Phoenix Roebelenii

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Phoenix Roebelenii

Berichtdoor jimmy op 07 apr 2014 17:08

Hallo,

Verleden jaar in de zomer hebben we 5 Phoenix Roebelenii gekocht. Deze winter hebben we ze binnen geplaatst maar slechts twee zijn er goed uitgekomen en staan momenteel nog mooi in het groen. Bij de andere drie waren alle bladen bruin verkleurd :evil:
Bestaat de kans dat deze drie palmen er nog door komen. Zou het helpen om alle bruine bladeren af te snijden en hopen dat er nieuwe terug komen?

Met vriendelijke groeten,

Jimmy
jimmy

0 bedankjes

Re: Phoenix Roebelenii

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 apr 2014 17:40

Plaats even een foto van de palmen met gebreken. Dan kunnen we je gericht helpen.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor jimmy op 07 apr 2014 19:16

Een foto van de plant kan ik momenteel niet geven maar ik heb deze gevonden op jullie site wat zeer vergelijkbaar is met mijn planten. Behalve dat bij mij alle bladeren bruin zijn ook de middelste nieuwe bladen.
Mvg,
Jimmy
Bijlagen
naamloos.png
naamloos.png (114.04 KiB) 3718 keer bekeken
jimmy

0 bedankjes

Berichtdoor Rtilburg op 07 apr 2014 19:27

Moeilijk te zeggen zonder foto. Hebben ze te droog gestaan of staan ze te dicht bij een verwarming?
De bladeren kun je iig afsnijden als ze bruin zijn.
Rtilburg

0 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 07 apr 2014 19:59

Bekende misvattingen bij de Phoen. roeb.:

- je kunt ze zomers de hele tijd in de felle zon zetten op het balkon
- het zijn palmen: dus hoeven ze niet veel water te hebben

Bruine bladeren zijn nml. het gevolg van uitdroging en te felle zonverbranding. Roeb's zijn meer palmen van de ondergroei van bossen. Ze hebben dus eerder liever halfschaduw dan zon. Ook staan ze liever wat aan de vochtige kant. Je palmen hebben te droog gestaan.

Remedie:

Kijk eerst of je speer (de groeikern van een palm) nog gezond is. Zo ja, laat die intact en snij alle bruine bladeren weg. Verpot nu je palm en kijk of de wortels nog levensvatbaar zijn. Zet de palm in een grotere pot, in goede palmaarde en voeg er koemest en/of beendermeel aan toe.

Breng je palmen nu elke week naar buiten en zet goed de waterslang op de pot en doorweek de aarde voor een paar minuten. Laat elke keer de pot goed uitlopem door hem even scheef te zetten. De aarde moet altijd goed vochtig blijven. Vermijd felle zon.

Zo moeten ze er wel weer bovenop komen, met veel aandacht en goede verzorging.

Succes en wanhoop niet want roeb's zijn taaie rakkers.
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor Wimkoh op 11 apr 2014 09:19

Ik heb ook een roeb en die kreeg iedere keer dat hij van binnen naar buiten kwam ook wel bruine bladeren (verbranding) ook groeide die niet goed. Toen kreeg ik een tip van de persoon waar ik heb kocht.

Die vroeg alleen hoe ik de palm water gaf. Mijn antwoord was gewoon zoals de andere palmen. Zijn antwoord was daarop dat ik er een schaal onder moest zetten met een hoge rand. Heb er een grote waterbak onder gezet en die staat minnimaal in de zomer vol tot 5 cm met water. In de winter iets minder maar wel water.

Sinds ik dat zon 3 jaar nu toepas groeit de roeb behoorlijk snel. Vorig jaar omgepot in een grotere pot maar nu moet ie al weer omgepot worden omdat de plant er weer bijna uitbarst. En ook sinds 2 jaar heb ik er mooie kleine bloemen inzitten. Nu op dit moment zitten er 3 bloemen aan te komen. En de nieuwe speren groeien super.
Wimkoh

33 bedankjes

Berichtdoor Rob op 11 apr 2014 09:56

Gezien de foto lijkt het me dat ie het wel red.

Ik ben het overigens oneens met de uitspraak dat ze niet in volle zon kunnen.
Heb op mijn laatste trips meermalen roebelnii zien staan in hete en zelfs erg droge condities, in volle felle zon, die het uitstekend deden. De laatste paar die ik heb gezien hingen zelfs helemaal vol met bloemen en vruchten!
Het is met name de overgang van relatief donker naar fel licht die de dunne bladeren pijn doet.

Afgelopen jaar heb ik er ook 5 in bijna volle zon gehad, maar wel na een aantal weken (half)schaduw om te wennen, en ze hebben het prima gedaan. Ze lusten overigens een behoorlijke slok als ze in volle zon staan, en ze krijgen hier vrijwel zoveel water als een Washy!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor GeL op 11 apr 2014 11:55

Hoi,
Heb er hier 2 staan.
Die kunnen dus inderdaad in volle zon als ze in een "bak" water staan.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 11 apr 2014 12:09

Ja hoor, volle zon... hier ook! Aanvankelijk zullen wel enkele veders iets of wat lichtbruinig verkleuren maar niet verdrogen. Uiteindelijk wordt dit ruimschoots gecompenseerd door groei van nieuw blad. En dit zal sneller gaan bij die paar graden hoger in de volle zon.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 11 apr 2014 22:32

Hier ook altijd in de volle zon. En inderdaad zijn het dan wel flinke drinkers. Bij mij komen de bloemknoppen er zelfs al weer in, vroeger dan vorig jaar.
Dennis_S

348 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?