Canna virus

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Canna virus

Berichtdoor Carlo op 06 jun 2014 00:52

Vandaag heb ik een aantal soorten in de vuilbak gegooid welke totaal besmet waren door het virus, ook na een aantal bladeren. Had er wel moeite mee maar vond dit toch de beste oplossing. Ik heb de fout gemaakt om knollen op marktplaats te kopen. De knollen waren aan de dure kant maar de soorten op de foto's beloofden nogal wat moois. Tevens werd er gegarandeerd dat ze 100% virusvrij zouden zijn.
De ontvangst was een grote teleurstelling. Wat een kleine knolletjes zeg en meestal niet meer dan één oog eraan. Ik heb de beste man nog een mail gestuurd om op een nette manier uit te leggen dat het voor dat geld wel erg schraal was wat hij geleverd had. De moeite om mijn mail te beantwoorden is helaas tot op de dag van vandaag uitgebleven. Geld was tenslotte binnen.
De knollen moesten vervolgens ook nog eens een hele winter opgeslagen worden met mogelijk verlies door uitdroging of wat dan ook. En dan kwam tenslotte ook nog eens dat virus te voorschijn. :evil:
Een goed tip voor ieder die canna's wil kopen is denk ik toch zeker wel dat je beter op zijn minst bij serieuze liefhebbers zoals de forum-leden hier koopt. Of dat je een plant koopt waar het blad nog aan zit.

Paardenmest heb ik hier nog nooit gehad dus dat vind ik maar een wazig verhaal.

Stuttgart niet vatbaar? Nou ik dacht het toch wel. Die stond er naast en was compleet aangetast.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor GeL op 06 jun 2014 08:13

Hier een 2 jaar terug een pak nieuwe canna's gekocht bij het locale tuincentrum. Tijdens het voortrekken in maart zag ik al dat het niet goed kwam. Ik had dacht ik voor zeker 100EUR gekocht. Ik heb ze allemaal moeten weggooien. Toen ik mijn beklag deed trok de eigenaar van het tuincentrum even zijn schouders op, geld heb ik nooit terug gezien.
Sindsdien zaai ik ze enkel nog zelf of betrek ik ze van mensen die ik ken én waarvan ik de planten heb gezien.

Toch nog iets dat moet worden vermeld: er is ter wereld geen enkele professionele canna kwekerij die is ontsnapt aan het virus. Je kan de verhalen op het internet vinden. Sommigen moesten alle bedden rooien en opnieuw starten met een paar onbesmette knollen van sympathisanten (bvb. Hart Canna). Anderen besloten om volledig te stoppen. Maar het gros bleef en blijft rustig verder geld verdienen en doet alsof hun neus bloedt... :evil:

Lees hier het verhaal -in het Engels- van Hart Canna (toch één van de grootste):
http://cannanews.blogspot.be/2008/01/th ... canna.html

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Krisser op 06 jun 2014 09:53

Hier ook van hetzelfde laken een broek, jammergenoeg.
Alle voorgetrokken knollen reeds op de composthoop, pijnlijk!

Nu nog op zoek naar reeds planten om te kunnen oordelen op het blaad.
Alsook zelf beginnen zaaien.

Fingers crossed!
Follow your bliss.
Krisser

82 bedankjes

Berichtdoor amigo op 06 jun 2014 23:13

Carlo; je zei;
" Paardenmest heb ik hier nog nooit gehad dus dat vind ik maar een wazig verhaal. "

Maar ik zeg ook niet dat het canna virus door, of van paardenmest komt, MAAR; ik heb bakken waar paardenmest in zit en de canna's die erin groeien zien er niet uit. Dikke bruine randen aan de bladeren. Terwijl de canna's die niet id grond met paardenmest staan heel mooi zijn.

Groetjes Esther
amigo

5 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 07 jun 2014 00:16

Oke, dan heb ik het even niet goed gelezen.
In dat geval zal de oorzaak waarschijnlijk overbemesting kunnen zijn.
Onlangs als test een bananenzaailing opgepot in een verhouding van 75%koemest en 25% potgrond. Binnen twee weken was ie hartstikke dood.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rico op 07 jun 2014 18:59

Ik heb mijn Canna's extra enkel van mede liefhebbers gekocht om "zeker" te zijn dat gezonde planten zou krijgen....niet dus :?

Vorig jaar een sikkimensis in pure paardenstront gezet en deze heeft haar daar geweldig gedaan! Het was wel al een grote met anderhalve meter stam.
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor amigo op 07 jun 2014 23:53

Rico schreef:Ik heb mijn Canna's extra enkel van mede liefhebbers gekocht om "zeker" te zijn dat gezonde planten zou krijgen....niet dus :?

Vorig jaar een sikkimensis in pure paardenstront gezet en deze heeft haar daar geweldig gedaan! Het was wel al een grote met anderhalve meter stam.

Klopt, de bananen doen het bij mij wel super op de paardenmest.
amigo

5 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?