GeL schreef:Dag Ferdy,
Plumerias hebben graag een rust periode om de bloei van het volgende jaar te bestendigen. Als de bladeren afvallen gaan ze al in rust. Je mag gerust de bladeren van de andere afknippen tot voor de blad aanzet. De overgebleven stompjes zullen er nadien na uitdrogen vanzelf afvallen. In ieder geval geen water meer geven, geen blad = geen verdamping. December t/m februari-maart geen water geven! Geef pas (weinig) water als er terug blad aankomt, tenzij je ziet dat ondertussen de stam begint te rimpelen, dan sproei je een beetje water op de gerimpelde stam. Het zijn succulenten, de stam zal met veel plezier dat water opnemen, maar opgelet, nooit overdrijven! Hou ze in de winter bij 15-16° C, ze moeten niet echt veel licht hebben bij het overwinteren.
Grtz,
Michel
Ik had hier ook al 3 zelfgekweekte plumeria's die het tot voor kort zeer goed deden. Ongeveer een week geleden begonnen echter de bladeren te verkleuren en één voor één af te vallen... dat was efkes slikken. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat ik geplaagd wordt door witte vliegjes in mijn tropische serre. Maar nu lees ik hier dat het normaal is dat ze blad verliezen in de winter, dus zal het wellicht daaraan gelegen zijn dat ze er nu nogal kaal bijstaan.
De temperatuur in mijn serre ligt ietsje hoger, ongeveer zo'n 19 graden, dit omdat ik allerhande tropische planten kweek en de ene al een iets hogere temperatuur verlangt in de winter dan de andere.
Zoals ik hier dus lees zouden de plumeria's geen water meer mogen hebben totdat ze terug blad beginnen krijgen. Ik ga dit zeker proberen en hopen dat ze in het voorjaar hervatten.
Tineke