Ik heb me laten verleiden om me vanuit Duitsland een Yucca carnerosana te laten opsturen. Ben al een poosje op zoek naar een flink exemplaar van deze soort die meteen ook mijn favoriete soort onder de Yucca's is maar ben nooit meer een mooi en betaalbaar exemplaar tegengekomen. Heb er ooit een hele grote gehad en deze is in de winter afgestorven door insijpeling van water recht in de kop waardoor de hele plant compleet rot was. Was er het hart van in want dit was een super mooi exemplaar met erg dikke stam en heel grote kruin.
Het exemplaar dat me word opgestuurd is echter bare rooted en dat baart me wel wat zorgen zo vlak voor de winter. Normaal pot ik zo'n plant op en zet hem dan een hele zomer + winter in mijn serre waar hij aan hoge t° word blootgesteld in het groeiseizoen en zo al snel een flinke kluit ontwikkeld. Dit kan ik nu vlak voor de winter volgens mij niet doen. De Yucca zou dan in natte aarde staan bij een minimumt° van 6°C. Komt niet goed volgens mij. Dan maar plan B en dat is (dik tegen de zin van het vrouwtje) de plant binnen in de woonkamer zetten bij 18°- 22°C aan een schuifraam NO zijde. Andere mogelijkheid is om hem in de veranda te zetten maar daar word de t° slechts op 14°C gehouden wat me te weinig lijkt om wortelgroei te stimuleren maar hij krijgt er dan wel weer het maximum aan licht...
Verder ben ik vergeten in welk substraat ik bare rooted Yucca's zette. Als ik het mij goed herinner deed ik dit in gewone universele potgrond maar misschien is er wel een beter medium?
Alle tips en raad zijn welkom!