Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor Lampenz op 10 maart 2015 10:58

Beste vrienden,

Ik heb mijn tuin redelijk op orde wat betreft de palmbomen/ bananen en bodembedekkers. Nou wil ik graag wat meer kleur lees bloeiende bloemen/planten in mijn tuin.Waar ik echter genoeg informatie vind over welke palmbomen winterhard zijn (er staat zelfs een top 10 winterhardste palmbomen ter wereld hier op de site <- zie link in de navigatie).

Het idee is dus om hier een lijst te genereren met bloeiende tropisch uitziende planten/bloemen welke in de benelux te overwinteren zijn zonder de planten daarvoor uit de volle grond te halen. Dit betekend dus dat ze ofwel afvriezen bovengronds en van uit de wortel/knol/rihizoom het volgende jaar weer uitlopen. Ofwel in de totaliteit intact blijven. Ik zou graag jullie inbreng zien qua planten die deze eigenschappen hebben, dan zal ik in de startpost het lijstje bijhouden.

Alvast bedankt :)


Winterharde Tropische planten (NIET wintergroen.


[Naam Plant:] bletilla striata (Orchide)
Beschermen onder: 0
Wintergroen: Nee.
Bijzonderheden: Aanvulling van uit de palmvrienden graag :)

[Naam Plant:] Hemerocallis (Dag Lelie)
Beschermen onder: Alleen de eerste winter in de volle grond (is aan te raden).
Wintergroen: Nee.
Bijzonderheden: Plant heeft mooie bloemen, en doordat er verschillende soorten zijn is de plant als bloeier in te zetten in meerdere seizoenen.

[Naam Plant:] hedychium forrestii (Gember)
Beschermen onder: -10/-12 (zorg dat de plant een droge standplaats heeft).
Wintergroen: Nee.
Bijzonderheden: Hedychium forrestii krijgt mooie bloemen van augustus t/m oktober.
Deze gember soort komt voor in de Himalaya tot een hoogte van 2500 meter.
De groene bladeren van de Hedychium forrestii hebben bladstengels die fris groen van kleur zijn. Het blad lijkt wel wat op dat van de canna.

[Naam Plant:] Agapantus
Beschermen onder: -5/-8 (er zijn extremere verhalen).
Wintergroen: Nee.
Bijzonderheden: Het wordt aangeraden de plant in de winter te bedekken met stro of een andere soort mulch, De Agapantus krijgt tijdens het bloeien een aparte blauwe bloem die van zichzelf een hoge sierwaarde heeft.

[Naam Plant:] Cypripedium (Orchidee - Venus schoen)
Beschermen onder: Geen duidelijk beeld (Palmvrienden?)
Wintergroen: Nee.
Bijzonderheden: Geen duidelijk beeld (Palmvrienden?)

[Naam Plant:] Sauromatum venosum
Beschermen onder: 0
Wintergroen: Nee. Bladverliezend
Bijzonderheden: Eigenlijk niet winterhard, maar doordat hij zichzelf uitzaait, kan hij na meerdere jaren in de volle grond zonder bescherming de winter doorkomen

[Naam Plant:] Leycesteria
Beschermen onder: -
Wintergroen: Nee. Bladverliezend
Bijzonderheden: De bloemen van Leycesteria formosa lijken net lange oorbellen! De hangende schijnaren van grootmoeders oorbellen met de purper tot paarsrode schutbladen verschijnen in de periode juli-september.



Winterharde Tropische planten (Wintergroen).
[Naam Plant:] Arum Italicum (Italiaanse Aronskelk)
Beschermen onder: N.V.T
Wintergroen: Ja.
Bijzonderheden: Het bijzondere aan de Aronskelk is dat deze precies omgekeerd groen is dan meeste planten en bloemen. Zo is de plant in de zomer kaal, en heeft hij in de winter groen blad met goed zichtbaar lichter nerf patroon. Let op! de plant is tevens wel giftig.

[Naam Plant:] Passiflora caerulea (passiebloem)
Beschermen onder: -12 (eerste jaren naar aanplant wortelgestel beschermen met bijvoorbeeld mulch
Wintergroen: Ja, mits een ouder exemplaar, verliest alleen blad bij langer aanhoudende vorst (-15).
Bijzonderheden: Passie flora caerulea is een klim plant die "wanneer zijn standplaats in de volle zon is" een snelle groeier is welke mooie paarse tropisch uitziende bloemen maakt. De passie flora kan na enkele jaren (wanneer hij de winters groen kan overleven) ook de passie vruchten dragen.

[Naam Plant:] Camelia
Beschermen onder: Nog aanvullen
Wintergroen: Ja.
Bijzonderheden: Nog aanvullen

[Naam Plant:] Hibiscus syriacus
Beschermen onder: Eerste jaar wordt aangeraden de wortels te beschermen, verdere winterhardheid is afhankelijk van de variëteit
Wintergroen: Ja.
Bijzonderheden: Nog aanvullen

[Naam Plant:] campsis
Beschermen onder: ergens van af 5 graden (afhankelijk van de leeftijd van de plant)
Wintergroen: Ja.
Bijzonderheden: Campsis tagliabuana 'Indian Summer' is het resultaat van de kruising van C. grandiflora en C. radicans. Bloeit in juli - september met bloemen die aan de buitenkant geeloranje en aan de binnenkant oranjerood zijn. Het blad is matglanzend donkergroen van kleur. Klimt tot een hoogte van ca 6 meter. Deze variëteit is redelijk winterhard. (afhankelijk van standplaats en leeftijd).

[Naam Plant:] Akebia quinata
Beschermen onder: -
Wintergroen: Ja (Semi).
Bijzonderheden: Sterk geurende paarse bloemen. Na de bloei worden 8 tot 10 cm lange gekromde blauwpurperen vruchten gevormd
Laatst bijgewerkt door Lampenz op 02 dec 2015 17:30, in totaal 8 keer bewerkt.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor PalmPat op 10 maart 2015 11:18

Wat mij betreft staat de Hemerocallis hoog in die top 10. Plant heeft mooie bloemen en diverse soorten bloeien in verschillende periodes. Verder staat het blad (sprieten) m.i. goed bij de diverse soorten palmen en andere exoten. Nog een voordeel is het gemakkelijke vermeerderen ;)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
37 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor JmC4c op 10 maart 2015 11:24

Volledig winterhard: Hemerocallis, Lilium, vele soorten Hibiscussen
Dat is mijn top 3 in de tuin ;)

Flower Power :thumb_up:

Groetjes,
JM
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor PalmPat op 10 maart 2015 11:31

Overigens, de hosta vind ik in principe ook een prachtige plant, maar o jee als de slakken ze ook hebben weten te vinden :(
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
37 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor jos944 op 10 maart 2015 11:33

Ik kijk even zo mijn eigen tuin door.
Arum Italicum (niet echt de bloem is de sierwaarde maar de kolf met rode zaden)
bletilla striata
Passiebloem
hedychium forrestii
Cammelia
Albizia
zantedeschia aethiopica
Agapantus
Aponogeton distachyos
Cyperidium


Een toptien die in mijn tuintje staat.
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 12 mei 2012 10:32
Woonplaats: huizen
135 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor Lampenz op 10 maart 2015 12:10

Heb even aangegeven wat ik van plan ben. Ik zal me meestal 's avonds bezig houden met het bijwerken van de lijst, mits ik genoeg informatie heb/kan vinden over de genoemde planten.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor PalmPat op 10 maart 2015 12:20

Ik zie dat de Hemerocallis als wintergroene plant is ingedeeld. Officieel klopt dat, geloof ik (gedeeltelijk), echter kan ik mededelen dat vele soorten in z'n totaal afsterven en dat de soorten die blad houden, je deze niet echt wintergroen kan noemen. In de winter zijn ze (de meesten) helaas een zooitje :(
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
37 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor palmboomgeert op 10 maart 2015 12:27

Dat komt omdat er wintergroene en niet wintergroene hemerocallissen zijn. De merendeel van de hybrides die je vind zijn echter niet wintergroen.

Zelfde geld ook voor agapanthussen. Ook hier heb je wintergroene en niet wintergroene. De niet wintergroene zijn meestal minder vorstbestendig.

mvg
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor Lampenz op 10 maart 2015 12:36

Bedankt voor de informatie, meer van dit soort informatie van mensen die dergelijke planten hebben is van harte welkom. Het enige wat ik doe is het lijstje bijhouden, zodat het een overzichtelijk verhaal blijft. Ik zal dit lijstje straks wel weer even bijwerken. :)
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Top 10 exotische uitziende bloeiers (winterhard)

Berichtdoor PalmPat op 10 maart 2015 12:41

palmboomgeert schreef:Zelfde geld ook voor agapanthussen. Ook hier heb je wintergroene en niet wintergroene. De niet wintergroene zijn meestal minder vorstbestendig.

En voor de Hemerocallis geldt precies het omgekeerde. De niet wintergroene zijn meestal juist vorstbestendiger ;)
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 366
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron