschikt zijn voor de tuin, je kan natuurlijk ook Leptopermum, Callistemon proberen in de tuin (of epacris).
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 mei 2014 23:55

Kunzea's zijn niet echt winterhard als ik de info zo lees. De meeste bronnen spreken over zone 10a en dan zit je echt in de subtropen. Van de Kunzea ericoides wordt ook nog vermeld dat hij nogal kan woekeren met zijn zaden. Maar dat is misschien meer een probleem in Australie zelf. Hier overleven de zaailingen nooit de winter.

De Callistemon is trouwens ook niet winterhard. De Leptospermum ook niet.

Het zijn wel geweldig mooie struiken. Dat wel.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor maurits187 op 11 mei 2014 00:20

Klopt, maar dat geld niet voor Kunzea muelleri en K. 'Badja Carpet'.
Op het moment van schrijven staat Callistemon pityoides hier bijna in bloei en de plant staat hier al 4 jaar in de tuin. Callistemon sieberi is hier ook winterhard en Leptospermum namadgiensis, L. obovatum, L. myrtifolium en L. grandifolium.

Verder hebben wij ook nog 3 C. pityoides dwergsoorten in de tuin en die zijn ook winterhard, een soort staat hier al iets van 6 jaar in de tuin.
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor Remy op 11 mei 2014 01:44

Thanks voor de info. Ik laat de plant staan en probeer een stek te overwinteren. Kijken of dat werkt, het blijft toch allemaal een beetje proberen. Als hij niet door de winter komt dan ga ik de Badja Carpet zeker proberen.

Samen met de Kunzea heb ik ook een Prostanthera cuneata geplaatst waar ik wel hoge verwachtingen van heb. Prachtplant en ruikt nog lekker ook!

Van de "winterharde" callistemons zou ik graag de rigidus willen proberen, ik vind de soorten met de rode bloemkleur net even wat mooier!
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 mei 2014 08:08

Ik heb de roodbloemige Callistemon citrinus in pot staan en probeer die zo goed als het kan te overwinteren. Net als Remy hou ik ook van de meer opvallende kleuren onder de Australische struiken. De Callistemon citrinus heeft niet alleen prachtige bloemen maar de bladeren zijn ook mooi glanzend en diep groen. Hij groeit ook lekker snel.

Van de 'Tea Trees' (Leptospermum) is de L. grandiflorum qua bloem nog wel het meest opvallend. Die is inderdaad vrij winterhard (zone 8a) en groeit ook op Tasmanie. Hij lijkt als twee druppels water op de Prostanthera cuneata.

Mocht het in volle grond mislukken met de Prostanthera cuneata dan zou je altijd nog de L. grandiflorum kunnen proberen om een mooi wit effect te krijgen in de tuin.

De Leptospermum scoparium is ook een geweldige eyecatcher. Maar die is helaas niet winterhard genoeg om in de tuin te zetten bij ons.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor Remy op 11 mei 2014 10:03

Hier staat momenteel de callistemon laevis volop in bloei in de voortuin, deze staat ook in een kuip. Het is een flinke struik en een echte eyecatcher. Iedereen die hier aan de deur komt begint erover, geweldig! Ik heb in maart bij plantencentrum exotica gehaald voor maar liefst 13,50 ;)
Dus met overwinteren heb ik verder geen ervaring. Ik zal hem tegen die tijd zeer matig water blijven geven en net boven 0 houden, dan zal het vast wel goedkomen.

Leptospermum is inderdaad ook erg mooi, mocht de kunzea het niet overleven wordt dat misschien een goede plaatsvervanger, de namadgiensis ziet er kwa winterhardheid net iets veelbelovender uit.
Maar een grandiflorum moet er met minimale bescherming en een flink mulchlaag wel doorheen komen volgens mij.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor maurits187 op 11 mei 2014 10:33

@Remy Ik denk dat je de Kunzea ericoides wel moet beschermen als het echt koud wordt en rigidus overleeft geen koude winter zonder bescherming. Wij hebben de C. woodlanders hardy wel door 2 winters gekregen met bescherming van vliesdoek en dat is eigenlijk ook een soort van rigidus/ subulatus die in Amerika verkocht wordt.

Namadgiensis is de meest winterharde Leptospermum, hier is meer info: http://www.tropische-tuin.nl/leptosperm ... ensis.html. Ik heb weinig vertrouwen in de winterhardheid van L. grandiflorum (niet te verwarren met grandiFOLIUM).

@Goudenhandpalm

P. cuneata is hier winterhard zonder bescherming, iets minder winterhard is P. 'Badja Peak'. Maar die is met bescherming van vliesdoek heus door een koude winter te krijgen. P. 'Badja Peak' heeft een langere bloei dan cuneata. P. rotundifolia is niet winterhard en P. lasianthos ook niet. Ik heb stekken gekregen van een L. scoparium van het zuidereiland Nieuw Zeeland en die heeft bij een Schotse kennis van mij -20C doorstaan.
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 mei 2014 10:38

Ik heb stekken gekregen van een L. scoparium van het zuidereiland Nieuw Zeeland en die heeft bij een Schotse kennis van mij -20C doorstaan.


Wow, Maurits, dat is geweldig! Dat is een van de mooiste 'Tea trees'.

Dan hou ik me aanbevolen voor ook zo'n stekje! ;) (of als je er niet eentje over hebt, later een stekje van jouw struik...)
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Kunzea Ericifolia

Berichtdoor maurits187 op 11 mei 2014 10:42

Komt goed, eerst maar eens zien of ze willen wortelen, de herkomst van de plant is Mount Thandale, Nieuw Zeeland
maurits187
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 08 jun 2009 11:56
Woonplaats: schoonebeek
8 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten