Nelumbo in bloei

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Nelumbo in bloei

Berichtdoor Peleroly op 26 jul 2014 13:32

Deze plant vind ik gewoon geweldig en nu het gelukt is om hem in bloei te krijgen wil ik jullie even laten meegenieten. Ik heb de plant pas van vorig jaar (met dank aan Robbert van Til) en heb de helft buiten in mijn siervijvertje gezet en de helft in kuip in de serre laten staan. De plant in de vijver maakt erg veel bladeren aan maar komt momenteel nog niet hoger dan het wateroppervlak (heeft overigens vreemd genoeg wat last van bladluizen). Die in de serre knalt echter omhoog en heeft dus nu zijn eerste bloem.
Peter
komarovii.jpg
komarovii.jpg (128.54 KiB) 6583 keer bekeken
Peleroly

48 bedankjes

Re: Nelumbo in bloei

Berichtdoor mayja1 op 26 jul 2014 13:40

Fantastisch, wat een beauty! Goed gedaan!! :mrgreen:
Marian
mayja1

43 bedankjes

Berichtdoor Arno op 26 jul 2014 20:36

Ziet er geweldig uit.
Groet Arno
Arno

53 bedankjes

Berichtdoor shusui op 26 jul 2014 21:22

Mooi Peter !

Ik heb hier buiten een knop die op springen staat van die 'Prins van Hummelo'(selectie uit zaailingen van Robert) en er zijn er nog meerdere op komst.
Deze maakt heel mooie grote en diep groene bladeren en blijkt dus makkelijk te bloeien.
Het is sowieso mijn mooiste en best groeiende Nelumbo.
(ik ga je nog spijt doen krijgen dat je er zo geen gekocht hebt ;) :lol: )

Verder heeft 'Momo Botan' ook al beginnende knopjes. Komarov en een andere onbekende witte nucifera hebben nog geen bloemknoppen.

Groetjes,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 26 jul 2014 22:54

Mooi mooi mooi.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 27 jul 2014 13:07

Bedankt voor de fijne reacties!
Sven, Die 'Prins Van Hummelo' lijkt me inderdaad ook wel de moeite om te proberen. Ik had echter eerst voor de Komarovii gekozen omdat ik van mening was dat die hier de meeste kans maakte, gezien zijn herkomst. Ik had dan ook totaal geen ervaring met lotussen.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 28 jul 2014 05:09

Mooi! Hier in de polytunnel minder bloei in de Nelumbo dan andere jaren. Wel gaat mijn laatse aanwinst de witte Nelumbo Shin Nyoren bloeien.
Heb ze wel verdunde koemest gegeven. Ik laat koeienvlaaien een week in water rotten en dat water krijgen ze. Werkt goed.
Waarschijnlijk moet ik ze uitdunnen. Deze herfst ga ik maar wat soorten aanbieden.
Wat luis betreft, zwarte bonenluizen zijn dol op Nelumbo.

Ik ben ook ooit met die Nelumbo komarovii voor buiten begonnen. Of het de best is voor ons klimaat ben ik nog niet zeker van. Volgens Werner Wallner van Nymphaion.de zijn de Korreaanse de best bloeiend in Duitsland. Misschien moet ik daar volgend jaar nog eens naar informeren. De perfecte lotus voor de koelere zomers die bovendien ook flink groot wordt!

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor shusui op 29 jul 2014 23:43

Afbeelding
Afbeelding
Nelumbo ‘Prins van Hummelo’ buiten in bloei (in een zwarte kuip op een warme plaats)

@ Alexander, ik heb zeker interesse als je nieuwe soorten te koop gaat aanbieden :thumb_up:

Groeten,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 30 jul 2014 18:36

Alexander, Heb je enig idee hoe ik van die bladluis kan af geraken? Ik heb wel chemische bestrijdingsmiddelen maar ben bang dat mijn goudvisjes dat niet leuk vinden :(

Sven, Dat ziet er inderdaad ook een prachtige, gezonde bloem uit. Je plantencollectie blijft me steeds verbazen. Toen ik overigens naar de foto's van je tuin aan het kijken was viel mijn mond open van verbazing bij het zien van die tropische waterlelie in bloei. Ik wist niet eens dat die hier deftig in leven te houden waren. Hier moet je me het geheim toch ook eens van verklappen ;)
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor shusui op 30 jul 2014 23:42

psst, ik ga je een geheimpje vertellen : :lol:

Een metserskuip boven de grond , op kiezel en tegen een muurtje gericht naar het zuiden. Met andere woorden : heel erg warm ;)

En om de 2-3 weken doe ik een koffielepeltje miracle grow in het water.
Dat zal ook wel helpen, maar het is vooral de temperatuur die het doet !

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten