Hoe red ik mijn olijfboom?

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Hoe red ik mijn olijfboom?

Berichtdoor palmdummie op 30 mei 2010 14:23

Hoi,

Het gaat al een tijd niet goed met de olijfboom (wolluis, weggehaald en bestreden met te veel water waardoor de bladeren gingen krullen en hij veel blad verloor). Nu worden juist die overgebleven jongste, buitenste bladeren aangevreten door iets. Ik hoopte eerste dat het vanzelf over zou gaan, maar het wordt alleen maar erger. Ik vraag me af of het (oleander)dopluis is. Er zijn zwarte vlekjes te zien die meer op poepjes lijken. Ik heb twee foto's bijgevoegd waarop je enkele zwarte stipjes ziet en de vraat. Als ik nu nog meer bladeren ga weg halen, ben ik bang dat er helemaal niets meer overblijft van mijn olijfboom...
Dus mijn vraag, wat heeft hij precies en wat kan ik het beste doen zodat hij zo min mogelijk blad verliest en het overleeft?

Bedankt!
Bijlagen
HPIM5304.JPG
HPIM5304.JPG (241.95 KiB) 32536 keer bekeken
HPIM5298.JPG
HPIM5298.JPG (244.05 KiB) 32536 keer bekeken
palmdummie

0 bedankjes

Re: Hoe red ik mijn olijfboom?

Berichtdoor Pater-ik op 30 mei 2010 16:47

Hallo
Je zou kunnen starten met een behandeling van Pyrthro-pur, dit is tegen insecten, luizen met inbegrip wol-,dop- en schildluizen, witte vlieg trips en mijten. Het is tevens toepasbaar in de biologische teelt.
Als dit geholpen heeft mag je starten met om de 2 weken meststof te geven, dat gaat de groei beter stimuleren en nieuwe scheuten vormen.
Gtjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 30 mei 2010 19:16

Hey

Ben, je zeker dat ze worden aangevreten?

Olijven die teveel water krijgen, krijgen namelijke bruin-gele vlekjes op hun bladeren en deze vlekjes worden gaten.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Peleroly op 30 mei 2010 22:28

De vraatsporen doen mij denken aan de Lapsnuitkever. Deze kevertjes eten enkel 's nachts, waardoor je ze niet ziet. Controleer je boompje even grondig bij nacht en je zal de dader wel aantreffen.
Peter
Peleroly

48 bedankjes

Berichtdoor palmdummie op 02 jun 2010 20:55

Bedankt voor de snelle reacties! Het is wel duidelijk vraat, het wordt ook steeds meer en er zijn daarvoor geen gele bruine vlekjes te zien. Ik heb op internet gelezen over de Lapsnuitkever, daar wordt je niet zo vrolijk van. Zou deze kever dan ook de zwarte langwerpige 'poepjes' achter kunnen laten? Want bij nadere inspectie zijn deze zwarte vlekjes namelijk levenloos. Ook zag ik kleine gaatjes in de grond van de pot. Ik zal proberen een keer 's nachts te gaan kijken. Kan ik de Pyrthro-pur gewoon bij een tuincentrum kopen? En mocht het deze kever zijn, helpt Pyrthro-pur dan ook of heb ik dan iets anders nodig? Alvast wederom bedankt.
palmdummie

0 bedankjes

Berichtdoor palmdummie op 03 jun 2010 21:41

Inderdaad lapsnuitkever ik vond hem vandaag in huis! Niet heel goede foto maar hij is hetzelfde als foto's op internet. Ik hoop nu dat mijn olijfboom het gaat overleven, hij ziet er niet goed uit. Ik hoop niet dat er larven zijn, ik zag namelijk gaatjes in de grond maar bij omwoelen in de pot zag ik verder niets.. Weet iemand wat ik het beste kan doen nu? Zal bestrijden nog nodig zijn voor de zekerheid, wat zal het beste zijn voor mijn olijfboom?
Bijlagen
HPIM5312.JPG
HPIM5312.JPG (72.21 KiB) 32442 keer bekeken
palmdummie

0 bedankjes

Berichtdoor Pater-ik op 04 jun 2010 06:53

Hallo,
Klik hier voor info.
G'tjs
Patrick
Pater-ik

23 bedankjes

Berichtdoor palmdummie op 06 jun 2010 16:48

Bedankt! Deze site vond ik ook wel handig, mocht iemand hier terecht komen met hetzelfde probleem. Omdat mijn olijfboom alleen staat, heb ik hem blijkbaar gekocht met wolluis èn kever larven in de pot! De gaatjes in de grond zijn ze denk ik uit gekomen (uiteindelijk waren het er een stuk of 4). Omdat ze nog jong zijn hoop ik maar gewoon dat ze nog geen eitjes hebben gelegd wat ze dus vanaf juni doen.. anders merk ik dat einde van de zomer. Nu maar veel voeding geven hopelijk komt hij er bovenop want de meeste bladeren zijn gekruld of aangevreten en hij verliest nog steeds blad..
palmdummie

0 bedankjes

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?