Arisaema sikokianum zaden?

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Arisaema sikokianum zaden?

Berichtdoor Peleroly op 14 jul 2014 18:17

Ik heb twee van deze planten naast elkaar staan. Het betreft een ouder exemplaar en een wat jongere. Naar ik vernam zijn de jongere exemplaren mannelijk en worden ze later vrouwelijk...
enfin, Ik zie nu dat het oudste exemplaar een mooi kolfje ontwikkeld. Gaat dit nu bruikbare zaden voortbrengen of kan het alsnog om een onbevruchte kolf gaan?
Peter
Arisaema sikokianum.jpg
Arisaema sikokianum.jpg (183.86 KiB) 2142 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Re: Arisaema sikokianum zaden?

Berichtdoor Itrme op 14 jul 2014 18:38

Zou het niet eerder zo zijn dat de bloem eerst bloeit met het mannelijke deel en vervolgens pas met het vrouwelijke om zelfbestuiving tegen te gaan?

Als je de kolf zo ziet zou je zeggen dat hij bestoven is...
Itrme

70 bedankjes

Re: Arisaema sikokianum zaden?

Berichtdoor Peleroly op 14 jul 2014 18:51

Volgens de informatie op het net zouden de planten van geslacht kunnen veranderen. Het is wel zo dat ze bijvoorbeeld het ene jaar mannelijk zijn en het volgende jaar vrouwelijk. Oudere planten zouden eerder vrouwelijk zijn terwijl de jongere planten eerder mannelijk zouden zijn. Ik heb geen flauw idee hoe ik het geslacht van de plant kan zien maar hoopte dus dat ik dit jaar een mannelijke en een vrouwelijke zou hebben, gezien het leeftijdsverschil. De kleinere is gewoon verwelkt maar de grotere heeft nu dus dit kolfje. Gezien de soort zich niet vermeerdert via ondergrondse bolletjes hoop ik natuurlijk op zaden ;)
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten