Spint, bladluis en wolluis

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Spint, bladluis en wolluis

Berichtdoor jann op 24 dec 2015 01:21

Ik gebruik nog steeds Admire en dit werkt hier goed, ik behandel de planten als ze naar
binnen gaan preventief door ze te spuiten volgens de voorschriften op de verpakking en
ook een scheut aan de wortels, dit herhaal ik om de 6 weken zolang als ze binnen staan.
Volgens mij is in België nog Admire te koop.

jann
jann

18 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 dec 2015 02:15

Rob schreef:Kan vwb Hyophorbe best kloppen Eduard.
Het lijkt bij die soort elke jaar of ie meer last heeft van het binnen gaan dan andere soorten...of het nu komt van de middelen die we gebruiken of het bonnengaan zelf dat is nog wat onduidelijk, maar hier is het al enkele jaren op rij prijs.

Ik heb de indruk dat tropische palmen het niet altijd prettig vinden heen en weer te worden gesleept. Hyophorbe lagenicaulus staat sinds aankomst in de woonkamer en doet het daar uitstekend. Rhopalostylis baueri var. 'Cheesemanii' ging 's zomers naar buiten een kreeg altijd een fikse terugslag na terugkeer in de woonkamer. Waarschijnlijk kwam spint mee als verstekeling en zag vervolgens de kansen keren. Spint wordt doorgaans geassociëerd met droge warmte. De droge lucht in een verwarmde woonkamer zal ongetwijfeld de infectie kunnen bevorderen. Wat mij echter opvalt is dat explosies van spint zich vaker in de zomer voordoen als in de winter. De waarschijnlijke verklaring hiervoor is dat de meest voorkomende (kas)spint van buiten afkomstig is. Rode spintmijt waar palmen soms door worden belaagd, wordt daarentegen vermoedelijk door een geïnfecteerde nieuwkomer in de collectie geïntroduceerd. Deze is hardnekkiger en lastiger te bestrijden. Rode spint is minder opvallend en je hebt een loupe nodig.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 dec 2015 15:45

Hoi, ik heb er hoofdzakelijk in het vroege voorjaar last van, het begint dan bij de Hyophorbe, wat ik vreemd vind is dat deze een soort waslaag op de stelen heeft [toch een soort van bescherming! ] toen die jonger was had ik er helemaal geen last van :roll:
Hij maakt bladcontact met de Ceriodoxa en Phoenix rupicola, Beccariophoenix alfredii en livistona jenkinsiana, ze maken allen bladcontact en alleen de laats genoemde heeft er last van in de zomer, de Keriodoxa en de beccariophoenix heb ik nooit spint op gezien :!: verder geïsoleerd staan de Adonidia Merrillii en licuala ramsayi die er in de zomer last van krijgen.
Krijg bijden soorten spint, de gewone en de kleinere rode soort waar Han het over heeft.

Hier een foto van het verbrande Hyophorbe blad, bijna alle blad is nu aangetast met verbrande punten, vind het jammer net nu de stamringen vrijkomen, als het zo daar gaat zet ik hem buiten vanaf Mei en zoekt die het maar uit :fluiten:
Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 24 dec 2015 17:15

'Toen ik jonger was, had ik ook nergens last van' ;) Jammer van dit ontsierende blad Eduard, Mijn exemplaar ziet er nu nog prima uit, afwachten of dat zo blijft. Ik heb mijn lagenicaulis overgenomen van Edwin, dus die heeft wel een verzorgde jeugd achter de rug. In het verleden had ik ook vaak ruzie met deze soort, die ik dan vanwege de dikke knol als volwassen ex. bij de groothandel kocht. Een enkele spintgevoelige soort kan de sfeer voor de rest aardig verzieken. Ik had ooit een grote Chamaerops sp. met een vrij dikke opgaande stengel en grote afhangende veders, waarop spint zich razendsnel vermenigvuldigde. Om de 2 weken sleepte ik de palm 's zomers naar buiten voor een sproeibeurt. Desondanks hadden de overige palmen ook last van de spint. Na vertrek van de Chamaedorea was de spint epidemie spoedig onder controle.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 24 dec 2015 21:01

Hier een foto van 2 jaar geleden toen zag het allemaal veel belovend uit!
Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 25 dec 2015 13:12

Zonde van je prachtige flessenpalm Eduard. Het is al een flinke knoest, hoop dat ie snel zal herstellen!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?