ensete glaucum met wortelrot

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

ensete glaucum met wortelrot

Berichtdoor palmboomgeert op 22 sep 2012 17:40

Dag,

ik heb vandaag mijn glaucum uitgespit omdat hij sinds de lente nog maar één miezerig blad heeft aangemaakt en ik deze week de stam kon wiebelen.

Bij het uitspitten tot de conclusie gekomen dat er geen wortel meer aanhangt. De plant zelf is nog groen, de halve bladeren van verleden jaar hangen er nog aan, zou er nog een kans op redding zijn?

Eventueel naar binnen verhuizen en in droge zandgrond plaatsen? Of volgend jaar met een nieuwe beginnen?

mvg Geert/
palmboomgeert

49 bedankjes

Re: ensete glaucum met wortelrot

Berichtdoor Carlo op 22 sep 2012 17:59

Helaas maar dit gaat, uitgaande van mijn eigen ervaring, niets meer worden. Dat er geen enkel blad meer gegroeid is zegt al meer dan genoeg. Bij buitenplaatsing in de vollegrond gaat de plant eerst zijn wortelgestel in orde brengen. Hierdoor lijkt het dus in het begin dat de plant maar langzaam aan wil slaan. Vaak wordt dan de nog te lage buitentemperatuur als schuldige aangewezen terwijl er onder de grond al hard wordt gewerkt. Als je na twee a drie maanden de plant nog steeds kunt wiebelen houdt dat in dat er onder de grond iets niet geheel goed is gegaan en er vermoedelijk geen nieuw wortelgestel is gemaakt. Dat de stam nog mooi groen is en wellicht nog enkele bladeren, wil niets zeggen. Er zit nog genoeg vocht in de stam en wellicht dat er ook nog wat water uit de grond wordt opgenomen. Zie het maar als een grote snijbloem in een vaas. Voor zo'n stam weggerot is is er vaak een lange tijd verstreken.

Soms kan er dan ook weer wel een wondertje gebeuren. Vorig jaar had ik een musella die door onjuist handelen, bij de grond was afgebroken en dus geen enkele wortel meer had. Deze had ik een paar weken platgelegd zodat ie kon drogen en vervolgens weer opgepot. Vervolgens ging ie weer wortels maken en verder groeien. Tot slot kwam ie ook nog eens in bloei welke drie kwart jaar heeft geduurt.

Echter zal het in geval van wortelrot niet veel kans gaan maken ben ik bang.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor kiwi op 27 sep 2012 21:05

Een glaucum kun je beter in pot houden! Hier in houdt hij meer warmte vast(bij de wortels) en houdt zeker niet van kou! Ik zou het wel nog proberen!! Zonnige plek, binnen en niet te veel water....succes

Grtz kiwi
kiwi

33 bedankjes

Berichtdoor palmboomgeert op 28 sep 2012 09:19

Dat weet ik sinds dit jaar ook.
Vorig jaar stond deze in een grote pot is is toen ruim 2 meter hoog gegroeid, ik had gehoopt met hem in volle grond te plaatsen om hem nog groter te krijgen dan vorig jaar. Niet dus.
palmboomgeert

49 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 28 sep 2012 15:37

In volle grond lukt wel en makkelijk maar dan moet die goed staan, op een warm plekje dus. Ik heb er één drie jaar in volle grond laten opgroeien van zaailing tot 2,5m groot en erg dikke stam. Helaas door een fout van mij heeft die wortelrot gekregen tijdens de derde winter waar ik nog steeds om zit te vloeken :evil: dan mag die nog zo groot zijn denk ik, het lukt dan niet meer zoals Carlo ook zegt. Het word sowieso heel erg moeilijk om die er dan nog levend uit te krijgen !

Hieronder nog een foto van die prachtige Glaucum, was toen al uitgegraven en zoals je ziet had die toen al wat vorst gezien. Toont niet zo groot op foto maar om een idee te geven, de pot is 90L en de onderkant stam kun je vergelijken met de dikte van een basketbal. Foto van November 2010 dacht ik...

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?