strelitzia bloem helemaal verdroogd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

strelitzia bloem helemaal verdroogd

Berichtdoor Fem op 12 jun 2014 15:29

Dag allen,

Sinds een 2-tal maand heb ik een nieuwe strelitzia die ik van een kennis kreeg. Er zat een bloemstengel klaar.
Ik heb de plant meteen buiten gezet, samen bij mijn andere strelitzia (die nog nooit gebloeid heeft, maar dat is ongetwijfeld omdat die niet koel genoeg overwintert).

Nu is die bloem quasi volledig opgedroogd, bloeien zal er waarschijnlijk niet meer inzitten maar ik wil toch graag weten wat er is foutgelopen zodat ik dit niet opnieuw meemaak bij een volgende bloemstengel.
Iemand raad of advies?
Bijlagen
photo 1.jpeg
photo 1.jpeg (194.85 KiB) 4377 keer bekeken
photo 2.jpeg
photo 2.jpeg (175.5 KiB) 4377 keer bekeken
Fem

0 bedankjes

Re: strelitzia bloem helemaal verdroogd

Berichtdoor TheLizard op 12 jun 2014 16:15

Het valt me op dat ook de bladeren erg omgekruld zijn. Meestal is dit een indicatie van te weinig water. Misschien dat daardoor ook de bloem is opgedroogd.
TheLizard

6 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 jun 2014 18:33

Ik denk eerder dat de bladeren door het teveel aan zonlicht dicht zijn gegaan.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 12 jun 2014 21:29

Verbrand , zoals uzelf zegt , " Ik heb de plant meteen buiten gezet"
asiantjen

63 bedankjes

Berichtdoor Fem op 12 jun 2014 22:05

Bedankt voor de reacties.
Asiantjen, zou het echt verbrand zijn? Ik heb de plant thuis buitengezet omdat die bij mijn kennis ook al een tijdje buiten stond op het terras. Dus wou ik hem niet in de war brengen door de plant hier weer naar binnen te halen. Misschien stond ie hier wel meer in direct zonlicht, maar ik blijf het toch vreemd vinden. Ik hou hem alvast goed in de gaten en hopelijk krijg ik volgende zomer een nieuwe kans op bloemen
Fem

0 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 jun 2014 22:55

Mijn ervaring is dat een strelitzia sowieso moeilijk buiten te zetten is na een overwintering. Ik heb ze onder een grote struik staan waar alleen 's ochtends en 's avonds even de zon er op kan schijnen en toch zijn alle bladeren dichtgeknepen. Enkel de nieuwe bladeren hebben nergens moeite mee zoals begrijpelijk. Met bijvoorbeeld een banaan zou dat niet zo'n probleem zijn omdat daar binnen 2 maanden weer net zoveel nieuwe bladeren aan komen maar door de toch wel redelijk langzame groei valt het met een strelitzia niet mee. Zelfs wanneer je hem binnenhuis ineens van een noord naar een zuidraam verplaatst (en dus in feite ineens in de volle zon plaatst) zal ie zijn blad dicht knijpen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 12 jun 2014 23:15

Ik overwinter de mijne altijd koel om deze in Mei buiten te zetten. Zij staan in volle zon en nog nooit problemen gehad.

Inspecteer de wortels eens, wellicht hebben deze in de winter te vochtig gestaan en kunnen deze onvoldoende water opnemen om aan de verdamping te voorzien.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor prutser 2 op 13 jun 2014 17:54

ik overwinter het in een onverwarmde slaap kamer, maar zodra het weer het toe laat , gaat het naar buiten, staat volop in de zon , maar de bladeren knijpen niet, de groei is enorm, wel heeft het veel water nodig, zeker in volle zon, en ja, wat warm overwinteren betreft lopen de verhalen nogal uiteen, nogmaals denk ik eerder aan die rust periode dan een koele periode, daar ze ook in suriname groeien waar er nooit winter is, maar wel droge tijden en regen tijden, en juist in de droge tijd rusten de planten, en in regen tijd volop groei en bloei, en ook daar staan ze in volle zon, het zijn tropische planten die dus geen winter kennen ,dus dat, maar wel een rust periode, m,v,g, paul
prutser 2

23 bedankjes

Berichtdoor asiantjen op 13 jun 2014 20:19

Fem , waar stond de plant bij je kennis ? misschien in de schaduw en heb jij hem misschien direct volle zon gegeven ?of te wel staat deze te nat ,dat ie zijn bladeren sluit en geen water meer wil opvangen ?
Mijn planten staan volle zon , op de warmste plaats , na het afharden ,krijgen ook bijna geen water ,wat hen nog meer prikkeld om bloem te geven ,op de Cannarische eilanden waar de plant in de natuur staat , regend het weinig en daar staat ook niemand met een gieter bij :o
Hier bijmij geven ze volop bloem nu ,geen probleem met de bladeren ,ook nooit gehad , als ik ze verpot om de 3 a 4 jaar , de helft paardemest en de helft tuinaarde , goed gemengd en de plant erin ,
Afbeelding
Totale hoogte met pot ,1.75 m ,ik moet de bladeren bijeen binden met een touw, anders neemt hij te veel plaats in :lol:

Grt

Etienne ;)
asiantjen

63 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?