Varenrouwmug palmzaailingen

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Varenrouwmug palmzaailingen

Berichtdoor Sander@ op 25 apr 2016 21:59

Hallo Palmvrienden,

Ik heb bij mijn palmzaailingen van een half jaar oud de grond geïnspecteerd en ik zag larven van de varenrouwmug...
Ik zie ook vliegjes steeds heen en weer vliegen. De zaailingen staan op dit moment buiten en de grond is de laatste tijd vochtig (door al die buien).

Kunnen de larven kwaad?? Of kan ik ze gewoon laten zitten..
Want op sommige forums wordt gezegd dat ze bij alle planten kwaad kunnen. En op andere forums wordt gezegd dat ze alleen bij jonge zaailingen kwaad doen. Maar wat is het nou eigenlijk?? Kunnen ze kwaad bij mijn canariensis zaailingen van een half jaar oud??

Alvast bedankt voor de reacties!

Groet Sander
Sander@

3 bedankjes

Re: Varenrouwmug palmzaailingen

Berichtdoor Eduard op 25 apr 2016 22:45

Van varenrouwmug kun je zeker schade krijgen, niet zozeer bij wat grotere gesettelde planten maar vandaar gaat de infectie dan verder.
De larven vreten aan de wortels van jong zaaigoed en deze kunnen bij te grote wortelschade afsterven!
Je hebt ze nu buiten staan dat is al gunstig want het spul is weer actief bij temperaturen boven 12ºC
Als de palmzaailingen een goed wortelstel ontwikkeld hebben zullen ze wel doorkomen zonder in te grijpen.
Als je ziet dat je er uitval van krijgt zul je moeten ingrijpen, dit kan met Nematoden, dat zijn aaltjes die de larven weer opvreten maar dat is nogal aan de prijzige kant er bestaan ook nog middelen die je oplost in het gietwater zo sterven de larven ook, kijk gewoon even bij de bestrijding van varenrouwmuggen dan zie je wat de mogelijkheden zijn ;
http://www.google.nl/search?client=safa ... -gajgouAAw

Groet Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 25 apr 2016 23:10

Ik denk dat het bij palmzaailingen allemaal wel mee zal vallen tot misschien wel helemaal niets. Die wortels zijn vaak al vrij dik en stug terwijl zo'n larfje hooguit 2 a 3mm lang is. Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de wortels van zaailingen zoals bananen, tomaten, pepers enz. dan heb je het al over veel dunnere en zachtere wortels die veel eerder in aanmerking zullen komen.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor griphuz op 06 mei 2016 16:29

Ik koop bij een lokale dwerconiferenkweker een potgrond waarin een schimmel is ge-ent tegen taxuskever. Hij vertelde me dat die schimmel ook helpt tegen varenrouwmug, en tot nu toe heb ik daar vrij goede resultaten mee moet ik zeggen.
Gewoon de potgrond een beetje door de kluit mengen van de besmette plant (en preventief bij de rest ook) en de schimmel verspreidt zich.
Bio1020 heet 't geloof ik:
http://www.taxuskeverbestrijding.nl/bio-10-20-compost

Groetjes,
Remko.
Geïnteresseerd in varens?
Kijk eens op http://nederlandse-varenvereniging.nl/forum/
griphuz

48 bedankjes

Berichtdoor boomvaren op 06 mei 2016 22:30

griphuz schreef:Ik koop bij een lokale dwerconiferenkweker een potgrond waarin een schimmel is ge-ent tegen taxuskever. Hij vertelde me dat die schimmel ook helpt tegen varenrouwmug, en tot nu toe heb ik daar vrij goede resultaten mee moet ik zeggen.
Gewoon de potgrond een beetje door de kluit mengen van de besmette plant (en preventief bij de rest ook) en de schimmel verspreidt zich.
Bio1020 heet 't geloof ik:
http://www.taxuskeverbestrijding.nl/bio-10-20-compost

Groetjes,
Remko.

Bedankt Remko, Ga het eens proberen..

groeten Mario R.
boomvaren

14 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 07 mei 2016 15:33

Bedankt Remco!
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 21 mei 2016 13:32

Remko, ik woon helaas niet in de buurt van Hoofddorp dus ik kan het wel bestellen maar dan moet ik 50 euro betalen. En ik kan het ook niet komen afhalen want ik kan niet autorijden :D (ben nog geen 18).

Dus dan ga ik weer nematoden bestellen.... weer 18 euro minder... stomme krengen dat het zijn :evil: .

Ik bestel overigens nog maar 1x en daarna kunnen de wortels van de palmzaailingen er waarschijnlijk wel tegen (ze zijn dan al een stuk dikker).
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 21 mei 2016 13:32

Met krengen bedoel ik de rouwmuggen :D
Sander@

3 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 21 mei 2016 13:41

Ik denk niet dat dat nodig is hoor Sander ik heb dat bij mijn palmzaailingen nog nooit gebruikt.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Sander@ op 21 mei 2016 14:46

Denk je Sub T? Ze zijn nu een half jaar oud en ik heb nog nooit naar de wortels gekeken, ben bang dat ze dan schade aan de wortels krijgen. Dus ik weet ook niet hoe groot het wortelgestel is en ik weet ook niet hoe dik de wortels zijn. Dus ik heb altijd maar de nematoden ingezet.

Dus zal ik het maar afwachten..?? ik heb ze maar even buiten gezet. En hopen dat ze vanzelf weggaan. En het is ook niet fijn overal die vliegjes in huis.

Sub T, weet je een site waar je goedkope gele plakstrips online kan bestellen? Dan ga ik die maar even gebruiken, zijn volgens mij een stuk goedkoper dan nematoden.
Sander@

3 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?