Ricinus communis snoeien

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Ricinus communis snoeien

Berichtdoor jop op 23 jul 2014 11:01

Beste Palmvrienden,

Dit jaar heb ik de Ricinus communis New Zealand Purple gezaaid. Ik dacht dat ze maar 1 tot 1,5 meter hoog zouden worden en daarom geschikt waren om voor de Musa basjoo te zetten, ze zijn echter al meer dan 2 meter hoog. Aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant ook spijtig, omdat de Musa basjoo nu bijna niet te zien is en de pups erg weinig licht krijgen.

Nu las ik dat je die dingen kunt snoeien, ik zou er dus een metertje af kunnen halen. Ik vraag me alleen af of de planten daarna meer takken en bladeren onderaan gaan aanmaken zodat ze onderaan wat voller worden, daar zijn ze nu namelijk wat kaal. Heeft iemand hier ervaring met het snoeien van wonderbomen en zou u mij kunnen zeggen hoe de plant zich daarna zal gaan gedragen?

Grtn Jop

PS: Nog een plaatje van de situatie:
Afbeelding
jop

1 bedankjes

Re: Ricinus communis snoeien

Berichtdoor Rob op 24 jul 2014 00:09

Eerlijk gezegd Jop: ik vind het echt prachtig zo...lekker ruig en de banaan die nog net boven de ricinus uittorent.
De ricinus raak je met de vorst vanzelf weer kwijt - dan kun je volgend seizoen weer elders proberen met de lering van dit jaar.
Ik zou hem niet snoeien.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jul 2014 14:00

Ik ben het met Rob eens, als je de Ricinus terugsnoeit is het moois er voorlopig vanaf en mis je bovendien waarschijnlijk de bloei. Ricinus is hier alleen geschikt als eenjarige. De plant is wel over te houden, maar het resultaat is er niet naar. Het is beter om deze elk jaar opnieuw te zaaien. De zaden zijn gekoeld lang houdbaar. Ik bewaar ze al sinds 1999 en de kiemkracht is nog steeds goed. Zo te zien het je ook de gewone Ricinus staan. Erg fraai!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor jop op 26 jul 2014 21:06

Bedankt voor de reacties (en de complimenten :) )

Ik was alleen ongeduldig en ik las op een Engelse site dat door het snoeien, de plant getriggerd zou worden om te gaan bloeien en ook onderaan meer bladeren zou gaan aanmaken... Ik had hem dus al gekortwiekt. Ik zag net trouwens, na twee dagen, iets wat op uitlopers lijkt in de oksels van de bladeren, we gaan het zien.

Maar ik moet ook aan mijn Musa basjoo denken, die kreeg echt te weinig licht en daarnaast wil ik graag weten of het nu ook echt een volle struik gaat worden, ik zie het dus ook een beetje als een experiment. Ik houd jullie op de hoogte.

Verder zaai ik deze planten graag ieder jaar opnieuw, overwinteren vind ik niet echt de moeite aangezien ze makkelijk kiemen en snel groot worden. De andere wonderboom, de Zanzibariensis, komt van zaad wat ik vorig jaar zelf heb geoogst. De New Zealand purple zaden heb ik op internet gekocht.
jop

1 bedankjes

Keer terug naar Exotische bloemen en planten