musa paradisiace misgroeing stam

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: musa paradisiace misgroeing stam

Berichtdoor pascal op 12 jul 2010 13:33

Ik heb met ompotten de oude grond niet weg gedaan. Heb enkel een stekje afgesneden en dan de kluit met oude potgrond gewoon in een nieuwe grotere pot gestoken (daarmee dat ik zeker weet dat ik hem niet hoger heb opgepot). En dus heb ik de wortels ook helemaal niet kunnen bekijken.

Het nieuwe blad is zich gewoon aan het ontvouwen dus hij groeit gewoon verder(?)
Misschien best dat ik hem eens laat doen en kijk hoe het zich verder ontwikkeld, het "rotte" gedeelde wordt namelijk terug een beetje droger en harder (is wel nog steeds zo dun).

En die langzame groei zal wel door mijn slechte behandeling zijn(?) Hij kreeg wel nieuwe bladeren maar deze stonden altijd vlak boven elkaar dus in hoogte groeide hij bijna niet.
Ik heb mijn moeder een iets groter exemplaar cadeau gegeven van dezelfde winkel (intratuin in aarschot) en die is nu een 50-tal cm hoog met een zeer dikke stam... Die van haar krijgt nu ook bladeren vlak boven elkaar en groeit niet meer in hoogte.
pascal

1 bedankjes

Re: musa paradisiace misgroeing stam

Berichtdoor pascal op 12 jul 2010 20:59

ben juist thuisgekomen en heb de oude bladeren er eens afgepeld (zie foto's)

Na zonder enige voorkennis een beetje liggen na te piekeren, denk ik dat ik weet wat er gebeurd is. Volgens mij is de stam (dorre bladeren) te nat geweest waardoor die vanonder is beginnen rotten, het gedeelde er vlak boven heeft dan gedacht dat hij dieper geplant is geweest (wegens de natte donkere omhulsels) en is wortels achter deze natte bruine bladeren beginnen schieten. Zou dit niet kunnen?

Ik zie dus zowel scheutjes (groen omhoog) als wortels (wit onlaag) uit de stam komen op deze plaats. Op de plaats waar hij gerot is trok ik de bladeren weg en hingen deze plast met plakkerig slijm.

dus vraag me nu af of ik hem niet beter vlak boven het rotte gedeelde afsnij en het bovenste gedeelde (met de nieuwe worteltjes) inplant. Misschien kan ik ook vlak onder de rotte plek afsnijden en kijken of hier nog iets uit komt... wat denken jullie?
Bijlagen
IMG_0520.jpg
IMG_0520.jpg (120.18 KiB) 1536 keer bekeken
IMG_0522.jpg
IMG_0522.jpg (159.11 KiB) 1536 keer bekeken
IMG_0523.jpg
IMG_0523.jpg (143.81 KiB) 1536 keer bekeken
pascal

1 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?