Plumeria verliest blad

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Plumeria verliest blad

Berichtdoor Gino en Evelien op 12 jun 2014 21:19

We hebben hier sinds de forummeeting bij CB een Plumeria staan met een bloeistengel. De plant heeft het al die tijd goed gedaan, maar sinds kort is de bloeistengel aan een groeispurt begonnen, en nu beginnen de oudste bladeren geel te worden, en vallen af.
Is dit normaal, of moeten we een beetje meer water geven?
Gino en Evelien

3 bedankjes

Re: Plumeria verliest blad

Berichtdoor Gino en Evelien op 16 jun 2014 01:08

Niemand met Plumeria's die dit ook al heeft meegemaakt?
Kheb de indruk dat uiteindelijk alle bladeren gaan afvallen :?
Hopelijk blijft de bloeistengel staan!
Gino en Evelien

3 bedankjes

Berichtdoor mayja1 op 16 jun 2014 06:32

Nee, dit is niet normaal.
Ik kan op je woorden afgaand maar aan drie dingen denken:

1--Spintmijt. Je kunt ze nauwelijks zien. Controleer de onderkant van de bladeren. Verwijder de aangetaste bladeren en behandel met een pesticide.
Regelmatig sproeien scheelt.

Bij de volgende twee sterft de plant van onderen af aan. De voeding die nog aanwezig is gaat naar de bloemknop maar zal uiteindelijk ook afsterven. Oorzaak is meestal te nat, soms in combinatie met een te lage temperatuur

2-- Wortelrot. Controleer of de plant nog stevig in de bodem staat. Haal desnoods uit de pot om te kijken hoe het met de wortels is.
Bij aantasting van de wortels, het beste de plant van alle grond en rotte wortels ontdoen. Dan een weekje laten drogen en opnieuw laten wortelen.

3-- Stamrot. Ontstaat als de wortelrot al in een verder stadium is of als er een bepaalde plek in de stam is aangetast door teveel in koude vochtige omgeving te staan. Knijp voorzichtig in de stam, stukje bij beetje de gehele lengte langs gaan.
Als ergens een zachte plek zit, of de gehele stam zacht aan voelt, heb je stamrot.
Is slechts een gedeelte zacht zou je hem kunnen terug snijden totdat je weer gezond, groen weefsel tegenkomt. Dat deel laten drogen en opnieuw laten wortelen.
Voelt de gehele stam zacht aan, jammer maar dan is de hele plant ten dode opgeschreven.
Marian
mayja1

43 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 16 jun 2014 09:49

Hoogstwaarschijnlijk geef je 'm gewoon te veel water. Ik heb dit met mijn exemplaar ook al voorgehad en toen gebeurde ook hoe jij het beschrijft. Ook dit jaar heb ik mezelf weer voorbij gegalopeerd en de plant water gegeven toen er nog geen blad aan stond. Gevolg; wortelrot. Toen ik het doorhad heb ik de plant in allerijl verpot en kurkdroog gehouden en in m'n serre gezet. Pas sinds gisteren (staat nu zo'n dag of 5 buiten in de volle zon) lijkt hij getriggerd te worden om te gaan ontwikkelen en zie ik beweging in de kop duidend op hergroei. Ik vind het alleszins niet de makkelijkste plant in onderhoud eerlijk gezegd maar hij is dus vooral erg gevoelig aan te veel water en dit zeker in het begin van de groeifase.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Gino en Evelien op 16 jun 2014 22:47

OK, bedankt.
Gisteren heb ik de plant eens goed bestudeerd en er zat wel degelijk spintmijt op.
Ik heb dit er allemaal afgesproeid. Ik ben niet zo'n fan van pesticides. De vergeelde bladeren vallen gewoon af.
Ik heb zeker niet teveel water gegeven. De plant staat hier behoorlijk droog.
De stam is nog OK, de wortels heb ik nog niet bekeken.
Gino en Evelien

3 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?