Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Op dit forum kan je met al je vragen terecht over plumeria, heliconia, brugmansia, passiflora en andere exotische bloemen en planten.

Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor Lampenz op 20 feb 2016 18:08

Palmvrienden,

Ik heb in november bij iwanito een funnera manicata op de kop weten te tikken, deze heb ik uit voorzorg niet meer in de tuin geplaatst, omdat ik bang was dat deze dat niet ging overleven. In plaats daarvan heb ik hem weg gezet in de kruipruimte (gemiddelde temperatuur 10graden, volledig donker). Echter heb ik vandaag al eens even een sneak preview genomen, en zag dat hij al bladstelen (en on uitgerolde bladen) heeft gemaakt deze stelen komen al tot aan het luik (60/80cm).

Wat kan ik nu het beste doen? hem gewoon in de kruipruimte laten staan, (hij staat wel droog), en dan van het voorjaar de uitlopers eraf halen en in de volle grond plaatsen? of wellicht iets anders?
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor jaak op 20 feb 2016 22:44

is het in de kruipruimte vochtig?dan zou ik hem gewoon laten verder doen maar zorg er misschien best voor dat de knol niet indroogt want dan ben je hem kwijt denk ik,lichtvochtig houden dus.
Als je hem dit voorjaar naar buiten haalt zal bij de eerste zonneschijn het blad verbranden dus dan kan je die evengoed er af snijden.

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor Carlo op 21 feb 2016 03:11

Ik had het grotere exemplaar bij Iwanito opgepikt en om dezelfde reden niet direct aangeplant. Achteraf had ik het gewoon moeten doen denk ik. Zoals ie uitgeschept was stond ie wekenlang in een speciekuip half onder de overkapping. (af en toe dus wat regen erop) Met de vorst in de kas gezet en nu na enkele weken begon ie toch flink uit te drogen dus toevallig gisteren toch maar aangeplant zodat ie vandaag gelijk wat regenwater kon krijgen en de kuit wat vochtig kon worden. Mocht er nog vorst komen dan gooi ik er wel wat overheen maar zoals gezegd had ik hem in november gewoon moeten aanplanten.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1930
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor Hitch op 21 feb 2016 09:21

Ik heb bij een vriend van me in december een Gunnera tinctoria gaan uitplanten. Deze is door het zachte weer terug aan de groei gegaan. Toen de eerste vorst viel heb ik er alle bladeren van gaan afsnijden en heb deze over de plant heen gelegt en er daarna een metserskuip omgekeerd overheen gezet. Gisteren ben ik eens gaan kijken en hij ziet er piekfijn uit en lijkt zelfs op het punt om terug aan de groei te gaan.
Natuurlijk is dit uiterst uitzonderlijk omdat het weer zo zacht bleef. Ik zou het anders nooit iemand aanraden om deze plant midden in de winter te gaan uitplanten maar met deze plant was het een beetje er op of er onder want hij stond bij mijn vriend dik in de weg en het was of uitplanten of in kuip buiten zetten. Ik vond het eerste het veiligste en mijn gok bleek (tot nu toe) goed. Tuurlijk zal het pas in het voorjaar blijken of alles echt goed is gegaan maar ik ben er toch vrij gerust in.

Jullie hadden jullie exemplaren dus ook gerust nog kunnen uitplanten in november. Voor deze winter was dit zeker goed gekomen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor Lampenz op 21 feb 2016 12:43

Ik heb de manicata zoujuist een halve liter water gegeven (Advies van Jaak) in de kruipruimte, kluit was aan de droge kant, maar niet helemaal droog. Hij had denk ik wel wat water nodig.

ik heb namelijk nu nog geen plek in de tuin, ben bijna rond met de gemeente over extra grond, als ik hem nu in de tuin zou zetten, dan zou ik hem er over 3 maanden weer uit moeten halen. tenzij dat niet uitmaakt volgens jullie?

Je schrikt je trouwens kapot als je het kruipluik open doet het lijkt wel of er een octopus in de kruip ruimte ligt, met die lange tentakels :P
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor jaak op 21 feb 2016 16:01

hou hem gewoon lichtvochtig in de kruipkelder,van zodra hij naar buiten kan maar nog niet in volle grond kan je hem eventueel in een grotere pot zetten zodat er genoeg wortel kan gevormd worden en dan zal hij uiteindelijk sneller aanslaan in volle grond.
Een fotootje van uw octopus willen we hier natuurlijk wel eens zien :o :D

Groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor roellus op 21 feb 2016 16:23

die van mij staat zins het voorjaar in de volle grond.
vorige heb ik een kijkje genomen en hij loopt ook al flink uit.

Gr. roel
Bijlagen
IMG_8652.JPG
IMG_8652.JPG (195.82 KiB) 6060 keer bekeken
2013/2014, min -1.4°C
2014/2015, min -5.6°C
2015/2016, min -7.6°C
Avatar gebruiker
roellus
 
Berichten: 379
Geregistreerd: 13 feb 2012 18:39
Woonplaats: Elshout
15 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor Lampenz op 22 feb 2016 23:31

@roellus, mooi plaatje, maar ik kan weinig met deze info :) Ik moet namelijk echt even weten wat de beste actie is voor mijn eigen gunnera.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor iwanito op 23 feb 2016 11:29

*zit grinnikend mee te lezen* :lol:
iwanito
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 17 jul 2012 19:45
23 bedankjes

Re: Gunnera manicata loopt uit in kruipruimte

Berichtdoor Lampenz op 21 maart 2016 14:14

Even voor de beelddenkers hier, zo ziet het er uit als je gunnera probeert te ontsnappen uit je kruipruimte.

Hij staat inmiddels in de vollegrond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rare octopus ook :P
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische bloemen en planten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten