Cordyline_indivisa op z 'n retour

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Cordyline_indivisa op z 'n retour

Berichtdoor draco op 26 mei 2014 13:42

Het lijkt wel of deze soort ongeschikt is als kuipplant. Dit is mijn derde exemplaar dat na een aantal seizoenen de geest geeft of althans dit ziet ernaar uit. De ontwikkeling van het nieuwe blad vertraagt en de afsterving onderaan versnelt. De korte stam voelt droog en stevig aan, maar wellicht is het ondergronds al mis. Ik ken geen gevallen van duurzaam succes met deze soort. Voor de volle grond is de winterhardheid onvoldoende. Dit exemplaar staat in de oorspronkelijke aarde en kuip. Aan het gewicht te oordelen zit er flink wat klei of leem doorheen. De plant verbruikt weinig water en het substraat zal eerder te nat zijn dan te droog. Ik behandel deze Cordyline vergelijkbaar met de andere soorten, Cordyline australis in variëteiten en de 'Karo Kiri' waarvan ik de kluiten aan de droge kant houd. Een bescheiden formaat kuip helpt daarbij. Het is veelbetekenend dat Cordyline australis volop wordt gekweekt en de indivisa daarentegen nauwelijks.
Bijlagen
Cordyline_indivisa.jpg
Cordyline_indivisa.jpg (212.83 KiB) 3395 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Cordyline_indivisa op z 'n retour

Berichtdoor asiantjen op 27 mei 2014 13:31

Hi Han ,

Met deze soort heb ik eigenlijk ook nog geen ervaring , heb hem ook maar kortelings aangekocht , je ziet ze zelden aangeboden , ik heb deze soort ook nog nergens buiten gezien , enkel binnen in serre .
Je schrijft " Aan het gewicht te oordelen zit er flink wat klei of leem doorheen. De plant verbruikt weinig water en het substraat zal eerder te nat zijn dan te droog." Ik zou zo snel mogelijk je plant ontdoen van die klei-leem en hem planten in Mediterane potgrond met van die witte steentjes doorheen , infeite zoals bij citrus planten . Mijn ervaring is dat je Cordylins moet behandelen als woestijn planten , en zeker niet in volle grond zetten ,doe je dat wel , zeker op een goeie berg zetten in luchtige zandgrond en in de winter een noppenfolie tent over maken met bijverwarming tegen vorst ;)

mvg

Etienne
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor ick op 27 mei 2014 15:15

Jammer, ik vind het een erg mooie soort! Maar ik heb al vaker gehoord dat de Cordyline indivisa een erg moeilijke is.
Ik hoop voor je dat een eventuele reddingspoging je plant redt!

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 mei 2014 17:21

asiantjen schreef:Hi Han ,

Met deze soort heb ik eigenlijk ook nog geen ervaring , heb hem ook maar kortelings aangekocht , je ziet ze zelden aangeboden , ik heb deze soort ook nog nergens buiten gezien , enkel binnen in serre .
Je schrijft " Aan het gewicht te oordelen zit er flink wat klei of leem doorheen. De plant verbruikt weinig water en het substraat zal eerder te nat zijn dan te droog." Ik zou zo snel mogelijk je plant ontdoen van die klei-leem en hem planten in Mediterane potgrond met van die witte steentjes doorheen , infeite zoals bij citrus planten . Mijn ervaring is dat je Cordylins moet behandelen als woestijn planten , en zeker niet in volle grond zetten ,doe je dat wel , zeker op een goeie berg zetten in luchtige zandgrond en in de winter een noppenfolie tent over maken met bijverwarming tegen vorst ;)

mvg

Etienne

Uitplanten met bijverwarming is hier niet aan de orde Etienne. Mijn kas vorstvrij stoken is vaak al kostbaar genoeg. Hans Prins van De Groene Prins heeft Cordyline indivisa enige tijd in de volle grond gehad. De groei was onvergelijkbaar sneller als in de pot en voordat een koude winter er een einde maakte, had de plant zoals ik mij dit herinner, een hoogte bereikt van 1,5 à 2 m. Cordyline indivisa werd geïntroduceerd in de verwachting dat deze meer vorst zou verdragen als Cordyline australis. Een grotere vorsttolerantie is blijkbaar niet doorslaggevend voor succes met deze soort. Het wachten is nu op resultaten van liefhebbers met deze plant in de volle grond met winterbescherming.

groet,

Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 27 mei 2014 20:26

Han , bij mij is dat ook niet aan de orde , planten bij verwarmen of inpakken met een tentje , buiten mijn twee Basjoo's, en ook mijn veranda of serre genaamd vorstvrij houden kost mij ook , dan zijn we twee dezelfde zielen .
Ik heb jaren een Cordyline Australis gehad , grootgemaakt van klein tot een 2.5 a 3 meter in pot , heeft buiten eens teveel regen gehad met kou en het was om zeep , toen had ik die kennis nog niet , de plant heb ik destijds in een tuincenter gekocht onder de benaming Yucca .
Wortels waren rot , de plant stond ook in teveel harde en met turf gemengde grond , nu weet ik er een beetje meer van :)
Al mijn Cordylins gaan nu met vorst naar binnen, neem het risico niet meer

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten