hulp gevraagd

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

hulp gevraagd

Berichtdoor usmcnl op 24 jul 2015 10:30

Afbeelding

Ik heb onlangs een palm op de kop getikt. Deze zag er toen al slecht uit maar ik hoopte dat mijn "kas" daar verandering in kon brengen. Deze staat hier nu bijna 3 maanden maar er is geen verbetering zichtbaar.

Hij heeft nu:
*Veel licht
*Veel warmte (nooit onder de 14 graden)
*Bemesting gehad
*Genoeg water
*Bladen ondersteund (ze hingen heel erg)

Wat zie ik:
*Bladeren hebben bruine
*Punten van de bladeren gaan dood
*Bak heeft gaten onderin
*Geen nieuwe uitschot

Is deze palm nog te redden. En wat kan ik doen?
usmcnl

0 bedankjes

Re: hulp gevraagd

Berichtdoor rice op 24 jul 2015 13:37

Hoi,

er zijn al een aantal van dit soort vragen gesteld deze week.
Meestal loont het ff het forum door te spitten voordat je dezelfde vraag stelt.

Desalnietemin: de palm, een Trachycarpus Fortunei zo te zien, moet zo snel mogelijk naar buiten. Deze planten houden niet van binnen staan en verdragen het NL klimaat prima.
Check even hoe de wortelkluit eruit ziet. Veel palmen die er al slecht uit zien bij aankoop hebben dezelfde soort problemen, vermijd liever palmen met kleikluit in een te kleine pot.
Die hangende bladeren zien er niet meer uit en zullen tzt worden afgestoten. Als je plant in enigszins goede conditie verkeert zal deze vanzelf nieuw blad aanmaken. Dit kan even duren maar zodra ze aan de groei zijn herstellen ze zich snel.
duimen dus

grt
T
rice

33 bedankjes

Berichtdoor eddy21 op 25 jul 2015 08:05

als ik een palm koop is het eerste wat ik doe deze verpotten naar een grotere pot/bak
als ik jou palm zie is dat ook geen overbodige luxe
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Sharon-vds op 25 jul 2015 11:00

Je kan deze ook in de volle grond zetten, of in een grote kuip laten wortelen en dan volgend jaar in de volle grond. De lange bladeren zien er niet uit, dit zijn opgeschoten bladeren door opkweek in een kas of te weinig licht. Ze ondersteunen heeft weinig zin denk ik, de volgende bladeren die de palm aanmaakt zullen korter en steviger zijn als je de palm lekker buiten zet. Wel even de storm af wachten, anders heb je meteen geen bladeren meer ;)
Sharon-vds

18 bedankjes

Berichtdoor usmcnl op 25 jul 2015 17:24

Ik zal hem zsm verpotten naar een grotere bak. Zal ik de bladeren er afknippen nadat ik hem verpot heb of is dit niet slim?

Moet hij naar buiten? Ik zou hem eigenlijk het liefst binnen laten staan. Hij heeft hier genoeg licht en ruimte om te staan.

Alvast bedankt voor alle reacties super :D
usmcnl

0 bedankjes

Berichtdoor s.janssen op 25 jul 2015 19:15

Bladeren weghalen heeft geen zin, het duurt alleen maar langer voordat er weer nieuw blad opkomt. Bij heesters werkt dat misschien maar niet bij palmen. Trachycarpus is een echte buiten palm, binnen plaatsen zal snel lijden tot een ongezonde plant, kies dan liever voor een mooie Rhapis ofzo.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
s.janssen

284 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?