Slakken vs planten (zout = fout)

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Slakken vs planten (zout = fout)

Berichtdoor kenbeimer op 30 jul 2016 09:29

Eerder poste ik al, zeer gelukkig te zijn, dat ik eindelijk een Eucalyptus Caesia heb die fatsoenlijk aanpakt. Nu kwam ik vorige week erachter, dat er iets aan zat te vreten. Toen ik hem na een paar dagen betrapt, bedacht ik me geen moment en strooide er een beetje zout op. Meteen op het moment dat ik het beestje zag spartelen schrok ik me een ongeluk en wilde niet meer kijken. Nu zijn we minstens een week verder en kan ik het nog steeds niet uit mijn hoofd zetten. Een knagend schuldgevoel.

Nu ben ik dan ook op zoek naar een andere manier om de slakken bij mijn geliefde Caesia weg te houden. Iemand ervaringen die werken en niet al te duur zijn? (Ik ben zo goed als blut)
Hobbyist in kweken van planten vanaf het zaadje. Eenmaal opgegroeid gaan ze in de verkoop in 50% van de bruto inkomsten gaan naar mijn stichting OKids; www.oldenzaalkids.nl
kenbeimer

1 bedankjes

Re: Slakken vs planten (zout = fout)

Berichtdoor Marc_S op 30 jul 2016 18:24

Een blanke koperdraad om de pot en dan met aan kant in de grond steken. De slakken gaan niet over de draad heen.
LET OP:
zorg ervoor dat de slakken niet via een andere plant over de bladeren bij de plant kunnen komen anders werkt het niet.
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 30 jul 2016 21:48

Haha, ik gooi ze zonder pardon in het plantsoen aan de overkant. En soms, als het er veel zijn, in een emmer en dan in het bos. Even zoeken op een zwoele natte zomeravond, na een buitje en met een zaklamp en geheid heb je 90% van je populatie in een half uur gevangen!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor MathiasVanduffel op 04 aug 2016 23:05

Koperdraad werkt niet zo goed tegen slakken: "bewijs materiaal": [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ZFn9TT_rlXU[/youtube]
Volgens dezelfde maker van het filmpje kun je alleen 100% slakken vrij zijn in je potten door twee kopertapes rond een pot te doen en deze met een batterijtje te verbinden.
Ook leuke youtube video's van te vinden:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ZoBeKS64_xc[/youtube]
MathiasVanduffel

1 bedankjes

Berichtdoor t-ke op 05 aug 2016 17:45

ik had ook enorm veel last van slakken in men musella en muso,s.
ik heb toen gewoon in elke pot een teentje look gestoken aan de rand van de pot.
de volgende dag waren alle slakken weg en sindsdien geen meer gezien .
ok er groeit dan wel een lookplantje tussen je exoten maar er is geen slak meer te bespeuren .
men vrouw doet het al jaren in haar moestuin met hetzelfde resultaat
t-ke

1 bedankjes

Berichtdoor draco op 07 aug 2016 17:18

kenbeimer schreef:Eerder poste ik al, zeer gelukkig te zijn, dat ik eindelijk een Eucalyptus Caesia heb die fatsoenlijk aanpakt. Nu kwam ik vorige week erachter, dat er iets aan zat te vreten. Toen ik hem na een paar dagen betrapt, bedacht ik me geen moment en strooide er een beetje zout op. Meteen op het moment dat ik het beestje zag spartelen schrok ik me een ongeluk en wilde niet meer kijken. Nu zijn we minstens een week verder en kan ik het nog steeds niet uit mijn hoofd zetten. Een knagend schuldgevoel.

Nu ben ik dan ook op zoek naar een andere manier om de slakken bij mijn geliefde Caesia weg te houden. Iemand ervaringen die werken en niet al te duur zijn? (Ik ben zo goed als blut)

Je kent het spreekwoord "je moet niet op alle slakken zout leggen". ;) Als de diverse huis- tuin- en grootmoeders middelen niets uithalen, probeer dan de milieuvriendelijke slakkenkorrels Escargo van Ecostyle of Natria van Bayer http://www.bayergarden.nl/Products/n/Na ... kenkorrels
Ik gebruik dit product met als werkzame stof ijzer- ofwel ferrifosfaat bij slakkengevoelige kuipplanten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 08 aug 2016 00:20

Die van ecostyle doen de slak soort van oplossen. Doet qua dieronvriendelijkheid den ik niet onder voor zout.
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor derfske op 08 aug 2016 22:34

slakken kunnen op 2 manieren bij planten komen.. door te kruipen.. en via een boom en laten vallen bij de gewenste plek..

en wat echt goed werkt is 2 koper draadjes spannen om een pot of border. en daarop 9v batterij zetten. zodra ze over de eerste draad zijn en het 2de draadje raken krimen ze in en vallen ze..

en als je dus een boom hebt die over je plant of border hangt. zou je dit ook bij de stam moeten doen.

en het is ook nog eens super energie zuinig. want kost je 0.5 seconden stroom per slak :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=7bWo6b-xBS4
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 09 aug 2016 00:52

Ik heb waargenomen dat naaktslakken uit een boom via een slijmdraad 'abseilen'. Jammer voor de slakken dat het slijm in de opkomende zon te snel opdroogde waardoor ze hulpeloos bleven bungelen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Bermuda op 09 aug 2016 15:38

draco schreef:Ik heb waargenomen dat naaktslakken uit een boom via een slijmdraad 'abseilen'. Jammer voor de slakken dat het slijm in de opkomende zon te snel opdroogde waardoor ze hulpeloos bleven bungelen.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bermuda

25 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?