Ofwel 'schoonheden van voorheen'. Bij het opruimen van mijn fotoarchieven kwam ik enkele bijzondere planten tegen, exoten die misschien ook anderen zullen aanspreken. Om te beginnen de palmsoort Aiphanes erosa. Ik had deze een tijdlang als kamerpalm. Het bleek een snelle groeier te zijn die zich in de woonkamer uitstekend thuisvoelde. Slechts een nadeel heeft deze palm, want de bladeren en bladstelen zijn royaal bezet met scherpe lange zwarte naalden. Uiteindelijk is de palm naar een botanische verzameling verhuisd.
Een tweede bijzonderheid was de palmvaren Cycas micholitzii, die ik aantrof bij een handelaar op de wekelijkse bloemenmarkt in Utrecht. De foto toont deze kort na aankomst. In de woonkamer ontwikkelde deze 1 à 2 veren met lengtes van bijna 4 m. Dit schijnt overeen te stemmen met de groeiwijze in de natuur, waar deze Cycas ook weinig bladeren maakt met een aanzienlijke lengte.
Op de laatste afbeelding toon ik een bekendere palmsoort de Syagrus romanzoffianum die toen nog als Arecastrum werd verhandeld. Deze palm is niet zo geschikt als kuipplant vanwege de snelheid waarmee hij de hoogte in gaat. Het is geen snelle groeier, maar met elk volgend blad komt er een halve meter bij. Van enkele andere bijzondere palmsoorten die ik een tijdlang in de woonkamer heb gehouden zoals Johannestheijsmannia en een Coccothrinax sp. heb ik geen foto's kunnen achterhalen. De Coccothrinax vermoedelijk de soort alba ontpopte zich als een duurzame kamerpalm; de spectaculair ogende Johannesteijsmannia had het onder de geboden omstandigheden minder naar de zin.